Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VRT en privacy

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VRT en privacy

    Op nieuws van 19u toonde VRT wagens met Belgische platen, die perfect te lezen waren, in verband met de verkoop van drugs in coffeeshops aan de Belgisch Nederlandse grens.
    Is zoiets geen overtreding van de privacy?

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

  • #2
    Re: VRT en privacy

    Hey juppekes

    Dedju nu weet iedereen waar ik geweest ben
    Bootjes

    Comment


    • #3
      Re: VRT en privacy

      Op nieuws van 19u toonde VRT wagens met Belgische platen, die perfect te lezen waren, in verband met de verkoop van drugs in coffeeshops aan de Belgisch Nederlandse grens.
      Is zoiets geen overtreding van de privacy?
      En wij mogen nog gene knol in de wei trekken en die mannen laten alles zo maar zien
      Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
      www.cromagnonman.be

      Comment


      • #4
        Re: VRT en privacy

        Nummerplaten kan iedereen overal zien ... ze zijn ook anoniem tenzij je ergens misbruik kan maken van een computer om de eigenaar ervan te kennen.
        Wat met foto's op websites (zoals BD) waar toevallig een auto op staat?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: VRT en privacy

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Nummerplaten kan iedereen overal zien ... ze zijn ook anoniem tenzij je ergens misbruik kan maken van een computer om de eigenaar ervan te kennen.
          Wat met foto's op websites (zoals BD) waar toevallig een auto op staat?
          Oke maar:
          1. heel wat mensen kennen mijn nummerplaat zonder beroep te moeten doen op politie-computer
          2. waarom linkt VRT specifiek het getoonde nummer aan het onderwerp in kwestie?
          3. wat te denken over beroeps-etiek en confidentialiteit van reporter?

          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment


          • #6
            Re: VRT en privacy

            Komen die wagens gewoon in beeld, of zie je er ook werkelijk iemand uitstappen die dan een coffeeshop binnenstapt?

            Daartussen is er volgens mij nog een heel groot verschil, een Belg die daar parkeert is volgens mij niet verplicht om daar een voorraadje drugs in te slaan.



            Ze gaan het probleem trouwens niet oplossen door die coffeeshops te sluiten. Voor de mensen die daar in de buurt wonen wel natuurlijk, maar het drugsprobleem en alles wat daarbij komt kijken verschuift gewoon naar een andere lokatie, of die nu wettelijk geregeld is of niet...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: VRT en privacy

              Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
              Oke maar:
              1. heel wat mensen kennen mijn nummerplaat zonder beroep te moeten doen op politie-computer
              2. waarom linkt VRT specifiek het getoonde nummer aan het onderwerp in kwestie?
              3. wat te denken over beroeps-etiek en confidentialiteit van reporter?

              Henri
              Jawadde, leg een klacht neer tegen die reporter als je dat als privacy schending aanziet
              Of neem ineens een advocaat onder de arm

              Grtz, RF


              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

              Comment


              • #8
                Re: VRT en privacy

                denk dat het in België anders ligt dan in Nederland.
                in Nederland hoort de kantekenplaat bij de auto, dacht dat dat in België anders was.
                dus een persoon linken aan een kenteken is dan een groot verschil.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: VRT en privacy

                  Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                  Oke maar:
                  1. heel wat mensen kennen mijn nummerplaat zonder beroep te moeten doen op politie-computer
                  2. waarom linkt VRT specifiek het getoonde nummer aan het onderwerp in kwestie?
                  3. wat te denken over beroeps-etiek en confidentialiteit van reporter?

                  Henri
                  Volgens mij zoek je gewoon spijkers op laag water. Wat moeten de mensen wel niet zeggen die op het ogenblik dat daar gefilmd werd toevallig in de straat wandelden?

                  Comment


                  • #10
                    Re: VRT en privacy

                    In de context van het in beeld brengen van mensen zonder hun toelating, wou ik gewoon eventjes verwijzen naar andere situaties die ook specifieke vragen doen ontstaan i.v.m. privacy. Mensen die hier op hun teen getrapt lijken, door hun typische negatieve respons, vriendelijk verzocht zich te onthouden.

                    Henri
                    lidnummer: BD0435BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: VRT en privacy

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      denk dat het in België anders ligt dan in Nederland.
                      in Nederland hoort de kantekenplaat bij de auto, dacht dat dat in België anders was.
                      dus een persoon linken aan een kenteken is dan een groot verschil.
                      grt,bouk.
                      Blijft net hetzelfde ... ofwel weten je vrienden dat je die nummerplaat hebt of niet. In Nederland moet je dus van wagen veranderen om een andere nummerplaat te hebben, hier is het voldoende een nieuwe "gratis" plaat aan te vragen en je hebt een ander nummer.

                      Nu ja ... kom eens thuis zonder dat je buren je plaat "kunnen" lezen.
                      Toeval moet ook zijn dat die dat uw plaat kennen ook net naar dat programma keken en er effectief op letten.
                      Meestal herkennen ze wagens aan iets heel anders, specifiek aan uw wagen zoals een stikker, speciale velgen, speciale beschildering of wat dan ook (veel blutsen misschien of een zakje poeder op de hoedenplank).
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: VRT en privacy

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Meestal herkennen ze wagens aan iets heel anders, specifiek aan uw wagen zoals een stikker, speciale velgen, speciale beschildering of wat dan ook (veel blutsen misschien of een zakje poeder op de hoedenplank).
                        Heel juist en bedenk nu eens mocht men dan de nummerplaat onleesbaar maken door bv een blur, zou dat dan niet net nog meer verdachtmaking suggereren?
                        Volgens mij is dit onder de noemer nieuwsgaring perfect te verantwoorden, men filmt gewoon op straat waar iedereen kan komen.

                        Meer en meer maak ik mij de bedenking waar gaat dit naartoe, fotograferen en filmen is een gemeen goed geworden, mensen hebben een blog waar ze vertellen aan ieder die het wil lezen wat ze vandaag gegeten hebben en welke kleur van ondergoed ze wel niet dragen.
                        Maar owee als je op straat een foto maakt waar ze opstaan, dan is hun privacy geschonden.
                        Vriendelijke groeten,Raf

                        www.rafvandenbogaert.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: VRT en privacy

                          Ik vind dat die "privacy" tegenwoordig wat opgeblazen wordt.
                          Een wagen met een leesbare nr. plaat op tv ... ja, en dan !
                          Als iemand ergens geweest is waar hij niet hoefde te zijn, dan is dat volgens mij de verantwoordelijkheid van die persoon zelf en niet van de VRT bijvoorbeeld.
                          In bepaalde gevallen is die privacy wet wel nuttig en een goed zaak.

                          Comment


                          • #14
                            Re: VRT en privacy

                            Je moet eens zien als ze op straat een reportage doen voor het nieuws ... hoeveel staan er te wringen om toch ook maar eventjes mee in beeld te kopen?
                            Maar ja, da's alleen op plaatsen waar ze het zelf graag hebben.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: VRT en privacy

                              om die reden zijn programma's blik op de weg, zware voet ( waarbij politie de voertuigen in overtreding filmt en de overtreder confronteert met zijn gedrag) in België niet meer toegelaten.
                              Bij contact met pers en publiek bij politionele situaties wordt steevast gevraagd de verdacht eniet in beeld te brengen, nummerplaten worden bij voorkeur onherkenbaar gemaakt maar gezien jan modaal geen toegang heeft tot het databank van de dienst inschrijvingen blijft de eigenaar niet gekend bij het publiek .

                              het is een balanceren tussen het recht op privacy en het recht op informatie en vrije nieuwsgaring.
                              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                              IMac/IPad/Mac Air 
                              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                              Comment

                              Working...
                              X