Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plasma ontploft - TV in standby slecht?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Plasma ontploft - TV in standby slecht?

Wel degelijk een plasma (model KE-P37XS1).
    Inderdaad al bevestiging gekregen van de verzekeringsmakelaar dat deze zaken verzekerd zijn. De tip om nog een paar keer aan en af te leggen vind ik wel goed, alleen gaat mijn hele electriciteitsnetwerk plat, en dat is ook niet zo gezond...

Een handig compromis?

Moest ik nu eens een tijdsklok installeren voor de TV, en ik bepaal dat er geen elec doorkomt tussen 01u en 08u, dan gaat de TV volledig uit, ook uit standby om 01u. Om 8u is er opnieuw electriciteit. Gaat de TV dan weer in standby? Of moet ik dan pas opnieuw op I/O drukken. Desnoods neem ik het tijdsblok van geen electriciteit nog ruimer. Ik kan zelf kiezen op 0, op 1, of op tijdsklok als me de instelling niet goed uitkomt (vb. kinderen tijdens vakantie kijken ook overdag). Maar als ik dan na 01u 's nachts nog aan het kijken ben, en de schakelklok zegt dat het gedaan is, is dit dan goed voor de TV? Ik denk maar even luidop (allez virtueel dan).
    Ik zie me echt niet aan te leren om dit telkens naast het afleggen met het bakske, nog eens manueel op die knop te gaan drukken.
    Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
    En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
      De transfo van je TV is dus altijd onder spanning blijven staan 4 jaar lang. Mocht u deze in stand-by plaatsen, dan zou hij het 5 maal langer uit houden.Volgens uw tijden dus 20 Jaar.
      Moet er tegen kunnen, bijna alle multimedia apparaten hebben tegenwoordig een geschakelde voeding, je zou er goed mee zijn als deze allen na 4 jaar de geest geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jambo Bekijk bericht
        Ik zie me echt niet aan te leren om dit telkens naast het afleggen met het bakske, nog eens manueel op die knop te gaan drukken.
        Ja : dat is echt moeilijk aan te leren : eens naar dat TV-ke moeten lopen om het in te schakelen, en s'avonds als je het ding uitschakelt, er nog eens naar lopen.
        Het is echt niet nodig dat ding in stand-by te zetten voor je het uitschakelt...
        Je zou denken dat iemand zijn lesje zou geleerd hebben, maar blijkbaar niet. Die ezel en zijn steen zijn nog niet doorgedrongen...

De raadgevingen zijn hier trouwens wel goed. De verzekeringen zullen content zijn : als er ergens een condensatorke barst, leg het toestel nog een keer of 5 aan, kwestie van 100% zeker te zijn...
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Je zou denken dat iemand zijn lesje zou geleerd hebben, maar blijkbaar niet. Die ezel en zijn steen zijn nog niet doorgedrongen...
          Welk lesje? Niets of niemand kan bewijzen dat die TV stuk ging omdat Stand-By gebruikt werd en ook kan niets of niemand beweren dat hij veel langer zou meegegaan zijn had men alle dagen het toestel uitgeschakeld.

Bijna alle recenteTV's (TFT en Plasma) is de I/O schakelaar een soft-schakelaar. Die schakelt iets meer uit dan de Stand-By maar uw voeding en dergelijke blijft nog steeds onder spanning staan.

Als je het verbruik van sommige TV's ziet in Stand-By, dan is er niet echt veel dat kan warm worden ... en met de I/O toets verbruikt die nog altijd iets.
          Sony kdl-40w4000 => Stand-By = 0.19W
          Philips 42PFL9900D/10 => Stand-By = 0.8W (In handleiding staat het zelfs : De TV verbruikt energie wanneer de stekker in het stopcontact zit. Dus ook met de I/O)
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Ik heb hier een Loewe staan :
            uit de technische fiche : energie bij uitgeschakeld toestel : 0 W, Standby 1.2 W.
            Zou ik hiervoor echt die stekker moeten uittrekken, of zou het voldoende zijn met dat knopje onderaan ??? ;-).

Vroeger bij de CRT's stond zelfs in de handleiding dat je het toestel best geregeld volledig uitschakelde om de beeldbuis te demagnetiseren...

Nu : we weten al een tijdje dat Sony geen electronica kan maken : geen foto-sensoren, geen batterijen, waarom zouden ze dan wel goeie voedingen kunnen maken ? Mij lijkt het beter om mogelijke risico's te vermijden, zeker als het quasi geen moeite kost, en het nog goed is voor het milieu ook...

Sommige fabrikanten lossen het anders op : ik heb een 14jaar oud stereo-torentje staan van Kenwood : 4 losse onderdelen. In de versterker achteraan zitten 3 geschakelde stopcontacten. Schakel je de versterker in stand-by, dan zijn tuner, CD-speler en cassette-deck automatisch volledig uitgeschakeld.
            Last edited by polleke_cgc; 25 oktober 2008, 09:49.
            Groeten,

Polleke

Comment

Misschien mag je niet volledig vergelijken , maar een service-technieker waarmee ik beroepshalve regelmatig mee praat vertelde me over volgende test die enkele jaren geleden uitgevoerd werd door een R&D afdeling van Siemens: gedurende een jaar hebben ze alle avonden alle PC's en labo-toestellen voor zover dit kon volledig zonder spanning gezet. Het jaar daarna lieten ze PC's en toestellen voor zover mogelijk aan staan of in stand-by stand. Het aantal defecten en PC-problemen in het eerste jaar waren significant hoger, het verbruik was echter ook merkelijk lager. Gezien de kostprijs voor herstellingen en het geldverlies bij stilstand door defect werd de 2e optie weerhouden, thuis zal je wellicht anders kiezen... .
              'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Vanmorgen is mijn broodrooster ontploft. De boterhammen vlogen er gewoon uit! Is dit gedekt door de verzekering?

Comment

waarom overkomt mij dat nu niet ? 'k zit al maanden om een excuus te zoeken om die 4 jaar oude plasma door een hd versie te vervangen .... Sommigen hebben ook alle geluk.

Vanaf nu blijft die ook in standby staan. En ik hem maar altijd aan en uit zetten, omdat ik dacht dat dit slechter was voor de voeding, omdat die dan grotere pieken moet verwerken, dan in standby
                  To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Mij lijkt het beter om mogelijke risico's te vermijden, zeker als het quasi geen moeite kost, en het nog goed is voor het milieu ook...
                    Onze TV heeft net als vele PC-schermen als aan/uitschakelaar een softtoets. Bij een softtoets blijft er altijd nog ergens een gedeelte onder stroom staan want anders kunt ge niet inschakelen met deze toets.
                    Hetzelfde met een PC, de drukschakelaar vooraan is ook om hem aan en uit te zetten maar toch blijft uw voeding en moederbord (deels) onder stroom.
                    Het geheel is dan wel iets meer uitgeschakeld dan in stand-by maar niet volledig uit.
                    Hem met dergelijke schakelaar uitschakelen zorgt er dus NIET voor dat het geheel volledig zonder stroom komt te staan, daarvoor moet je ofwel de stekker eruit halen ofwel zoals sommigen doen een externe schakelaar zetten.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Moet er tegen kunnen, bijna alle multimedia apparaten hebben tegenwoordig een geschakelde voeding, je zou er goed mee zijn als deze allen na 4 jaar de geest geven.
                      Het is niet omdat die geschakeld is dat die er tegen kan. Bij een geschakelde voeding is er altijd een condensator die zeer snel laad en ontlaad en die begeven het het eerst.
                      Door mijn vroegere job heb ik dergelijke zaken mogen ondervinden.
                      Een stand-by wil enkel zeggen dat de elektronica onder spanning blijft staan, Al de sturing om je tv weer snel in dienst te brengen. Een I/O knop legt deze uit. Enkel het circuit om een relais in te schakelen blijft onder spanning staan. Meestal vereist dit geen laagspanning. Dus geen transfo of geschakelde voeding. simpel een klein IC'tje met een relais en weinig elektronica. Ook het relais is bistabiel wat wil zeggen "gebruikt enkel spanning bij inschakelen". Enkel het IC'tje om dit te sturen verbruikt zeer weinig. Op BD heb ik toch al wat problemen gelezen die gerelateerd waren aan de voeding. Recent was dit een topic over "nooit meer lacie".
                      Ook heb ik een portabele schijf gehad waar de voeding het na 3 maand al had begeven.
                      Beter voorkomen dan genezen. Dus uit met die boel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                        Het is niet omdat die geschakeld is dat die er tegen kan. Bij een geschakelde voeding is er altijd een condensator die zeer snel laad en ontlaad en die begeven het het eerst.
                        Door mijn vroegere job heb ik dergelijke zaken mogen ondervinden.
                        Een stand-by wil enkel zeggen dat de elektronica onder spanning blijft staan, Al de sturing om je tv weer snel in dienst te brengen. Een I/O knop legt deze uit. Enkel het circuit om een relais in te schakelen blijft onder spanning staan. Meestal vereist dit geen laagspanning. Dus geen transfo of geschakelde voeding. simpel een klein IC'tje met een relais en weinig elektronica. Ook het relais is bistabiel wat wil zeggen "gebruikt enkel spanning bij inschakelen". Enkel het IC'tje om dit te sturen verbruikt zeer weinig. Op BD heb ik toch al wat problemen gelezen die gerelateerd waren aan de voeding. Recent was dit een topic over "nooit meer lacie".
                        Ook heb ik een portabele schijf gehad waar de voeding het na 3 maand al had begeven.
                        Beter voorkomen dan genezen. Dus uit met die boel.
                        Ik zeg ook niet dat omdat het een geschakelde voeding is, dat deze er moet tegenkunnen, volgens mij moet eender welke voeding ertegen kunnen om ingeschakeld te blijven.

Moesten alle voedingen die tegenwoordig in de meeste huisgezinnen na vier jaar de geest geven

Voorbeelden van voedingen die ingeschakeld blijven, draadloze modem, DVD recorder met Guide functie, draadloze telefoon, alarminstalatie, camerabewaking, en noem maar op.

Mijn vorige TV heeft 12 jaar in standby gestaan , en nooit wat aangekomen

Natuurlijk is een condensator een wat onvoorspelbaar ding, en in het bijzonder een foliecondensator, maar daar durf ik zelfs beweren dat deze in sommige omstandigheden beter onder spanning blijft, en zeg nu niet dat ik niets van foliecondensatoren afweet, ik had méér dan twintig jaar een verantwoordelijke job in de foliecondensatoren fabriek van Philips te Roeselare, waardoor ik heel goed weet wat er kan mislopen met een condensator of andere electronica, maar ik blijf erbij, dat het er moet tegen bestand zijn, anders moet die functie er gewoon niet opstaan.

Het is natuurlijk ieders recht en keuze om deze omwille van energiebesparing of een andere reden uit te zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Het is natuurlijk ieders recht en keuze om deze omwille van energiebesparing of een andere reden uit te zetten.
                          Volledig eens met je stelling. En inderdaad moet een voeding er tegen kunnen lange tijd ingeschakeld te blijven. Maar het tegendeel beweert soms iets anders .

Comment

Als zoiets ontploft en in brand vliegt dan zal dat altijd een gevolg zijn van defecte condensators.
                            Nu is het mooie dat als je de stekker er uit trekt je nog niet veilig bent want condensators houden hun lading een hele tijd en kan zelfs zonder dat de stekker er in zit zoiets nog gebeuren.
                            Bij ons op de firma heeft men eens een mortelmolen nagezien dus zo ene op 220v met een startcondensator, die stond gedurende meer dan een week tussen de herstelde maschines zonder dat hij aangesloten was en brande helemaal uit.
                            Ik heb ooit aan een maschine bezig geweest die defect was en terwijl ik op de print aan het kijken was of er ergens vuil aanwezig was (soms geleid dat vuil en veroorzaakt zo kortsluitingen) vloog er plots zo een dikke condensator naast mijn oren dat was verschieten hoor omdat je je er niet aan verwacht omdat de stekker er uit ligt.
                            Veel toestellen blijven ook stroom verbruiken al staan ze uit, neem nu maar eens een computer die uitstaat ik laad mijn GPS altijd op langs de USB aansluiting en dat maakt niet uit of de computer aan of uitstaat.
                            Volgens mij is het niet stofvrij houden van apparatuur de grootste oorzaak dat zoiets gebeurt.
                            Zo blaas ik elk jaar mijn computers uit met perslucht en ook den TV enz komt wel eens aan de beurt al is dat niet elk jaar. Mijn TV was verleden jaar kapot ik heb hem gewoon uitgeblazen met perslucht en de printen er uit genomen en terug geplaatst en die speelt weeral meer dan een jaar zonder problemen, stof was blijkbaar de oorzaak.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              het stanby laten staan van de TV, is in Nederland een van de meest voorkomende oorzaken van huisbrand.
                              grt,bouk.
                              Nja, eigenlijk raar dat het nog niet verplicht is dat je een tv helemaal uit moet kunnen zetten... De meeste tv's die wij verkopen kunnen niet eens helemaal uit. Alleen in standby modus.

Het is wel zo dat de brand ontstond in beeldbuis tv's en niet in platte schermen... Maar dan nog.
                              Volgens mij is Panasonic een van de weinigen die nog helemaal uit kunnen.
                              Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                                Als zoiets ontploft en in brand vliegt dan zal dat altijd een gevolg zijn van defecte condensators.
                                Nu is het mooie dat als je de stekker er uit trekt je nog niet veilig bent want condensators houden hun lading een hele tijd en kan zelfs zonder dat de stekker er in zit zoiets nog gebeuren.
                                Bij ons op de firma heeft men eens een mortelmolen nagezien dus zo ene op 220v met een startcondensator, die stond gedurende meer dan een week tussen de herstelde maschines zonder dat hij aangesloten was en brande helemaal uit.
                                Ik heb ooit aan een maschine bezig geweest die defect was en terwijl ik op de print aan het kijken was of er ergens vuil aanwezig was (soms geleid dat vuil en veroorzaakt zo kortsluitingen) vloog er plots zo een dikke condensator naast mijn oren dat was verschieten hoor omdat je je er niet aan verwacht omdat de stekker er uit ligt.
                                Veel toestellen blijven ook stroom verbruiken al staan ze uit, neem nu maar eens een computer die uitstaat ik laad mijn GPS altijd op langs de USB aansluiting en dat maakt niet uit of de computer aan of uitstaat.
                                Volgens mij is het niet stofvrij houden van apparatuur de grootste oorzaak dat zoiets gebeurt.
                                Zo blaas ik elk jaar mijn computers uit met perslucht en ook den TV enz komt wel eens aan de beurt al is dat niet elk jaar. Mijn TV was verleden jaar kapot ik heb hem gewoon uitgeblazen met perslucht en de printen er uit genomen en terug geplaatst en die speelt weeral meer dan een jaar zonder problemen, stof was blijkbaar de oorzaak.
                                Goede "electronica" zou altijd moeten voorzien zijn van hoogohmige "lekweerstanden" maar soms kan dat dus niet .. dat dit niettoegepast wordt op andere toestellen hmmm .. en een condensator die op een netspanning staat als filter of als onstoring of als aanloop/start condensator .. 'k zou niet weten welke lading die zou moeten houden als typisch gelijkspanningscomponent in een wisselstroomcircuit ...
                                FWIW

Comment

Working...
                                X