Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pc-scherm : te kleine letters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• pc-scherm : te kleine letters

na een pc-herstelling zijn mijn icoontjes/letters te klein wat na een tijdje irriteert aan de ogen. Wat zijn jullie normale instellingen ?

Als ik mijn schermresolutie (configuratiescherm/Beeldscherm/instellingen/...) verander van de huidige 1280/1024 (te klein dus) naar bijv. 1360/768 dan zijn mijn letters wel groter maar niet goed leesbaar.

Alvast dank voor jullie raad.

D
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Re: pc-scherm : te kleine letters

Gewoon een ander beeldprofiel aanmaken en de individuele font groottes aanpassen of zelfs de ikoongrootte .. ik doe dat altijd voor grote schermresoluties of bvb standaard 17" schermen ..

Comment

In principe helpt het verlagen van de schermresolutie ook. Het is dan over het algemeen wel wenselijk om de verhouding tussen lengte en breedte gelijk te houden. In dit geval zou ik dan bijvoorbeeld 1024x768 proberen
      http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

http://rouwkema.smugmug.com/

Comment

Op een lcd altijd native resolutie van dat scherm gebruiken, ander krijg je gegarandeerd slecht beeld.

Ze hebben toch de juiste drivers van uw grafische kaart geinstalleerd, want de standaard windows drivers durven dat af en toe ook eens te doen, verkeerd scherm font gebruiken
        To make your dreams come true, wake up

Comment

gewoon met de muis ergens op het bureaublad rechts klikken
          dan eigenschappen of proporties kiezen
          dan bij setting geavanceerd kiezen
          dan kan men kiezen of men kleine lettertype of grote wil hebben

Comment

Je geeft ons zéér weinig info om een zinnig antwoord te kunnen formuleren:

Welk scherm:

CRT , LCD ?

Welke schermgrootte ?

Indien LCD: widescreen ?
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
              na een pc-herstelling zijn mijn icoontjes/letters te klein wat na een tijdje irriteert aan de ogen. Wat zijn jullie normale instellingen ?

Als ik mijn schermresolutie (configuratiescherm/Beeldscherm/instellingen/...) verander van de huidige 1280/1024 (te klein dus) naar bijv. 1360/768 dan zijn mijn letters wel groter maar niet goed leesbaar.

Alvast dank voor jullie raad.

D
              Natuurlijk, je rekt gewoon je letters een beetje uit in de breedte en drukt ze iets samen in de hoogte.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                Op een lcd altijd native resolutie van dat scherm gebruiken, ander krijg je gegarandeerd slecht beeld.

Ze hebben toch de juiste drivers van uw grafische kaart geinstalleerd, want de standaard windows drivers durven dat af en toe ook eens te doen, verkeerd scherm font gebruiken
                Idd .. maar buiten het feit dat je de correcte drivers gebruikt en op natieve resolutie kan je individueel de ikoongrootte de schermfont + nog een hele zwik zelf aanpassen naar wat je wil en dan spreek ik niet om die standaard debiele 96dpi van Microsoft uit te rekken naar 120dpi of een custom maat ergens daartussen in ...

Ik heb bvb mijn 17" CRT op 1152x864 met een icoongrootte van 40x40 en Tahoma 10 als font ..

BTW in Vista kun je die iconen direct oprekken met shift+wieltje dacht ik .. (of was het Ctrl+wieltje?)
                FWIW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Idd .. maar buiten het feit dat je de correcte drivers gebruikt en op natieve resolutie kan je individueel de ikoongrootte de schermfont + nog een hele zwik zelf aanpassen naar wat je wil en dan spreek ik niet om die standaard debiele 96dpi van Microsoft uit te rekken naar 120dpi of een custom maat ergens daartussen in ...

Ik heb bvb mijn 17" CRT op 1152x864 met een icoongrootte van 40x40 en Tahoma 10 als font ..

BTW in Vista kun je die iconen direct oprekken met shift+wieltje dacht ik .. (of was het Ctrl+wieltje?)
                  FWIW
                  Ben ik volledig mee akkoord, maar zoals de poster schrijft, zijn pc komt terug van een herstelling. Standaard procedure bij de meeste pc boeren tegenwoordig is : herformateren, os er nieuw op en dan pas naar het probleem beginnen zoeken, om zo alle software en virus problemen uit te schakelen (ik kan ze geen ongelijk geven). Dus daarom mijn raad om eerst eens te zien of er de juiste drivers opstaan, en dat de native resolutie van het scherm aangesproken wordt. Maar het kan indeed zoveel zijn
                  To make your dreams come true, wake up

Comment

het gaat om een 17"

die nu ingesteld staat op 1280 / 1024

Nog tips ?

D
                    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                      Standaard procedure bij de meeste pc boeren tegenwoordig is : herformateren, os er nieuw op en dan pas naar het probleem beginnen zoeken, om zo alle software en virus problemen uit te schakelen (ik kan ze geen ongelijk geven).
                      Buiten de uitzondering van een portable breng je een PC binnen zonder het scherm en gebruikt de hersteller dus zijn eigen scherm.
                      Logisch dat Windows dit nieuwe scherm gaat detecteren en de hersteller de instellingen gaat aanpassen aan zijn scherm om te kunnen werken ... ook al formateert hij niet.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                        Als ik mijn schermresolutie configuratiescherm/Beeldscherm/instellingen/...) verander van de huidige 1280/1024 (te klein dus) naar bijv. 1360/768 dan zijn mijn letters wel groter maar niet goed leesbaar.
                        Probeer het dan maar eens met 1024x768, dat zal al veel beter gaan (vervorming van letters).

En nog iets ... is het juiste scherm herkend onder de instellingen?
                        Last edited by VerSeg; 23 oktober 2008, 00:32.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Die 17 inch monitor heeft een standaard resolutie van 1280x1024 pixels, als je een andere resolutie kiest, dan zal de weergave slechter worden. Met een CRT kon je verschillende resoluties kiezen zonder teveel scherpte te verliezen, maar een TFT heeft vaste beeldpuntjes en die kan daarmee nooit een goede weergave maken als je een andere resolutie kiest...

Je hangt dus vast aan de 1280x1024 pixels (als je scherpe foto's wil zien), en je moet gewoon de tekengrootte aanpassen zoals Gert1971 al geschreven heeft.

Rechtsklikken in bureaublad -> Eigenschappen -> Vormgeving -> Tekengrootte -> Grote lettertypen -> Toepassen.
                          (Ik zet die ook altijd direkt op "grote lettertypen", de standaard instelling is voor mij ook veel te klein.)

In Explorer kan je de lettergrootte ook aanpassen: Beeld -> Tekengrootte -> "extra klein", "kleiner", "normaal", "groter", "extra groot".
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Die 17 inch monitor heeft een standaard resolutie van 1280x1024 pixels, als je een andere resolutie kiest, dan zal de weergave slechter worden. Met een CRT kon je verschillende resoluties kiezen zonder teveel scherpte te verliezen, maar een TFT heeft vaste beeldpuntjes en die kan daarmee nooit een goede weergave maken als je een andere resolutie kiest...
                            Met een TFT "kan" je ook een andere (lagere) instelling kiezen, al is dat inderdaad niet aanbevolen ... maar het is mogelijk.
                            Als het een 17" TFT is zal het inderdaad met grote kans 1280X1024 zijn als aanbevolen instelling of 1280X768 als het een Wide-versie is.
                            Maar ...
                            Als je de juiste monitor selecteert in beeldscherminstellingen dan kan je in principe bij een TFT niet hoger gaan dan de max dat het scherm kan weergeven ... raar dat hij dan wel op 1360 stond.
                            In principe zou die monitor dan "Out of range" moeten geven.
                            Ofwel is helemaal het correcte scherm niet herkend en ingesteld ofwel is het niet echt een TFT dat de native waarde 1280X1024 heeft.

Natuurlijk zal zoals reeds aangehaald het instellen van een groter lettertype en iconen ook een oplossing bieden maar er klopt toch iets niet 100% in de instellingen vrees ik.

En zoals nete ook al vraagt ...
                            Om welk scherm gaat het nu juist? Een 17" weten we al maar een TFT of CRT en eventueel welk merk en type? Hoe is het aangesloten, met DVI-kabel?
                            Wat ziet men als scherm in "Beeldscherminstellingen"?
                            Welk operating systeem?
                            Da's de enige manier om een volledig antwoord te kunnen geven op de ideale instellingen van het scherm.
                            Last edited by VerSeg; 23 oktober 2008, 00:52.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                              gewoon met de muis ergens op het bureaublad rechts klikken
                              dan eigenschappen of proporties kiezen
                              dan bij setting geavanceerd kiezen
                              dan kan men kiezen of men kleine lettertype of grote wil hebben
                              Zal het even aanvullen voor Vista ...
                              Rechts klikken op desktop => Aan persoonlijke voorkeur aanpassen => Lettertypen groter of kleiner maken (DPI)
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X