Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cruise Control Gevaarlijk ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cruise Control Gevaarlijk ?

    Ik heb er toch mijn bedenkingen bij dat Cruise Control op een wagen veilig is.

    Sinds een tiental jaren rijden alle vrachtwagens (en autobussen) met een begrenzer die de maximumsnelheid beperkt tot 90 km/u. "Deze maatregel heeft ertoe geleid dat sommige chauffeurs hun cruise-control inschakelen, zodat hun voertuig 'op automatische piloot' rijdt en zij hun voet niet langer op het gaspedaal moeten houden. Dergelijke houding leidt onvermijdelijk tot concentratieverlies en tot te late reacties op onvoorziene omstandigheden" Ik zie soms hoe vrachtwagenchauffeurs soms met de voeten op het dashboard tegen 90 km/h op de snelweg dendederen.

    Ook bij personenwagens zou het bewezen zijn, dat de reactietijd naar remmen toe, bij sommigen méér dan één seconde kan schelen, omdat je voet bij lange ritten niet altijd op één van de pedalen staat, en ook vanwege de allertheid, hoe minder je te doen hebt als je met een wagen rijdt, hoe eentoniger dat rijden wordt, met alle gevolgen vandien, één seconde later remmen aan een snelheid van 120 Km per uur, is een afstand van 33 meter, dat kan het soms wel maken denk ik.

  • #2
    Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

    Of Cruise Control echt veilig is weet ik niet.
    Zelf rij ik al jaren met Cruise Control ook in samenwerking met limitcontrol.
    Het voordeel hiervan is dat je niet zo gestrest op je snelheid moet letten, het nadeel is idd dat je wel je moet dwingen de voeten in de buurt te houden van de pedalen.
    Cruse Control geplaatst in een handgeschakelde auto is wel gevaarlijker dan in een automaat.
    In een automaat is er maar één brede pedaal (rem) aanwezig dus een verkeerde intrappen is niet mogelijk.

    Als ik naar NL of naar Belgie ga dan merk ik wel dat Cruis Control, door de drukte, weinig zin heeft. Tevens hebben de NL, maar ook de Belgen, er een handje van om maar op de linkerbaan te blijven rijden. Hier in Duitsland is dit een grote ergenis op de autobanen.
    Vroeger stoorde ik mij ook een beetje aan die opmerkingen van de Duitsers, maar nu ik zelf iedere dag op de Duitse autobaan vertoef kan ik deze ergenis wel volgen.

    Als je gewend bent om altijd maar als maximum 120km te mogen rijden en je gaat met deze ervaring op een autobaan rijden waar de snelheden vaak tegen de 200km liggen dan kun je je wel voorstellen hoe snel zo een auto bij je is en zeker wanneer je op die linkerbaan blijft rijden.

    De meeste files ontstaan ook door het als maar links te blijven rijden.
    Hier was gisterenavond nog een duidelijke uitleg over op de TV.

    Limitcontrol moesten ze in elke auto verplicht inbouwen.
    mvg
    Antoine

    Comment


    • #3
      Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

      't zal wel niet voor niets zijn dat je op bepaalde (knel)punten de cruise control niet mag gebruiken. Nu wat die vrachtwagens betreft, voor hen is hun cabine zowat werk-en leefruimte en misschien is het daarom wel menselijk maar wat sommigen uitspoken ipv op de baan te letten dat wil je niet weten. Overigens, ook chauffeurs van personenwagens zie je soms met papieren of de krant op schoot voorbij razen.
      'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

      Comment


      • #4
        Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

        Niet de cruise control in de wagen is al dan niet onveilig, het is hoe de chauffeur ermee omgaat of het veilig is of niet! Net zoals met de gaspedaal, die is even (on)veilig als de cruise control.

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

          Rijd al jaren met cruise control. In een personenwagen weliswaar, maar toch. Mijn ervaring is dat je juist meer ontspannen rijdt. Je hebt geen verkrampt rechterbeen meer, je kunt je concentreren op wat er om je heen gebeurt i.p.v. dat je gestrest op de meter zit te kijken en je kunt wat relaxter zitten.

          Het gevaar is vooral hoe mensen rijden. Ook zonder cruise control liggen mensen in de meest vreemde posities achter het stuur, stappen ze vermoeid of dronken achter het stuur of zitten ze te telefoneren.

          Veiligheid zit tussen je oren, niet in de techniek. Bij sommige mensen is het helaas ver te zoeken
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #6
            Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

            ik vind cruise controll net veiliger dan geen cruise controll: je moet niet meer naar je snelheidsmeter kijken om geen boete te hebben, je been kan ontspannen en je blijft allert om proactief te zien wanneer je moet vertragen, remmen, afstand houden .. nog nooit gehad dat ik de verkeerde pedaal zou induwen. maar er zullen waarschijnlijk wel handige harry's bestaan die de gas induwen .. maar bij een automaat staat de gas op dezelfde plek als bij een handgeschakelde wagen.

            als je een seconde lang nodig hebt om te reageren op een prikkel uit het verkeer, ben je vermoedelijk in slaap aan't vallen achter je stuur, en zou je zonder cruise controll ook traag reageren.

            mijn cruisecontroll werkt vanaf 30km/u .. en is ook bij druk verkeer een enorme hulp, vooral als je niet links rijd, maar rechts. bij druk verkeer gedraagt die linkerfille zich vaak als een "accordeon" die vernseld en vertraagd, maar de rechterfille heeft een redelijk constante snelheid .. je moet enkel nog zorgen dat je afstand houd met je voorligger, en dat gaat beter als je alert bent. en een ontspannen chaufeur is alerter dan een verkrampte chaufeur.

            bovendien blijkt mijn verbruik lager te liggen met cruisecontroll dan zonder, net omdat je een constate snelheid hebt

            Comment


            • #7
              Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

              Ik weet één ding zeker, mijn volgende wagen heeft CC én een automatische versnellingsbak. Eérste voor mijn pijne knie, tweede voor mijn pijne schouder .

              Liefst zou ik een knappe, rondborstige chauffeur willen, maar dat mag niet van thuis .

              Comment


              • #8
                Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

                Voordeel is dat je met CC ook minder onbewust te hard gaat rijden en dat je een continue snelheid hebt ... nadelen zijn er alleen als je dat verkeerd gebruit en onoplettend bent.
                In de file of in 't stad moet ge zoiets niet opzetten. Het is vooral goed bij langere afstanden.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

                  cc zelf gebruik ik niet vaak, maar die limitcontrol, dat je kunt instellen hoeveel je max kan met volle gas, dat is een godsgeschenk
                  To make your dreams come true, wake up

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

                    Wat ik wel ondervonden heb van het gebruik van de Cruise Control is dat het verbruik
                    toch een redelijk stuk lager is bij lange afstanden.
                    Op twee-vaks autostrades is het wel de kunst om die constante snelheid zo lang mogelijk
                    aan te houden.
                    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

                      Ik gebruik al jaren cruise control in mijn wagen, met zo'n 50,000 km per jaar is dat echt geen luxe meer vind ik.

                      Het zorgt ervoor dat je niet de hele tijd op je teller moet letten om toch maar niet te snel te rijden, zodat je wel continu het verkeer in 't oog kan houden, ik gebruik hem zelfs in Leuven op de ring om 50 te rijden ... veel minder stress en héél gezond voor mijne portemonee, als ik iedereen zie rijden, volle bak tussen de flitspalen en dan maar remmen als zo'n boxke op een paal aan de zijkant staat ... geef mij dan maar cc, gewoon 50 doen en aan het volgende rood licht sta ik nog altijd naast of achter dezelfde auto's ... het zou pas echt perfect zijn als die 'distance control' betaalbaar zou zijn, die houdt zelfs met ingeschakelde cruise control een afstand tot de voorligger door te vertragen, is er terug plaats dan gaat de cc naar zijn vooraf ingestelde snelheid terug, dat is pas mooi.

                      Mijn volgende auto heeft zeker ook cruise control, zonder twijfel.

                      Mark
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Ik weet één ding zeker, mijn volgende wagen heeft CC én een automatische versnellingsbak. Eérste voor mijn pijne knie, tweede voor mijn pijne schouder .
                        .
                        Inderdaad. Ik word nu wel voor ouwe bompa versleten door de rest van de club maar het kan mijn niet schelen....
                        Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                        Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                          Wat ik wel ondervonden heb van het gebruik van de Cruise Control is dat het verbruik
                          toch een redelijk stuk lager is bij lange afstanden.
                          Op twee-vaks autostrades is het wel de kunst om die constante snelheid zo lang mogelijk
                          aan te houden.
                          Brussel-Reims: Continu gebruikt (buiten om de grens over te rijden en op de 110-stukken).

                          Ik gebruik het constant (zelfs op secundaire wegen), de enige ergernis zijn non-CC-chauffeurs die volgens het principe 'constante gas' rijden. Gaat het bergop dan vertragen ze, dus je begint in te halen... Vervolgens wordt het bergaf en beginnen ze te versnellen... Dat ze dan wachten tot mijn manouver gedaan is. Daarvoor zijn de VS vele beter: door met de +/- 1kmh te spelen kan je je je voorligger kilometers lang volgen.

                          Mij lijkt het dat je reactiesnelheid met CC zelfs hoger is: Je voet van de grond op de rem stampen (en met je andere voet ontkoppelen indien nodig) gaat sneller dan je voet van het gas omhoogbrengen en vervolgens naar het rempedaal te verplaatsen om daar te stampen. Je moet wel vermijden van je benen te kruisen (linkervoet achter je rechterbeen haken), maar die neiging had ik enkel met een automaat (ik vermoed vanwege andere geometrie of gewoon omdat het een ruimere wagen was).
                          ---
                          Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                          http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

                            De wagen van mijn vrouw heeft CC, de mijne "nog" niet maar daar komt wellicht binnenkort verandering in aangezien dit op de meeste nieuwe wagens wel vlug standard is.
                            Ik vind CC vooral goed als je voldoende ruimte hebt en geen al te druk verkeer. En liefst op autosnelwegen en dan nog niet tijdens de spitsuren. Je kan inderdaad ontspannender rijden, maar ik kan wel begrijpen dat de reactiesnelheid naar de rem toe soms wel enkel fracties langer kan duren, afhankelijk van waar je rechter voet zich bevindt. Je moet ook beter anticiperen bij het veranderen van rijvak. Aangezien je snelheid constant is moet je vroeger van rijvak gaan veranderen vooraleer in te halen. Dit kan soms vervelend zijn voor diegenen die jou volgen. Ik heb bovendien de indruk dat het op zeer lange afstanden ook bij sommige mensen aanleiding zou kunnen geven tot vlugger indommelen, aangezien je veel ontspannender rijdt.
                            Een automatische versnellingsbak vind ik persoonlijk wel een pluspunt die de concentratie op het verkeer kan verbeteren. Alles hangt er ook vanaf welke wagen je voert. Ik sta op het punt een BMW 135i aan te schaffen en zie mij daar toch geen automat. bak op nemen. Het plezier van schakelen met een krachtige BMW vind ik persoonlijk nog steeds de max al zijn er nu nagenoeg overal 6 versnelllngen.
                            Wat mij echter wel zou kunnen bekoren is een Active Stearing systeem, een concept door BMW op punt gezet. Hiermee wordt de stuurwieluitslag aangepast aan de rijsituatie. Bij veelvuldig parkeren kan dit o.a een comfortabele hulp zijn.

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Cruise Control Gevaarlijk ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Liefst zou ik een knappe, rondborstige chauffeur willen, maar dat mag niet van thuis .
                              Pantoffelheld

                              Ik gebruik CC altijd en overal . Met het hendeltje kan je makkelijk snelheid aanpassen. Mijn wagen heeft nu zelf een actieve rem verbonden aan het CC systeem.
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X