Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beste backupsoftware

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beste backupsoftware

    Ik heb twee externe USB-schijven die via een USB-hub van Belkin aan de LAN hangen. De schijven zitten zo ongeveer vol. Mijn nieuwe PC heeft een harde schijf van 750 GB, die ik waarschijnlijk nooit vol zal krijgen. Ongeveer 320 Gb is mijn vista-partitie, en dan heb ik nog een andere partitie van 3xx Gb waar XP Professional op draait.
    Momenteel staat alles wat op de ene schijf van 500 Gb zit ook op de andere. Gewoon een kopie dus.
    Wat ik nu zou willen doen, is al mijn foto's op de harde schijf van mijn PC zetten, zodat die ene schijf van 500Gb ontlast wordt, en ik ook gewoon lokaal met mijn foto's bezig kan zijn.
    De andere schijf van 500 Gb zou ik dan willen gebruiken om een backup te maken van welbepaalde folders. Ik hoef geen backup van heel mijn systeem, want daarvoor heb ik de recoverypartitie die ik er gewoon laat opstaan, en om dan XP opnieuw te installeren is nu niet zo'n groot werk. Dat wordt dus een backup van de andere schijf van 500 Gb plus wat er aan data op mijn PC zelf staat.
    Als ik het goed voorheb, zal die backup minder plaats innemen en zou het sneller moeten gaan. Tot nu toe liet ik Synctoy eens in de zoveel tijd lopen, maar er is iets misgelopen met de bestanden die bijhouden wat er wel en niet gekopieerd moet worden. Vervolgens heb ik de backupschijf geformatteerd en wil ik de ene weer naar de andere kopiëren, maar dat duurt dus eeuwen.
    Vandaar mijn vraag: welke software is hiervoor het beste? Ik heb de HP-software die meegeleverd is, maar die maakt ook een backup van het systeem, en dat wil ik niet. Is me niet flexibel genoeg ook. Norton Ghost is bekend, maar ik ben om evidente redenen allergisch voor de naam alleen al. Tenzij dat niet nodig is, maar dat weet ik dus niet.

    Ideëen?

    alvast bedankt!
    ______
    www.vue.photo

  • #2
    Re: beste backupsoftware

    Allsync om te synchroniseren en
    Cobian backup om te back-uppen ??
    HTH

    Comment


    • #3
      Re: beste backupsoftware

      Kan je dat verduidelijken?
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: beste backupsoftware

        Heb ook Ghost gebruikt en afgevoerd om de bekende reden.
        Nu gebruik ik Acronis True Image 10 Home waarmee je alles kan wat Ghost kon met uitzondering dat alles veel sneller gaat.

        Grtz, RF


        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

        Comment


        • #5
          Re: beste backupsoftware

          Ik doe dat met een zelfgemaakt .bat bestand die excact kopieert wat ik wil, niet meer en niet minder. (via het xcopy commando).

          Hou één regel wel in de gaten: bewaar je data steeds minstens 2 op 2 plaatsen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: beste backupsoftware

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Ik doe dat met een zelfgemaakt .bat bestand die excact kopieert wat ik wil, niet meer en niet minder. (via het xcopy commando).

            Hou één regel wel in de gaten: bewaar je data steeds minstens 2 op 2 plaatsen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

            Dat doe ik inderdaad. Maar ik wil eerder een backup dan een kopie, en wel enkel van wat ik wil en het moet ook incrementeel gebeuren. Liefst automatisch. Dus instellen wat ik wil kopiëren en daarna altijd nog een druk op de knop om nieuwe bestanden toe te voegen en wat ik verwijder zou ook in de backup verwijderd moeten worden. Zou dat lukken?
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: beste backupsoftware

              Ik gebruik reeds meer dan een jaar ViceVersa Pro om een aantal folders (te customizeren) al dan niet met een naam filter te backuppen van een laptop naar een desktop en naar een externe USB disk.
              Dit kan volledig automatisch als je hun scheduler , VVEngine, (web based) erbij neemt.
              Voor een volledige Image backup gebruik ik Acronis.
              Deze setup werkt zeer stabiel en je hoeft niet telkens de manual gaan lezen als je iets wenst te wijzigen.

              Comment


              • #8
                Re: beste backupsoftware

                voor incrementele/differentiele copy/backup gebruik ik syncback van 2brightsparks al bijna 3 jaar.

                Heel veel instelmogelijkheden (welke mappen wel/niet, extensiefilters, frequentie). werkt ook met gemapte (netwerk)drives.

                enne - freeware.

                Comment


                • #9
                  Re: beste backupsoftware

                  Beroepshalve gebruik ik veel Beyond Compare, en ik ben het ook beginnen gebruiken om mappen te synchroniseren. Werkt vlot.

                  Ik heb graag alles zelf onder controle.

                  Dave
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #10
                    Re: beste backupsoftware

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Heb ook Ghost gebruikt en afgevoerd om de bekende reden.
                    Wat is dan die zogenaamde "bekende reden". Ikzelf gebruik dit al verschillende jaren voor backup van mijn systeem. Heb al enkele keren hiervan gebruik moeten maken. Nog nooit enig probleem gehad.
                    als er echt gekende problemen zijn dan zou ik die ook graag weten vooraleer ik er proefondervindelijk moet achter komen

                    mvg

                    Rover

                    Comment


                    • #11
                      Re: beste backupsoftware

                      Ik heb op één vraag nog geen antwoord. een beetje uitleg:

                      De situatie zoals ik ze ga maken:

                      * Alle foto's op mijn PC
                      * Software, backups van DVD's, backup van mailfolders en andere documente, muzien.... op mijn externe harde schijf, die aan een USB-hub hangt, in het netwerk.

                      Ik wil dat allemaal backuppen op een tweede harde schijf, eveneens USB, aan dezelfde hub.

                      En nu mijn vraag: als ik in die folders waarvan ik backups maak iets verwijder, zou ik willen dat dat ook in die backup verwijderd wordt. Is dat mogelijk met die pakketten?

                      Tweede vraag nog: kent iemand Genie Backup Manager?
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: beste backupsoftware

                        robocopy doet alles en meer wat je wil.... google effe...
                        wel oppassen met de /mir parameter dat je de richting respecteerd van de copy. Anders is je source leeg als je destinatie ook leeg is
                        -=- Light is the key...

                        Comment


                        • #13
                          Re: beste backupsoftware

                          Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                          robocopy doet alles en meer wat je wil.... google effe...
                          wel oppassen met de /mir parameter dat je de richting respecteerd van de copy. Anders is je source leeg als je destinatie ook leeg is
                          Heb ik net bekeken, en het lijkt zeer krachtig wegens zeer simpel, maar het gaat hem weer over mirrorren als ik wil dat bestanden die ik verwijder ook in de backup verwijderd worden, en ik zoek echt naar een oplossing waar de backup minder ruimte inneemt dan de data zelf, en zo te zien gaat dat bij robocopy ook niet precies. of heb ik het mis?
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: beste backupsoftware

                            Ik heb twee externe USB-schijven die via een USB-hub van Belkin aan de LAN hangen. De schijven zitten zo ongeveer vol. Mijn nieuwe PC heeft een harde schijf van 750 GB, die ik waarschijnlijk nooit vol zal krijgen. Ongeveer 320 Gb is mijn vista-partitie, en dan heb ik nog een andere partitie van 3xx Gb waar XP Professional op draait.
                            Momenteel staat alles wat op de ene schijf van 500 Gb zit ook op de andere. Gewoon een kopie dus.
                            dus een schijf intern met 2 partities elk met een opstartsysteem. en extern 2 identieke schijfen via USB-hub.

                            Wat ik nu zou willen doen, is al mijn foto's op de harde schijf van mijn PC zetten, zodat die ene schijf van 500Gb ontlast wordt, en ik ook gewoon lokaal met mijn foto's bezig kan zijn.
                            De andere schijf van 500 Gb zou ik dan willen gebruiken om een backup te maken van welbepaalde folders.
                            ik zou de interne schijf van 750 GB indelen in 2 X 125 GB en de rest (+/- 500 Gb) als derde partitie. Ik denk dat 125 Gb wel voldoende is voor een opstartsysteem.

                            Ik hoef geen backup van heel mijn systeem, want daarvoor heb ik de recoverypartitie die ik er gewoon laat opstaan, en om dan XP opnieuw te installeren is nu niet zo'n groot werk. Dat wordt dus een backup van de andere schijf van 500 Gb plus wat er aan data op mijn PC zelf staat.
                            Hopelijk maak je geregeld een backup van je systeem. Moet je toch eens per twee weken doen.
                            Met acronis software moet dit lukken. Of als je vista ultimate hebt, gebruik dan daar de back-up soft van.
                            De twee externe schijven van 500 Gb zou ik dan als volgt gebruiken.
                            1 voor de backup van je derde interne partitie 500 Gb naar 5 Gb
                            2 Voor de backup van de eerste 2 partities waar je windows systemen op draaien.

                            Als ik het goed voorheb, zal die backup minder plaats innemen en zou het sneller moeten gaan. Tot nu toe liet ik Synctoy eens in de zoveel tijd lopen, maar er is iets misgelopen met de bestanden die bijhouden wat er wel en niet gekopieerd moet worden. Vervolgens heb ik de backupschijf geformatteerd en wil ik de ene weer naar de andere kopiëren, maar dat duurt dus eeuwen.
                            Een backup neemt zoveel plaats in als nodig. Synctoy gebruik ik ook niet meer. IS niet echt overzichtelijk meer, Ik gebruik nu gewoon explorer op te syncroniseren en vraag om enkel de oude bestanden te overschrijven.

                            Vandaar mijn vraag: welke software is hiervoor het beste? Ik heb de HP-software die meegeleverd is, maar die maakt ook een backup van het systeem, en dat wil ik niet. Is me niet flexibel genoeg ook. Norton Ghost is bekend, maar ik ben om evidente redenen allergisch voor de naam alleen al. Tenzij dat niet nodig is, maar dat weet ik dus niet.
                            Acronis heeft een arsenaal programma's om je harddisk te onderhouden. De naam ontgaat me nu net. Recent was er ook bij een tijdschrift een versie 10 die je via de code van dit magazine levenslang kon laten activeren. Misschien is dit nog geldig. Ik kijk dit straks even na.

                            Norton raad ikzelf ook af. Die allergie is normaal

                            Backup van opstart systemen doe je beter door een image te nemen van deze harde schijf. (niet gewoon copieren). De partitie met de fotos mag gewoon gecopieerd worden en dan enkel de oude overschrijven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: beste backupsoftware

                              Gesnapt... maar ik ben een beetje bang om mijn systeempartities te reduceren. Ik heb al veel gelezen en gehoord dat Vista dan ineens niet meer wil opstarten. Momenteel zijn beide partities ongeveer gelijk verdeeld. Ik heb er dus drie: 3xx Gb voor XP, 3xx GB voor Vista en nog een recovery partitie van 10 GB of zo. Ik zit er niet mee in als ik in geval van problemen de hele zwik opnieuw moet installeren hoor, dus wat mij betreft hoeft een systeembackup niet echt. Heeft nu ook weinig zin vind ik. Dat heeft maar zin als ik die backup neem wanneer alle software die ik gebruik geïnstalleerd en geconfigureerd heb, zodat ik van een 'cleane' situatie kan vertrekken. Nu is dat te laat, omdat er al teveel geïnstalleerd en verwijderd is geweest, waardoor het al niet meer zo clean is, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar ik draai onder XP ook twee virtuele machines, en onder Vista drie: twee voor mij en eentje voor mijn kinderen waar ze naar hartelust op mogen prutsen. die virtuele machines wil ik wel backuppen, en ook alles van mail, favorites in browsers, enzovoort, en dat van alle profielen. Verder dan gewoon al mijn data, en dat is wel tegen de 400 Gb onderhand.
                              Ik heb daar ook aan gedacht hoor, om de twee systeempartities kleiner te maken, maar ik heb daarvoor wel koudwatervrees...
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X