Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gebruik Ultra ATA schijven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gebruik Ultra ATA schijven

Ok, naar aanleiding van mijn LaCie avontuur heb ik volgende vraag :

Ik heb dus drie stuks Seagate Barracuda 7200.8 250GB Ultra ATA schijven die blijkbaar niet in mijn MacPro passen (ik heb trouwens maar één nis meer vrij). Wat kan ik daar mee doen? Kan ik die in een behuizing steken met een USB aansluiting of zo? Ik heb ook nog een PC in gebruik, passen die daar in? Graag enkele tips om zo nog iets van die LaCie RAID te recupereren.

Re: gebruik Ultra ATA schijven

al eens aan een icy-box gedacht, hans?

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
      al eens aan een icy-box gedacht, hans?
      Kende dat niet maar dat lijkt me wel wat. 'k Moet blijkbaar opletten dat ik geen voor SATA disks neem. Heb nog geen gezien waar meerdere (ultra) ATA's inpassen.

Comment

Voor 5 schijven

Voor 2 schijven

Mvg

Steven
        1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
          Lijkt mij wel iets, bedankt.

OTOH, ik heb ook nog een oude PC die in mijn netwerk staat. Ik veronderstel dat ik die Ultra ATA schijven daarin kan monteren?

Comment

Ik denk niet dat je daar iets in raid 1 of 5 gaat kunnen configureren, als dat één van de vereisten is.
            Tenzij de HD controller het aan zou kunnen, natuurlijk.
            Softwarematige raid zou ik niet proberen.
            Bijkomend probleem is dat op oudere modellen pc meestal wel 4 drives (hd of cd/dvd) kunnen aangesloten worden, maar dat op elk 'kanaal' een master en slave zit (ofte een snelle en eenminder snelle). Ver van ideaal dus.

j.

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            OTOH, ik heb ook nog een oude PC die in mijn netwerk staat. Ik veronderstel dat ik die Ultra ATA schijven daarin kan monteren?
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

Comment

OTOH, als die schijven al een paar jaar oud zijn, zou ik niet meer voor iets kritisch, zolas backups, gebruiken.
              Koop in 1 keer iets nieuw.
              ik werk nu met een nas van intel, en 4 Western Digital 1TB sata schijven.
              Alhoewel ik denk dat nas niet op kan kwa snelheid tegen firewire of zelfs mss usb tegenover gigabit ethernet.
              Last edited by jwllms; 13 september 2008, 08:25. Reden: zinsconstructie, pfew
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                Bijkomend probleem is dat op oudere modellen pc meestal wel 4 drives (hd of cd/dvd) kunnen aangesloten worden, maar dat op elk 'kanaal' een master en slave zit (ofte een snelle en eenminder snelle). Ver van ideaal dus.
                Hug : een master is niet sneller dan een slave. Men bedoelt er gewoon mee dat je zeker een master moet aansluiten... Normaal kan 1 zo'n IDE-poort de volle snelheid van beide schijven "dragen". In theorie toch, in de praktijk bleek wel dat de beide schijven samen, trager werkten dan de schijven apart.
                Wat bij IDE ook niet verstandig was, was om een snel en een traag apparaat als master en slave aan te sluiten op dezelfde poort (dus een harddisk samen met een CD-rom bv).
                Het was dus beter om bv. 2 harddisken op 1 poort, en de CD-rom en DVD-writer op de 2e IDE aan te sluiten...

Die problemen zijn met SATA nu wel opgelost.
                Zomaar stellen dat een harddisk als slave trager werkt dan de master op dezelfde IDE-poort is een beetje kort door de bocht...
                Groeten,

Polleke

Comment

Allez, ik wist de klok hngen maar niet de klepel :-)
                  tx voor de uitleg.
                  Jo.
                  Nikon stuff

Comment

Heb net op een PC beurs (wat een ongelofelijke rommelnest ) een USB 2.0 to SATA/IDE kabel gekocht voor 15 €. Aansluiten op de schijf, formateren en klaar is kees : gewoon een externe USB schijf bij .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Heb net op een PC beurs (wat een ongelofelijke rommelnest ) een USB 2.0 to SATA/IDE kabel gekocht voor 15 €. Aansluiten op de schijf, formateren en klaar is kees : gewoon een externe USB schijf bij .
                      Heb ik al tijden in mijn auto liggen http://www.equip-info.net/belgian/in...=100&prod=2036

werkt inderdaad goed om problemen met schijven op te lossen of om een backup te maken, maar omdat nu permanent te gebruiken ? (eigenlijk nog niet aan gedacht )
                      To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Hug : een master is niet sneller dan een slave. ...
                        Dat ligt er aan, als je een ata 100 master hangt en een ata 66 slave is de master het snelst, als je een ata 66 master hangt en een ata 100 slave is de slave het snelst.
                        Als je een ata 100 master hangt en een ata 100 slave zijn ze beide even snel maar de master heeft voorhang op de slave.
                        Als je een ata 100 master hangt en een ata 33 slave is de master het snelst maar zal de snelheid van de ata 100 naar beneden getrokken worden tot ongeveer ata 66.
                        De ata 33 kan niet sneller en blijft dus ata 33.
                        CD drives en DVD spelers zijn meestal ata 33 dus plaats nooit een HD en een CD op dezelfde IDE poort (het gaat natuurlijk wel maar het geeft snelheidsverlies van de snelste schijf.

Men bedoelt er gewoon mee dat je zeker een master moet aansluiten.......
                        Dat is niet noodzakelijk een computer werkt ook als men een schijf op de slave aansluit zonder dat er iets op de master hangt...

Wat bij IDE ook niet verstandig was, was om een snel en een traag apparaat als master en slave aan te sluiten op dezelfde poort (dus een harddisk samen met een CD-rom bv).
                        Het was dus beter om bv. 2 harddisken op 1 poort, en de CD-rom en DVD-writer op de 2e IDE aan te sluiten.......
                        Helemaal waar zoals ik reeds uitlegde.

Die problemen zijn met SATA nu wel opgelost.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Working...
                        X