Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nooit meer LaCie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nooit meer LaCie

    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Goedkope oplossing hebben?
    Koop een NSLU ("The Slug"). Dat is een klein bakje waar een miniminilinuxje op draait, met een handige interface voor vanalles en nog wat. In mijn geval: vier LACIEusb-schijven van 500 GB. Twee ervan zijn accessible vanop het netwerk, en de andere twee zijn backups. De slug werkt als fileserver bij mij, dus al mijn data staat op die twee schijven. 's Nachts gaan alle veranderingen op de twee zichtbare schijven naar de twee backups. Klaar. Een slug kost 60€ en vier disks van 500 GB kosten geen 300 Euro. Met die slug heb je er dan nog gratis een heel pak andere mogelijkheden bij: webserver, mailserver, multimediaserver, gateway voor je netwerk van buitenaf.... you name it. je kan alles met dat bakske.
    Ik heb er geen twijfel over dat dit goed werkt. Ik heb zelfs in sé geen probleem met de schijven van LaCie (ik heb er zelf een hele collectie). Ik heb echter wél een probleem met het bedrijf LaCie en hun kompleet gebrek aan service, en ik ben daar niet alleen in.

    Ik bekijk je "Slug" eens, bedankt voor de tip.

    Comment


    • #47
      Re: Nooit meer LaCie

      De Apple wereld is simpeler.
      Gebruikt gewoon Time Machine.

      En ja, op een Lacie extrerne Firewire drive.

      Henri
      Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

      Comment


      • #48
        Re: Nooit meer LaCie

        Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
        De Apple wereld is simpeler.
        Gebruikt gewoon Time Machine.
        Ik ben nog simpeler, ik heb immers ook een 1TB Time Capsule . Maar daar gaat het niet over toch?

        Comment


        • #49
          Re: Nooit meer LaCie

          Ik haal hier toch ook een andere conclusie uit: mijd RAID zoveel en zolang het kan Ik heb ik mijn nieuwe PC 2 aparte 750GB schijven die ik elke week synchroniseer, en dan nog eens 2x500GB extern die ook om beurt gesynchroniseerd worden. Capaciteit zal lager zijn, en de updates omslachtiger, maar de data veiligheid net iets groter

          Comment


          • #50
            Re: Nooit meer LaCie

            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Weet je, zoals ik nu denk over LaCie dacht ik vroeger over Iomega. Heb je ooit de JAZZ drives gekend van Iomega? Die externe SCSI drives van 1GB. Ik heb zo twee drives gehad met ettelijke schijven. Jongens, was dat rommel! Toen heb ik ook gezegd, nooit meer Iomega .
            En dàt herken ik dan weer!
            Ik heb gezworen nooit meer iOmega te kopen, nadat ik 12 JAZZ 2GB Bernouilli-schijven had die allen na enige tijd niet meer wilden werken. In mijn ogen de grootste hardware rommel die ooit op de markt is geweest.
            Fullator
            Fotostudio Candela Zone
            website: http://www.chronax.be
            website: http://www.marquisemodels.eu

            Comment


            • #51
              Re: Nooit meer LaCie

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Ik haal hier toch ook een andere conclusie uit: mijd RAID zoveel en zolang het kan Ik heb ik mijn nieuwe PC 2 aparte 750GB schijven die ik elke week synchroniseer, en dan nog eens 2x500GB extern die ook om beurt gesynchroniseerd worden. Capaciteit zal lager zijn, en de updates omslachtiger, maar de data veiligheid net iets groter
              Er zijn meerdere configuraties mogelijk in RAID.
              Raid op zich niet gebruiken is niet echt een goed advies. Je moet gewoon de verschillen kennen en voor-en nadelen van elk.

              Bij striping wordt op elke disk een stukje data geschreven. Voordeel hiervan is de betere snelheid. Nadeel is risico op dataverlieswanneer meerdere disks crashen.
              Bij mirroring heb je geen snelheidswinst maar meer zekerheid, de files staan volledig weggeschreven.. Er zijn dan nog combinaties van beide mogelijk.

              Wat jij nu doet is eigenlijk een manuele raid. Je kan even goed een raid-controller installeren die de mirroring automatisch voor jou doet.
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #52
                Re: Nooit meer LaCie

                Striping is geen RAID. Het noemt RAID 0 maar RAID staat voor Redunant Array of Inexpensive Disks. RAID 0 is niet "redundant" dus kan je het moeilijk bestempelen als RAID 0.

                RAID en backup is niet hetzelfde. Zelfs niet als je wil doen alsof en het dan "manuele RAID" noemt, want dat slaat nergens op. RAID beschermt je tegen verlies van beschikbaarheid door defecte schijven. Backup beschermt je tegen gegevensverlies.

                Het verschil is subtiel, maar het is er. RAID kan je beschermen tegen data die verloren is gegaan door een technisch mankement, data die (nog) niet op een backup staat. In een deftige RAID omgeving mag er een schijf kapot gaan, je systeem blijft functioneren. Dat kan geen enkele backupmethode.

                RAID beschermt je niet tegen vergissingen. Als je op je RAID bestanden wegsmijt, dan ben je ze kwijt (als ze echt weg zijn, we laten de prullenmand en alle mogelijke undeleteprogrammatuur even achterwege). Heb je een backup, dan staan ze daar nog op.

                RAID in een thuisomgeving was vroeger interessanter dan nu, met de komst van de hele grote schijven die je bijna niet meer vol krijgt. De meeste RAID oplossingen zijn bestandsservers op zichzelf, wat meestal ook de reden is dat je ze in huis haalt: je data altijd beschikbaar vanop eender welke computer.

                RAID in een serveromgeving ga je nooit kunnen vervangen door backups alleen. Als je schijf het begeeft en je systeem gaat plat, verlies je geld.

                Dus noem manueel synchroniseren a.u.b. geen "manuele RAID".

                Dave
                pixelpusher

                Comment


                • #53
                  Re: Nooit meer LaCie

                  Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                  met de komst van de hele grote schijven die je bijna niet meer vol krijgt.
                  Ik krijg ze vol hoor Dave, ik krijg ze vol...

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nooit meer LaCie

                    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Ik krijg ze vol hoor Dave, ik krijg ze vol...
                    hehe...

                    ik zeg biiiijnnaaaa.

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #55
                      Re: Nooit meer LaCie

                      Einde van 't verhaal :

                      Gepost: 17 september 2008 @ 5:51
                      Daarbij heb ik nog steeds geen antwoord hoe een herstelling duurder kan zijn dan 1.100 euro?? Trouwens, aan de schijven zelf is niets fout, dat heb ik getest.

                      Tony L.

                      Gepost: 21 september 2008 @ 9:10
                      Geachte heer Van Rafelghem, ik begrijp uw ergernis, en ook uw vraag waarom het toestel niet kan hersteld worden. Ook voor uw aanvraag waarom het herstellen duurder zou uitkomen dan 1100 euro begrijp ik, maar dit is het antwoord dat ik van mijn collega's van het reparatiecentrum heb gekregen. Het spijt me werkelijk dat we u niet kunnen verder helpen, maar vanuit de technische dienst kunnen we u geen oplossingen meer aanbieden, we zijn gebonden aan de garantieovereenkomst die werd bepaald door het hoofdkantoor, en mogen hier geen uitzondering op maken.
                      In de hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
                      met vriendelijke groet,
                      Tony Leroy Technische Dienst LaCie Benelux

                      Moraal van het verhaal, LaCie weigert iedere herstelling van een toestel dat buiten de garantieperiode valt, bij mij was dat dus 2 jaar. Bezin voor je ooit overweegt om nog een LaCie product te kopen.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Nooit meer LaCie

                        ik val hier van mijn stoel

                        zeggen dat ik tientallen mensen ken die zweren bij duurdere lacies voor "betrouwbaarheid & service"
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #57
                          Re: Nooit meer LaCie

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Dus noem manueel synchroniseren a.u.b. geen "manuele RAID".
                          Vrees dat velen hieraan hun RAID gaan vegen... Hopelijk hebben ze dan een backup.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Nooit meer LaCie

                            In NL word je naast de garantieperiode ook nog beschermd door het Burgelijk Wetboek. Als je van iets normaal gesproken kunt verwachten dat het x jaar meegaat en het gaat dan buiten de garantieperiode kapot, dan is de fabrikant toch gehouden het te herstellen of een nieuw exemplaar te leveren. Is er in BE niet ook zoiets?

                            Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                            Vrees dat velen hieraan hun RAID gaan vegen...

                            Comment


                            • #59
                              Re: Nooit meer LaCie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                              In NL word je naast de garantieperiode ook nog beschermd door het Burgelijk Wetboek. Als je van iets normaal gesproken kunt verwachten dat het x jaar meegaat en het gaat dan buiten de garantieperiode kapot, dan is de fabrikant toch gehouden het te herstellen of een nieuw exemplaar te leveren. Is er in BE niet ook zoiets?
                              Ik dacht van wel maar daar is hier blijkbaar discussie over. Ik heb in ieder geval klacht ingediend bij de Economische Inspectie.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Nooit meer LaCie

                                Met overweging van de hier beschreven negatieve ervaringen met Lacie heb ik mij deze middag een Harde schijf van WD aangeschaft van 1 TB voor 99€ (Fnac rode prijs).
                                Hopelijk heb ik er een beetje geluk mee.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X