Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samba vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Samba vraagje

En nee, ik heb het hier niet over een latijnse dans

Ik zit met een volgende probleem. Ik heb files op een Linux pc staan (Ubuntu 8.04) die dienst gaat doen als Samba server.
    De users zijn allemaal DOS-clients. Vraag is nu of het nog steeds mogelijk is een DOS machine te verbinden over NETBEUI (ja, ik weet het ...) met een Samba server.

Alvast bedankt voor jullie input.

Re: Samba vraagje

Geen mogelijkheid om TCP-IP te installeren op die DOS Pc's ? (welke versie van DOS, of niet compatibel met een of ander programa ?)

Comment

Ik denk dat als het over MS-DOS gaat dat je dan spreekt over Lan Manager (whoow waar is den tijd). NETBIOS is daar een onderdeel van, volgens mij. NETBEUI is een onderdeel van Windows for Workgroups, om NetDDE enzoverder te ondersteunen.

Nu zijn het de langvergeten hersencelletjes die uit de rekken worden gehaald hoor

Dave
      pixelpusher

Comment

en dan komt het commando
        net use z: \\ip\share
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

Comment

Ondersteunen de laatste versies van samba dit prehistorisch protocol nog ? Mijn XP machines gingen allemaal over SMB ...

Comment

het is inderdaad prehistorie waar ik het over heb. Het zit echter zo. De DOS machines waar ik het over heb zijn niet configureerbaar omdat het embedded zit op een controller. Daar is niks aan te veranderen.
            Deze verschillende controllers zijn verbonden met een server(Linux OS maar ook hier betreft het in feite niks meer als een HD met een embedded Linux).

Ik zou de server willen vervangen door mijn PC (tijdelijk) om bepaalde bestanden op de DOS controllers te krijgen. Met XP was het nog mogelijk NETBEUI te gebruiken maar met Vista niet meer. Ik heb echter op mijn laptop zowel Vista als Ubuntu staan. Daarmee de vraag of NETBEUI nog steeds ondersteund wordt in de nieuwste Linux distro's.

Comment

zit het ftp commando niet in dos?

dan kan je met de 3c deamon makkelijk een ftp server opzetten en zo de files overhalen.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

Comment

Daar zitr het hem nu net. Ik kan niet aan de DOS prompt komen. Alles is beveiligd en elke machine is natuurlijk een unieke user wat in dut geval simpelweg een nummer is (1 tem ....) die in te geven valt via een scherm waarmee de machine wordt aangestuurd.
                Dus op DOS niveau kan ik niks uitrichten en ben ik aangewezen op wat er is en vooral wat er niet is.

Comment

Dus waarschijnlijk zit er ook geen floppy station op die machines ?

Comment

Aangezien de clients nu praten met die embedded Linux controller, zal dat ongetwijfeld met een andere Linux server ook mogelijk zijn. Ik twijfel echter dat het met NETBEUI op Samba zal zijn.
                    Kan je niet telnetten of ssh'en naar die linuxbox om daar eens rond te neuzen? top en ps geven veel nuttige info over wat er effectief op de server draait (smbd en nmbd zou je vinden voor Samba). Als ps en top niet te vinden, wat nog al eens durft voorkomen op speciale linux distributies heb je soms basebusybox, dan roep je het commando aan via bvb "basebusybox ps"

Als je embedded linux een ip-adres heeft is de kans klein dat Netbeui gebruikt wordt. Dan kan je altijd een Linux/Windows even in de plaats zetten met hetzelfde IP-adres om met Wireshark te kijken wat er allemaal naar toe gestuurd wordt. Dit heeft natuurlijk wel downtijd tot gevolg (en mogelijks nog andere ergere gevolgen) voor je applicaties!!
                    Als er geen IP-adres mee gemoeid is, kan je altijd je een PC even bijpluggen in het netwerk en met Wireshark het netwerk sniffen om te zien wat er allemaal overvliegt. (hou er wel rekening mee dat switches "selflearning" devices zijn, en dat die op basis van MAC-adres pakketten gaan op de juiste poort uitsturen, je kan dus enkel broadcast traffiek zien, of je moet gebruik maken van hubs of mirrorpoorten op een managed switch)

Je moet toch die dos-devices kunnen configureren? Zijn dat nog PC-104 modules of zo? Kan je niet met een seriele kabel en een terminal console die dingen configureren/onderzoeken?

Comment

1) nee, het is inderdaad niet mogelijk om een floppy station aan de DOS boxen te hangen. Alles zit op een microdrive.
                      2) de linux server is van een type waar je geen scherm noch keyboard kan aanhangen en enkel kan geconfigureerd worden via een werkstation dat via de browser en aanroepen van een IP adres van die server (die naast NETBEUI draait) kan gebeuren.
                      Er is geen flexibiliteit

Comment

Doet eerst eens een poortscan op die linux (via nmap of iets simpelder) om te zien welke poorten van welke protocollen exact open staan. Het zal gemakkelijker zijn, om verder te praten want netbeui is nu echt iets dat niet standaard op linux geconfigureerd zit
                        To make your dreams come true, wake up

Comment

Working...
                        X