Graag jullie mening. Ik heb een garage een 100m van men huis. daar is geen elektriciteit mogelijk. Ik heb een systeem in werking gezien met 3 panelen van een collega voor een zeer schappelijke prijs waar hij perfect zijn verlichting op led kan mee aansteken . Jammergenoeg na een week slecht weer heeft hij niet genoeg stroom meer door het panelen zijn die alleen met zon werken. Hij vertelde mij ook dat er panelen bestaan die ook met licht werken . Hij bestelde via deze website http://www.solarworld24.com/ en dit koste hem ongeveer een 400€ voor een volledige kit . Weet er iemand welke panelen ik moet nemen voor zon en licht. Ik wil wel met deze verdeler werken of andere die met paypal werkt en eventueel rond die prijsklasse of iets meer. Geen voorstellen van 1000€ Grtz Kurt
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Zonnepanelen voor garage
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: Zonnepanelen voor garage
Elk zonnepaneel zal ook stroom leveren als er een wolk voor de zon hangt, maar het is dan wel veel minder dan in de volle zon.
Als het volledig donker is, dan krijg je natuurlijk ook geen stroom.
Je hebt dus een setje zonnepanelen nodig, dat via een automatische lader gekoppeld wordt aan een accu.
En daar sluit je TL-lampen op aan die werken op 12V DC (er bestaan elektronische ballasten om een TL-lamp op 12V aan te sluiten).
De tijd dat die lampen moeten kunnen branden per dag, en het totale vermogen van de lampen moet je weten om te berekenen welke zonnepanelen en accu('s) je nodig hebt.
Voor grotere vermogens is het waarschijnlijk ook beter om op 24V te werken.
Leg de bedrading in voldoende dikke draad, op 12V gaat er bijna 20x meer stroom door voor hetzelfde vermogen. Vergeet ook de zekeringen niet, want bij een kortsluiting kan een geladen accu een vrij dikke draad laten gloeien (brandgevaar).
Als je veel licht wil, en de lampen moeten lang blijven branden, dan heb je veel zonnepanelen nodig en een grote accu.
In dat geval zal het waarschijnlijk toch heel wat goedkoper zijn om een kabel naar de garage te leggen. Maar bij die lengte moet er wel rekening gehouden worden met de draaddikte, om de verliezen door de weerstand van de kabel te beperken.
In de winter zal je het licht meer nodig hebben, en dan krijgt de accu ook minder tijd om te laden, daarmee moet je ook rekening houden.
Het is vrij simpel, maar zeker niet goedkoop.
Als je voldoende licht wil om te werken in je garage, dan zal het zelfs heel veel kosten
Op die website zie ik dat een windgenerator van 400W veel goedkoper is dan een zonnepaneel van 150W.
Een windmolen werkt ook in het donker, maar als het een paar dagen windstil is, dan heb je hetzelfde probleem als met zonnecellen die te weinig zonlicht krijgen...Last edited by Black B@ndit; 23 augustus 2008, 22:59.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment