Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

% berekenen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• % berekenen

Helleuw,

Wiskundig ben in niet de sterkste en zit dus ook met de volgende vraag:

Stel, ik moet € 865,00 betalen, btw inclusief
    Wat staat daar dan als btw bedrag tov?

Ik zou denken 865 - 21% = 683,35 => geeft dus 181,65 btw
    anderzijds als ik 865 / 1.21 doe, kom ik uit op 714,88 wat mij 150,12 btw geeft...

Wat doen we hier mis, waar zit het verschil? Ik heb al lang door dat de 2de bewerking de correcte is, anderzijds heb ik geen verklaring voor het verschil...

Tnx voor de info!
    *** Canon EOS *** Canon Powershot ***
    visit : http://www.emmab.be/

Re: % berekenen

865 is (100% + 21% btw), dus 865 is 121%.
    Om te weten hoeveel 100% is volstaat het dus te delen door 121 (dan heb je 1%) en te vermenigvulden met 100. Of gewoon te delen door 1,21, dan sla je die twee vliegen in een klap.
    De correcte uitkomst is dus 714,88, zoals in jouw tweede berekening.

Comment

Hey juppekes

Kun je het niet in het zwart doen

Dan moet je mss geen BTW betalen

Veel simpeler
      Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        865 is (100% + 21% btw), dus 865 is 121%.
        Om te weten hoeveel 100% is volstaat het dus te delen door 121 (dan heb je 1%) en te vermenigvulden met 100. Of gewoon te delen door 1,21, dan sla je die twee vliegen in een klap.
        De correcte uitkomst is dus 714,88, zoals in jouw tweede berekening.
        De correcte uitkomst is idd 714,88.
        Maar dat verklaart nog altijd niet waarom 21% van 865 meer geeft dan 865 delen door 1.21...
        10% van 865 = 86,5
        20% is dan 173
        21% is dan 181.65

Please explain

Comment

Wat jij doet is stellen dat 865 gelijk is aan 100%. Dat is fout, want 865 is 121%, nl. het basisbedrag (100%) + de 21% btw.

Comment

De correcte uitkomst is idd 714,88.
            Maar dat verklaart nog altijd niet waarom 21% van 865 meer geeft dan 865 delen door 1.21...

21% van 865 = rekenen met percentages
            865 delen door 1.21 = rekenen met verhoudingen (1.21 is GEEN percentage)
            Kortom, appels worden gedeeld door peren
            Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
            http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dollias Bekijk bericht

21% van 865 = rekenen met percentages
              865 delen door 1.21 = rekenen met verhoudingen (1.21 is GEEN percentage)
              Kortom, appels worden gedeeld door peren
              Klopt volledig

Maar waarom is het dan 21% btw ?

Comment

@ Breugie : ga nooit in zaken, komt niet goed.

100+21% BTW = 121
                Van deze 121 de BTW weer uittellen kan alleen als je de omgekeerde richting gaat, 21% van 121 is niet gelijk aan 21% van 100, je vertrekbasis is namelijk anders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door breugie Bekijk bericht
                  Klopt volledig

als je op 'n rekenmachientje 100 - 21 % intoets dan krijg je 79 en dat klopt ook...
                  maar als je bij die 79 terug + 21 % intoets krijg je 95.59...

dus dollias zijn uitleg klopt volledig of laat ik het zo stellen...
                  als je 21 % van 'n groot getal aftrekt is dat logisch altijd meer dan 21% bij 'n kleiner getal bijtellen...
                  appels uit 'n mandje nemen en ze er terug inleggen is optellen en aftrekken...
                  in procenten rekenen is vermenigvuldigen of delen...

Comment

de btw wordt berekend op het basisbedrag, 714,88. Dat zijn 100 honderdsten.

De 714,88 deel je nu door honderd. Dat geeft 1 honderdste (7,1488).
                    Daarna vermenigvuldig je met 21 om het bedrag van de 21% btw te kennen (7,1488 * 21 = 150,12). Die 150,12 zijn je 21 hondersten.
                    Als je die 21 honderdsten optelt bij 714,88 (dat waren 100 honderdsten, weet je nog?) dan heb je 121 honderdsten, of je 865.

Comment

Breugie, stel je doet een opdracht voor een klant en vraagt hiervoor een bedrag van 714,88 euro (excl. btw). Had je dit nou zwart gedaan, dan was er verder niets aan de hand geweest, dit even terzijde. Maar de belastingdienst eist dat je bovenop de omzet van 714,88 euro, 21% belasting moet heffen. Dit hoef jij niet zelf te betalen, maar de dienstnemer, dus je klant. Je stuurt een factuur met jou omzet + 21% btw (totaal 865 euro) naar je klant.Het btw bedrag van 21% moet je wel overdragen aan de belastingdienst. Hiervoor krijg je als ondernemer een BTW Nummer. De denkfout die jij nu maakt is dat je de 21% rekent over 865 euro i.pv. 714 euro. Je kan toch geen 21% btw rekenen over een bedrag waar AL 21% btw in zit. Ik ga nu even voor het gemak ervan uit dat je geen oplichter bent. Alhoewel, een oplichter hoef je dit niet uit te leggen. En dat ik het snap betekent ook weer niet dat IK een oplichter ben. Hmmmm... nou word het complex, ik stop ermee
                      Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System

Comment

Wiskundig ben in niet de sterkste

Mensen hou toch op met al die moeilijke berekeningen.
                        Jip en Janneke taal a.u.b.
                        Dit is serieus belangrijk om te snappen, ook in het dagelijkse leven.
                        Want als je niet uitkijkt word je getild waar je bij staat.

Comment

1 % is 1 honderdste. als je dat snapt is je probleem opgelost.

Comment

dus;

Als ik 21% korting krijg op 865 euro, ben ik beter af dan dat ik de btw (21%)niet moet betalen

865 euro inclusief 21% btw = 714.88 euro (op men rekenmachine 865 /1.21)
                            865 euro - (min) 21% = 683.35 euro (op men rekenmachine 865 -(min) 21 %)

En voor alle duidelijkheid, ik doe zaken hoor, en heb daar ook geen problemen mee, maar dit is tss de collega's een twist punt, en niemand kan er een duidelijke uitleg voor geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door breugie Bekijk bericht
                              En voor alle duidelijkheid, ik doe zaken hoor, en heb daar ook geen problemen mee, maar dit is tss de collega's een twist punt, en niemand kan er een duidelijke uitleg voor geven.
                              De uitleg is anders duidelijk in your face, 21% op een groter bedrag is meer.

Comment

Working...
                              X