Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Steekbeest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Steekbeest

    Dacht eerst dat ik een dikke bromvlieg hoorde binnen vliegen.
    En opeens zag ik dit onding.
    Geen idee wat het is, maar sowieso groter als een gewone wesp/bij/hommel.
    Op de foto is het ineen gekrompen, levend was het minstens zo lang als de CF-kaart.

    Iemand een idee wat voor beest(je) het is?

  • #2
    Re: Steekbeest

    In Frankrijk - chambre d'hôte - hoorden we plots een enorm gezoem
    De gastvrouw reageerde nogal paniekerig en haalde een mega-spuitbus boven.
    Het leek op een reuze wesp, ze noemde het beest "frelon"

    Zou het dat kunnen wezen?

    Comment


    • #3
      Re: Steekbeest

      Ja lijkt mij dus een hoornaar te zijn geweest. Misschien een variant, meer donkere vleugels en geen rood. Spijtig dat ik het moest doodslaan. Heb het zekere voor het onzekere genomen. Het was een redelijk 'indrukwekkend' beest tov een gewoon bijtje.

      Je verhaal doet me denken aan een paar jaar terug. Vakantie in italië.
      Daar brak telkens paniek uit als er zo'n reuze-kever over tafel bromde.
      "Scarafaggio" noemde ze die, denk ik.
      Ik vind wat voorbeelden op het web, maar die op vakantie waren toch een stuk groter. Een dikke duim toch.

      Comment


      • #4
        Re: Steekbeest

        Mijn eerste ontmoeting met een frelon betekende bijna mijn dood...
        In mijn autootje zonder airco was het bmoedheet en het zweet druppelde via mijn rug tot in mijn broek. Ik was op mijn ronde huisbezoeken en ik wou niet overdreven bezweet aankomen en dus leunde ik wat naar voren teneinde de achterzijde van mijn bezweet t-shirt wat te laten verfrissen. UIteraard stonden de raampjes van mijn wagen open en op de één of andere manier moet er dus zo'n enorm beest zijn binnen gekomen en het met had niet beter gevonden dan zich neer te vleien tegen mijn rugleuning. Ik werd stilaan verkrampt in mijn voorover gezeten houding en wilde me terug tegen mijn rugleuning vleien en toen kreeg ik me daar een pijnscheut van jewelste... Een eerste reflex is naar voren schieten, met je hand voelen wat er zit en haast vergeten dat je aan het autorijden bent. Gevolg... een enorme slippartij, rakelings langs twee statige platanen en een stilstand in een veld tussen de wijngaarden. En toen kwam de boosdoener tevoorschijn. Sindsdien heb ik dus echt bang van alles wat vliegt en steekt...
        Ben er wel niet veel meer tegengekomen maar ik blijf op mijn hoede.
        Stel je kritieken niet te scherp...
        Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

        Comment


        • #5
          Re: Steekbeest

          FWIW .. Hier knalt er vrijwel elke avond zo'n gigantische "wesp" tegen mijn venster aan de tuinkant. Het beest blijft met een dikke tip herhaaldelijk tegen het raam vliegen wat de interesse van de kat opwekt .. ze blijft er wel af .. het "ding" in zeker over 2 cm lang en "bromt" als een meikever
          Vroeger nooit gezien .. opwarming ?

          Comment


          • #6
            Re: Steekbeest

            Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
            In Frankrijk - chambre d'hôte - hoorden we plots een enorm gezoem
            De gastvrouw reageerde nogal paniekerig en haalde een mega-spuitbus boven.
            Het leek op een reuze wesp, ze noemde het beest "frelon"

            Zou het dat kunnen wezen?
            En ik die dacht dat ze zo gevaarlijk en aggressief waren?
            Of heb ik het op een andere soort?
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: Steekbeest

              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              En ik die dacht dat ze zo gevaarlijk en aggressief waren?
              Of heb ik het op een andere soort?
              denk dat je in de war bent met de killer b.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Steekbeest

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                denk dat je in de war bent met de killer b.
                grt,bouk.
                Neen, ik had vast en zeker over de hoornaar.

                [wiki]
                Dat de dieren desondanks killer wasp (moordenaarswesp) genoemd worden zal eerder samenhangen met de manier waarop zij andere insecten jagen en verorberen - voor die dieren is de hoornaar inderdaad een geduchte moordenaar.
                [/wiki]
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: Steekbeest

                  Het beest was idd niet erg agressief.
                  Heb ook nog gelezen dat ze meer en meer worden gespot, vooral in deze streken (limburg).
                  En dat de steek een beetje pijnlijker is als een gewone bij/wespensteek. Maar dat er toch een 500/1000steken nodig zijn om een niet-allergisch mens te vellen.
                  Binnen een straal van 5m rond hun nest zijn ze wel agressief.
                  (internet-wisdom)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Steekbeest

                    Een paar weken geleden ben ik ook zo'n beestje tegengekomen. Ik heb het maar gewoon laten zitten, want het zat gewoon op het voetpad en deed totaal niet agressief. Ook in Limburg trouwens.
                    aangezien bijna iedereen hier zijn volledige foto-uitrusting in zijn signature zet...


                    doe ik dat lekker niet!

                    Comment

                    Working...
                    X