Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Harde schijf Partititioneren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Harde schijf Partititioneren

    Ik heb een externe schijf van 500 GB ( eSata ) geplaatst om mijn foto's op te bewaren, de schijf gaat voor niets anders dienen , nu vraag ik mij af wat het best is , de schijf in één partititie laten of in meerdere partitities indelen.
    Wat zijn de voor en nadelen ?
    Mijn fotos zijn allemaal gecatalogiseerd met Idimager, elke maand verplaats ik mijn fotos van mijn pc naar een externe schijf.
    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
    Web-Albums

  • #2
    Re: Harde schijf Partititioneren

    Ik gebruik de externe schijven voor foto's altijd zonder ze te verdelen in stukken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Harde schijf Partititioneren

      Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
      elke maand verplaats ik mijn fotos van mijn pc naar een externe schijf.
      Hopelijk bedoel je "kopiëer", want als je ze gewoon verplaatst dan ben je ze vroeg of laat kwijt. 200% gegarandeerd. Want die externe schijf gaat ooit kapot.
      Wat je niet kwijt wil moet je minstens op 2 plaatsen bewaren.
      Of dit bij u het geval is vrees ik uit uw topic, vandaar deze hint.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Harde schijf Partititioneren

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Hopelijk bedoel je "kopiëer", want als je ze gewoon verplaatst dan ben je ze vroeg of laat kwijt. 200% gegarandeerd. Want die externe schijf gaat ooit kapot.
        Wat je niet kwijt wil moet je minstens op 2 plaatsen bewaren.
        Of dit bij u het geval is vrees ik uit uw topic, vandaar deze hint.
        Ik bedoel werkelijk "Verplaatsen" om mijn pc niet te vol te laten komen, op mijn pc heb ik een schijf van 160 GB en dat is niet genoeg, dus volgens u zou ik dan twee externe schijven moeten hebben ?
        Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
        Web-Albums

        Comment


        • #5
          Re: Harde schijf Partititioneren

          Om te beginnen: ik veronderstel dat je OS (Windows) op de 160 GB schijf staat? Dan is er geen enkele reden om de 500 GB schijf in afzonderlijke partities op te splitsen.

          Je foto's op één plaats bewaren gaat je inderdaad vroeg of laat problemen opleveren. Hard schijven zijn de dingen die het meest defect raken in een PC, en het enige onderdeel dat - als het defect raakt - niet te vervangen is zonder gegevensverlies. De setup die ik gebruik is de volgende:

          1x 80 GB schijf in de PC voor OS, programma's, ...
          1x 500 GB schijf in de PC voor de foto's en andere belangrijke bestanden
          2x 500 GB externe harde schijf die elk een kopie zijn van de interne 500 GB schijf. Eén van deze twee schijven staat bij mijn ouders, de andere thuis. Elke week wisselen beide schijven van plaats (dus in de even weken wordt schijf 1 thuis bijgewerkt en is schijf 2 bij mijn ouders. In de oneven weken wordt schijf 2 bijgewerkt en is schijf 1 bij mijn ouders). Op die manier ben ik - zelfs in geval van brand - maximaal één week gegevens kwijt.

          Dit is wellicht overdreven, maar als IT'er heb ik in de praktijk al veel teveel de gevolgen van falende harde schijven moeten ervaren.

          Hopelijk heb je hier iets aan.

          Groeten, Elwee
          www.elwee.net

          Comment


          • #6
            Re: Harde schijf Partititioneren

            Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
            Ik bedoel werkelijk "Verplaatsen" om mijn pc niet te vol te laten komen, op mijn pc heb ik een schijf van 160 GB en dat is niet genoeg, dus volgens u zou ik dan twee externe schijven moeten hebben ?
            Nee, je steekt best nog een schijf IN de PC van zo'n 500Gb en plaats daar je foto's op + je bewaart ze EVENEENS op je externe schijf.
            Da's praktischer dan twee externe schijven, want dan moet je alles twee keer verplaatsen. En met één interne schijf heb je de foto's ook altijd onmiddellijk bij de hand.
            Hoe je het ook oplost: slechts één exemplaar van je foto's bewaren is de allerbeste manier om ze gegarandeerd vroeg of laat allemaal kwijt te zijn.
            Last edited by nete; 3 augustus 2008, 15:44.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Harde schijf Partititioneren

              Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
              Om te beginnen: ik veronderstel dat je OS (Windows) op de 160 GB schijf staat? Dan is er geen enkele reden om de 500 GB schijf in afzonderlijke partities op te splitsen.

              Je foto's op één plaats bewaren gaat je inderdaad vroeg of laat problemen opleveren. Hard schijven zijn de dingen die het meest defect raken in een PC, en het enige onderdeel dat - als het defect raakt - niet te vervangen is zonder gegevensverlies. De setup die ik gebruik is de volgende:

              1x 80 GB schijf in de PC voor OS, programma's, ...
              1x 500 GB schijf in de PC voor de foto's en andere belangrijke bestanden
              2x 500 GB externe harde schijf die elk een kopie zijn van de interne 500 GB schijf. Eén van deze twee schijven staat bij mijn ouders, de andere thuis. Elke week wisselen beide schijven van plaats (dus in de even weken wordt schijf 1 thuis bijgewerkt en is schijf 2 bij mijn ouders. In de oneven weken wordt schijf 2 bijgewerkt en is schijf 1 bij mijn ouders). Op die manier ben ik - zelfs in geval van brand - maximaal één week gegevens kwijt.

              Dit is wellicht overdreven, maar als IT'er heb ik in de praktijk al veel teveel de gevolgen van falende harde schijven moeten ervaren.

              Hopelijk heb je hier iets aan.

              Groeten, Elwee
              Je werkt zéér grondig, maar zeker niet overdreven. (Onvoorstelbaar hoeveel vertrouwen veel mensen hebben in opslagmedia).
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Harde schijf Partititioneren

                Om enkel op de vraag te antwoorden ... niet partitioneren in dit geval mits de foto's al gecatalogeerd zijn.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Harde schijf Partititioneren

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Nee, je steekt best nog een schijf IN de PC van zo'n 500Gb en plaats daar je foto's op + je bewaart ze EVENEENS op je externe schijf.
                  Da's praktischer dan twee externe schijven, want dan moet je alles twee keer verplaatsen.
                  Hoe je het ook oplost: slechts één exemplaar van je foto's bewaren is de allerbeste manier om ze gegarandeerd vroeg of laat allemaal kwijt te zijn.

                  In mijn pc zitten twee schijven van 160 GB , kan ik daar één uit halen en vervangen door één van 500 GB , .......dat zal wel zeker ?
                  Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                  Web-Albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Harde schijf Partititioneren

                    Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                    In mijn pc zitten twee schijven van 160 GB , kan ik daar één uit halen en vervangen door één van 500 GB , .......dat zal wel zeker ?
                    Ge kunt ze er zelfs alle twee uithalen en vervangen door 500GB.

                    Ge zult dan wel een en ander opnieuw moeten installeren of een ghost maken.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Harde schijf Partititioneren

                      Ten eerste bedankt voor de tot nu toe verkregen info.

                      Ik heb nu één van de twee 160GB schijven in de PC vervangen door een 500 GB, dat is goed gelukt , nu ga ik alle fotos op die 500 GB schijf plaatsen en catalogiseren met idimager als dat al nog niet gedaan was.
                      Nu zal ik nog een 500 GB schijf kopen en extern plaatsen en gebruiken als backup voor mijn fotos, moet ik ze daar dan nog eens catalogiseren ?

                      Om een ghost te maken moet ik daarvoor software kopen of kan dat ook anders ?
                      Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                      Web-Albums

                      Comment


                      • #12
                        Re: Harde schijf Partititioneren

                        Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                        Om een ghost te maken moet ik daarvoor software kopen of kan dat ook anders ?
                        Als je Vista Ultimate hebt, dan zit dat al ingebouwd.
                        Met sommige externe schijven krijg je de software er gewoon bij.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Harde schijf Partititioneren

                          Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                          Ten eerste bedankt voor de tot nu toe verkregen info.

                          Ik heb nu één van de twee 160GB schijven in de PC vervangen door een 500 GB, dat is goed gelukt , nu ga ik alle fotos op die 500 GB schijf plaatsen en catalogiseren met idimager als dat al nog niet gedaan was.
                          Nu zal ik nog een 500 GB schijf kopen en extern plaatsen en gebruiken als backup voor mijn fotos, moet ik ze daar dan nog eens catalogiseren ?

                          Om een ghost te maken moet ik daarvoor software kopen of kan dat ook anders ?
                          Ik denk niet dat je Ghost nodig hebt. De 160GB schijf blijft je systeemschijf met Windows erop.
                          Je nieuwe interne 500GB schijf bevat binnenkort alle foto's, ingedeeld zoals jij dat wil. Daarna kopieer je gewoon de hele inhoud van van je interne schijf over op de externe 500GB.
                          Zoiets doe ik door gewoon een batch bestand te maken. Je opent notepad of iets dergelijks en typ het volgende:
                          xcopy d:\*.* e:\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k
                          d: is daar de letter van uw interne 500GB schijf en e: van uw externe schijf (dus aanpassen naar jouw toestand)
                          Je slaat dat bestandje op als Fotobackup.bat. Nu maak je een nieuwe snelkoppeling naar dat bestandje op uw bureaublad.
                          Het voordeel is hier dat de eerste keer AL uw foto's worden gekopieerd, daarna enkel de nieuwe bijgevoegd worden.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Harde schijf Partititioneren

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Ik denk niet dat je Ghost nodig hebt. De 160GB schijf blijft je systeemschijf met Windows erop.
                            Je nieuwe interne 500GB schijf bevat binnenkort alle foto's, ingedeeld zoals jij dat wil. Daarna kopieer je gewoon de hele inhoud van van je interne schijf over op de externe 500GB.
                            Zoiets doe ik door gewoon een batch bestand te maken. Je opent notepad of iets dergelijks en typ het volgende:
                            xcopy d:\*.* e:\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k
                            d: is daar de letter van uw interne 500GB schijf en e: van uw externe schijf (dus aanpassen naar jouw toestand)
                            Je slaat dat bestandje op als Fotobackup.bat. Nu maak je een nieuwe snelkoppeling naar dat bestandje op uw bureaublad.
                            Het voordeel is hier dat de eerste keer AL uw foto's worden gekopieerd, daarna enkel de nieuwe bijgevoegd worden.


                            Ik gebruik liever robocopy "d:\photo's" "x:\photo's" /FFT /V /TS /TEE /S /E /COPY: DAT /PURGE /MIR /ZB /ETA /R:3 /W:5 /LOG:"x:\logs\bu_photo.log"

                            om naar mijn NAS te backuppen.

                            Als er dan iets misloopt of connectie wordt onderbroken dan gaat hij gewoon verder met waar hij gebleven was.
                            Dit is een mirror, dus als ik files in de hoofdlocaties delete dan worden ze automatisch meegedelete. Bestaande files worden niet meer gekopieerd.
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                            Comment


                            • #15
                              Re: Harde schijf Partititioneren

                              Dat laatste ziet er interessant uit, THX Destn
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X