Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

computeronderdelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: computeronderdelen

    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    PS: heb je geen brander vergeten
    Ik raad je een Plextor aan. Is wat duurder maar toch zowat de referentie.
    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    PPS: Voor RAID 1 moeten je HD 1 en 2 identiek dezelfde zijn.
    Grtz, RF
    Dat hangt een beetje de controller af en is meestal geen noodzaak.
    Het moet al lukken als je na bv 2 jaar een schijf hebt die de mist in gaat, dat je die nog gaat terug vinden. Meestal volstaat het om dan een nieuwe schijf in te bouwen die even groot of groter is.
    Trouwens windows heeft zelf ook soft raid mogelijkheden en die werken, zeker met de huidige krachtige CPU's toch behoorlijk goed. Akkoord, een goede hardware RAID controller is altijd beter maar het moet dan wel een goede zijn. De meeste onboard controllers doen het niet veel beter dan de soft raid. Nog een voordeel van de soft raid is dat je nooit problemen hebt met raid drivers, daar ze native in windows zitten.
    Een echte hardware RAID configuratie komt slecht echt tot zijn recht als het een SCSI config. is. Dan kan je een RAID5 met bv 6 schijven maken met 1 hotspare. Je hebt dan 4x de capaciteit van 1 schijf en als 2 schijven tegelijekrtijd defect gaan blijft de boel nog draaien.
    Maar dit is niet meer van toepassing op werkstations, tenzij je paranoia bent.
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #32
      Re: computeronderdelen

      Ik koop niks hé Hubert, maar inderdaad is Plextor de beste daar heb je overschot van gelijk in. Zelf heb ik in RAID 1 een virus binnen gehad en alles was om zeep, HD 1 (part.1 en 2) en HD 2 (part.1 en 2). Zelfs een externe backup HD ontsnapt er niet aan als je het besmette bestand wegschrijft naar deze schijf. Wat is dan nog veilig in Windows? Is Linux veiliger? Met identiek bedoel ik wel het aantal GB. Als in RAID 1 de 1ste HD 100 GB is en de tweede 150 GB is, ga je 50 GB verliezen. Windows ziet dan 1 schijf van 100 GB.

      Grtz, RF


      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

      Comment


      • #33
        Re: computeronderdelen

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Amaai, dat gaat een 'pakske' kosten zeg
        Niet 'te snel' alles ineen steken hé.
        Neem er uw tijd voor en controleer alles dubbel
        Ik wens u veel suc6 bij de bouw van uw nieuwe PC.

        PS: heb je geen brander vergeten

        PPS: Voor RAID 1 moeten je HD 1 en 2 identiek dezelfde zijn.

        Grtz, RF
        Dankjewel

        Tja, ik kan ook een PC van 800 Euro gaan halen of zelfs minder bij de grote ketens, en dan erger ik me snel weer aan de beperkingen ervan. Nee, het wordt een deftig systeem met op ELK niveau A+ componenten.

        Wees gerust, alles wordt dubbelgecheckt bij de installatie

        Ik volg de suggestie van Hubert: het wordt een Plextor brander met SATA interface.

        Comment


        • #34
          Re: computeronderdelen

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Ik heb het raid verhaal nog eens bekeken, en ik ga waarschijnlijk voor de Raid1 mirroring mode.

          Zoals de dingen er nu voor staan ga ik morgen winkelen op 2 locaties voor een:

          Kast: Antec P182
          Voeding: Corsair HX620 --> OCZ 700 Watt GameXStream
          Moederbord: Asus P5Q-Deluxe --> geen mening
          Processor: Intel Q9450
          Koeler: Scythe Zipang (wat een naam ) --> Waarom niet de Mugen/Infinity? Komt nu reeds drie jaar elke keer als beste uit de bus!!
          RAM: 4X2GB OCZ 800Mhz --> vele alternatieven
          Videokaart:Asus EAH3650 silent --> niets beters?
          HDD 1: WD Velociraptor 300GB
          HDD 2+3: WD Caviar16 750GB in mirror (kom ik nog wel 2 jaar mee voort)
          OS: MS Windows Vista ultimate 64 bit (nodig voor alle 8GB aan te spreken - misschien een gok, maar ik hoor evenveel goede als slechte berichten, dus gaan we ervoor --> zeker doen!!!!) --> samsung F1 1TB

          Dan zo snel mogelijk alles monteren, werkende krijgen, installeren en terug 100% focus op fotografie

          Zo heel veel kost deze config nu toch ook niet??

          You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


          Comment


          • #35
            Re: computeronderdelen

            Goede keuze, zou ik zo zeggen.
            Ik heb ongeveer dezelfde config (P5Q Deluxe, X3350, 4Gb Pc1066, 8800GT) en ben heel tevreden over het ASUS board.

            Kleine tip die ik wil geven (best belangrijk) :

            In de bios kan je best de voltages voor vFSB, CPUPLL en vNB iets verhogen i.p.v. op AUTO te laten staan.
            Standardmatig (= AUTO) overvolt het board enorm, en kan dus schadelijk zijn voor zowel moederbord als cpu. Ik heb deze info van een Amerikaans forum (waar ikzelf actief ben), en waar deze waarden met een multimeter werden gemeten.

            Zo heb ik het bij mij in de bios ingesteld :

            AI Tweaker menu :

            CPU PLL Voltage : 1.54V
            NB Voltage : 1.28V
            FSB Termination Voltage : 1.24V

            Comment


            • #36
              Re: computeronderdelen

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Ik volg de suggestie van Hubert: het wordt een Plextor brander met SATA interface.
              Plextor gebruikt steeds meer hardware van andere leveranciers. Mijn PX-800A Plextor is bv. hardwarematig een NEC.
              Niet dat die slecht zijn trouwens...

              Mijn 4 jaar oude Plextor PX-708A is trouwens onlangs gesneuveld (hij schrijft geen audio CD's meer), zonder echt veel geschreven te hebben. Mijn oude Philips (een 2x speed) had een pak meer werk verzet... Je kan altijd pech hebben hé...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #37
                Re: computeronderdelen

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Moderne moederborden ondersteunen tot RAID 5. Er is geen bijkomende controller nodig.
                Je kunt op vele manieren gegevens kwijtgeraken, maar RAID is veiliger dan 1 snelle HD. Natuurlijk is het duurder aangezien je exact dezelfde HD's moet gebruiken. En een backup van je gegevens op een externe HD maakt de boel nog duurder maar ook nog veiliger. RAID 0 zou ook ik niet aanraden, dat schrijft wel sneller weg maar is niet veiliger. U bent wel ongeveer de enige die RAID onveilig vind

                Grtz, RF
                En wat is de processorbelasting bij zo'n RAID 5 op het moederbord ? Een aparte kaart doet het zowat zonder bijkomende belasting. Vandaar dat die dingen niet gratis zijn...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #38
                  Re: computeronderdelen

                  Deze morgen om 10h vertrokken en om 13h terug thuis. Direct beginnen knutselen, wat veel vlotter ging dan verwacht (goede voorbereiding?) en om 17h de stroom aangesloten en met een bang hartje de computer ingeschakeld. Alles werkte, en de CPU temperatuur was een lekkere 43°C Nu ben ik volop de software en drivers aan het installeren, wat ook voorspoedig verloopt

                  Bedankt iedereen voor de nuttige tips en goede raad

                  Comment


                  • #39
                    Re: computeronderdelen

                    te laat dus om u nog van die plextor af te krijgen. Plextor verkoopt momenteel een oud model van nec voor het dubbele van de prijs van de concurrentie, dus zo een goede aankoop lijkt me dat toch niet
                    http://www.mimoza.be/

                    Comment


                    • #40
                      Re: computeronderdelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door dengregg Bekijk bericht
                      te laat dus om u nog van die plextor af te krijgen. Plextor verkoopt momenteel een oud model van nec voor het dubbele van de prijs van de concurrentie, dus zo een goede aankoop lijkt me dat toch niet
                      Oei

                      Ach we zullen wel zien hoe het loopt met die drive ;-)

                      Als update kan ik nog meegeven dat de software en mijn foto's bijna allemaal in orde zijn. De 2 schijven van de HP hangen nu tijdelijk om beurt aan het nieuwe systeem, zodat ik emails en andere gevoelige data mooi heb kunnen recupereren. De emails (ik gebruikte outlook) waren dan wel redelijk snel terug te vinden als pst file, maar lieten zich toch niet al te gemakkelijk converteren. Ik hen van de gelegenheid gebruik gemaakt om naar Mozilla Thunderbird over te stappen, maar moest toch Outlook (trialversie) als tussenstation installeren.

                      Comment


                      • #41
                        Re: computeronderdelen

                        Ik heb HP, LiteOn, Pioneer, NEC en Plextor gehad en eigenlijk was enkel die HP niet goed. Maar dat was dan ook de begintijd van de branders, Burnproof bestond toen zelfs nog niet. Maar die HP was werkelijk slecht. Alle andere branders waren bijna even goed. Het verschil met Plextor was dat je die bijna niet hoorde draaien. Dat hij ook de minste fouten schreef, wat toch heel belangrijk is. Akkoord, ze zijn duurder dan de rest, maar de kwaliteit druipt er zo af. Alleen al bij het openen en terug sluiten is er een duidelijk verschil met al de rest. Dat een Plextor ook stuk kan gaan is toch normaal, of niet? Ja er kan zelfs een slecht exemplaar tussen zitten ook. Maar dan heb je toch de service van Plextor.
                        Dus Ian, je keuze is goed geweest!

                        Grtz, RF


                        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                        Comment


                        • #42
                          Re: computeronderdelen

                          red falcon, tijden veranderen.

                          meer info over de huidige situatie op hardwareinfo

                          hun korte conclusie over het model van plextor:
                          De drive functioneert verder prima, maar blinkt slechts op één vlak echt uit: de hoge prijs van rond de 64 euro. Waar Plextor in het verleden die hoge prijs soms nog wel wist te verantwoorden door hogere kwaliteitsscores, kunnen we dat deze keer niet meer aantonen. Voor minder dan de helft van het bedrag kun je bij een aantal merken een betere drive kopen.
                          http://www.mimoza.be/

                          Comment


                          • #43
                            Re: computeronderdelen

                            'k Heb hier in deze draad een aantal adressen gevonden voor onderdelen maar heeft er iemand een aanrader om bijkomend geheugen te kopen ? (DDR2 en DDR DIMM en SODIMM) Fotobewerking is nogal gulzig, soms ...

                            Comment


                            • #44
                              Re: computeronderdelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              'k Heb hier in deze draad een aantal adressen gevonden voor onderdelen maar heeft er iemand een aanrader om bijkomend geheugen te kopen ? (DDR2 en DDR DIMM en SODIMM) Fotobewerking is nogal gulzig, soms ...
                              Drix in de Drabstraat in Mortsel
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment


                              • #45
                                Re: computeronderdelen

                                Bedankt .. ben al gaan grasduinen

                                Comment

                                Working...
                                X