Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorschot niet verrekend

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voorschot niet verrekend

Op 10 mei is mijn zoon getrouwd. Op 8 maart werd voor een evenement op die trouwdag 720 euro voorschot betaald door mij (mijn zoon zit in het buitenland en kwam in mei een weekje naar België voor die trouw).

Intussen had de vader van de bruid aangeboden om de factuur van dat evenement te betalen. Hij heeft dat ook gedaan, maar de penningmeester van de VZW die de factuur stuurde hield geen rekening met dat betaalde voorschot. Mijn zwager heeft dus de gehele factuur betaald.
    Uiteraard eis ik nu het voorschot terug.
    Ik wordt nu al weken door zelfs de voorzitter van die vzw zoet gehouden met allerlei excuses en beloftes dat alles binnen de kortste keren in orde gebracht wordt. Niet dus.....

Nu, gaan procederen indien het nodig mocht zijn is geen optie (veel te duur).
    Ik vraag me af of je voor zo'n geschil de vrederechter kan inschakelen, of is dat enkel voor geschillen tussen personen ?
    Heeft het zin om eventueel klacht neer te leggen bij de politie ?
    Of kan ik bij onwil achter dat geld fluiten ?

Uiteraard ga ik nu eerst en vooral de betrokken vzw aangetekend in gebreke stellen, vermits alles tot nu toe via telefoon en e-mail is verlopen.

Wie kan me de gulden raad geven ? Alvast bedankt om mee te denken.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Re: Voorschot niet verrekend

even meedenken: klacht indienen bij de politie dat kost je niets, enkel wat tijd. Zou ik zeker doen, zo staat er al iets op papier. Dat is rechtsgeldig.
    Normaal gezien krijgen ze dan bij die vzw politie over de vloer om hun (vzw) mening te geven over de zaak. Mogelijk verschieten ze daar al genoeg van en betalen ze het voorschot terug.
    Na hun mening te hebben genoteerd stuurt het politiebureau die samen met jouw klacht naar het parket dat beslist om hen al dan niet te vervolgen.

Ten tweede kan je altijd naar een advokaat stappen en vragen of die (tegen vergoeding uiteraard) een brief wil schrijven naar die vzw. Dat zal hen vermoedelijk ook wel doen schrikken en tot een snelle terugbetaling aanzetten.

Ik denk dat deze twee stappen hen duidelijk maken dat het je menens is, 95% kans dat het helemaal niet tot een procedure hoeft te komen. Mijn idee.

emails bijhouden, die zijn ook rechtsgeldig.

Comment

Prima, bedankt Control-Z, zo kan ik al wat acties ondernemen.

Comment

Is het niet zo dat je voor dit soort kleine dingen als je het wel tot een rechtzaak laat komen, geen advocaat ofzo nodig hebt en dus alleen proceskosten betaald? Zou ze trouwens zelf eerst schriftelijk (aangetekende brief) sommeren het teveel betaalde bedrag binnen een vastgestelde termijn (bijv 2 weken) terug te storten. eventueel kun je kopietjes van het bewijs dat er teveel is betaald bijsluiten. Geef ook duidelijk aan dat je bij het uitblijven van een teruggave genoodzaakt bent juridische stappen te ondernemen en dat ook zult doen (weten hun veel of je dat wél of niet doet )

Comment

bedankt Antoinette, zojuist mail gekregen van de vzw voorzitter dat de overschrijving gisterochtend zou gebeurd zijn. Ben benieuwd.

Comment

Ik lees juist dat je probleem zal opgelost raken Nete.
            Ik werk bij een vredegerecht en ik kan je vertellen dat in dergelijke gevallen je altijd
            een brief kan schrijven naar het vredegerecht met het verzoek om de tegenpartij te laten oproepen in verzoening. Dat is een gratis procedure waarbij partijen in het bijzijn en
            onder leiding van de vrederechter kunnen proberen een minnelijke oplossing voor hun
            geschil te vinden.
            Alle geschillen die voor dading vatbaar zijn kunnen op die manier voor de vrederechter
            gebracht worden.
            Klacht indienen bij de politie heeft geen enkele zin omdat dit een burgerlijke zaak is.
            Ze zullen waarschijnlijk zelfs geen pv opmaken.
            Vooraleer je iemand laat oproepen in minnelijke schikking is het natuurlijk best om de
            tegenpartij (aangetekend) in gebreke te stellen en bvb. een termijn voorop te stellen binnen dewelke zij het bedrag kunnen terugbetalen.
            Is er geen minnelijke schikking mogelijk of komt de tegenpartij niet opdagen op de zittingsdag, kan je nog altijd dagvaarden voor de vrederechter.
            Die is bevoegd voor vorderingen die de oude 75000 Bef. niet te boven gaan.
            Hopelijk komt het niet zo ver, maar je weet nu in ieder geval wat de mogelijkheden zijn.
            Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              bedankt Antoinette, zojuist mail gekregen van de vzw voorzitter dat de overschrijving gisterochtend zou gebeurd zijn. Ben benieuwd.

Klinkt goed, ik hoop dat het hiermee is opgelost Was best een behoorlijk bedrag om zo maar te laten zitten

Comment

Hartelijk dank voor jullie ondersteuning.
                Ik hou je hier verder op de hoogte.

Comment

Anders gewoon tot daar gaan en zeggen dat ge niet buiten gaat zonder uw geld. Als ge daar blijft zitten als ze willen afsluiten dan zullen ze wel snel iets regelen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Het geld is dan toch teruggestort geraakt.
                    Dank zij intensieve tussenkomst van de voorzitter van die vzw.
                    Die man is razend op zijn penningmeester, want door die zijn onverschillige reactie op mijn vraag plaatst hij de ganse vzw in een slecht daglicht.
                    In zoverre dat ik op de duur ook aan de beloftes van de voorzitter begon te twijfelen.
                    Het was ook de reactie van die penningmeester die mij deed besluiten dat ik hier zeer kort op de bal moest gaan spelen.

In elk geval bedankt aan de mensen die hier goeie raad neerpenden, die ik gelukkig niet nodig had.

Comment

Super dat het nu opgelost is

Comment

Working...
                      X