Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rekenen en tekenen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rekenen en tekenen

Bestaan er programma's die me kunnen helpen en die een beetje vlot zijn.
    Het gaat over een tekening van een onderwerp met details in.
    Ik heb dus een vooraanzicht en een zij-aanzicht waarbij enkele werkelijke
    maten vermeld staan.

Ik zou op papier kunnen meten met een meetlat en aan de hand van een paar
    bestaande maten en met de regel van drie, overige details kunnen berekenen.
    Kan ik doen met een programma voor de pc?
    Of een andere oplossing? (voor pc).
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Re: Rekenen en tekenen

Misschien vindt ge hier iets bruikbaars.

mvg,
    creonite
    Fotokes

Comment

In Photoshop CS3 Extended zit nu een analyse pull down menu'tje.
      Daarmee kan je een schaal ingeven en op een foto beginnen meten.
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        In Photoshop CS3 Extended zit nu een analyse pull down menu'tje.
        Daarmee kan je een schaal ingeven en op een foto beginnen meten.
        Ja juist.
        Maar hoe kan ik die instellen?
        Ik had graag centimeters...
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Heb er juist eens mee zitten "brielen".

In dat menutje heb je bovenaan "Metingschaal instellen". Kies daar Aangepast en zet beide waarden op 1 (dat is standaard zo).

Je zegt dat je op je tekening (ik veronderstel dat je die ingescand hebt) al een maat staan hebt : dus meet zo nauwkeurig mogelijk zo'n maat af. Omdat je die beide waarden 1 op 1 genomen hebt meet je zo het aantal pixels dat die maat lang is.

Stel dat die maat 5 cm is (dus die waarde op de tekening), en je nu 250 pixels hebt gemeten, dan vul je gewoon deze zaken in in die "metingschaal".

Dus bij Pixellengte vul je 250 pixels in, bij logische lengte 5 (want die 250 pixels zijn volgens je tekening 5 cm.) en bij logische eenheden cm.

Als je een meting doet (dus met gereedschap lineaal), en je bv. terug diezelfde maat meet, dan zal Photoshop aangeven dat die meting 5 cm lang is. (bij een meting krijg je als informatie : positie startpunt, horizontale afstand (B), vertikale afstand (H), de helling (A) en de lengte van de lijn).

Je kan ook een tabelletje maken waarin je meerdere metingen weergegeven krijgt (met metingen opnemen).

P.S. men geeft me wijsgemaakt dat dit tooltje er gekomen is voor de medische sector. Vandaar dat je ook een aantal punten kan tellen met analyse tooltje. Niet dat dit voor jou hier interessant is, doch dit andermaal terzijde...
          Last edited by polleke_cgc; 13 juli 2008, 08:52.
          Groeten,

Polleke

Comment

Heb er juist eens mee zitten "brielen".

In dat menutje heb je bovenaan "Metingschaal instellen". Kies daar Aangepast en zet beide waarden op 1 (dat is standaard zo).

Je zegt dat je op je tekening (ik veronderstel dat je die ingescand hebt) al een maat staan hebt : dus meet zo nauwkeurig mogelijk zo'n maat af. Omdat je die beide waarden 1 op 1 genomen hebt meet je zo het aantal pixels dat die maat lang is.

Stel dat die maat 5 cm is (dus die waarde op de tekening), en je nu 250 pixels hebt gemeten, dan vul je gewoon deze zaken in in die "metingschaal".

Dus bij Pixellengte vul je 250 pixels in, bij logische lengte 5 (want die 250 pixels zijn volgens je tekening 5 cm.) en bij logische eenheden cm.

Als je een meting doet (dus met gereedschap lineaal), en je bv. terug diezelfde maat meet, dan zal Photoshop aangeven dat die meting 5 cm lang is. (bij een meting krijg je als informatie : positie startpunt, horizontale afstand (B), vertikale afstand (H), de helling (A) en de lengte van de lijn).

Je kan ook een tabelletje maken waarin je meerdere metingen weergegeven krijgt (met metingen opnemen).

P.S. men geeft me wijsgemaakt dat dit tooltje er gekomen is voor de medische sector. Vandaar dat je ook een aantal punten kan tellen met analyse tooltje. Niet dat dit voor jou hier interessant is, doch dit andermaal terzijde...
            Bedankt voor de moeite
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Nog een aanvullingske : heb hier op het werk juist ook zo'n probleemke gehad.
              Hier heb ik wel geen Photoshop staan...

Heb een viewer gevonden waarmee je ook perfect afstanden kan afmeten : namelijk Brava! viewer.
              Het ding kan ook grote tekeningen aan. Hier was het een A0 van 18364x11225 pixels. In Photoshop is dat een redelijk foto'ke ;-).

Het ondersteunt wel enkel TIFF formaat (en pdf).

Je kan hem hier vinden (o.a. in gratis versie).
              Groeten,

Polleke

Comment

Nog een aanvullingske : heb hier op het werk juist ook zo'n probleemke gehad.
                Hier heb ik wel geen Photoshop staan...

Heb een viewer gevonden waarmee je ook perfect afstanden kan afmeten : namelijk Brava! viewer.
                Het ding kan ook grote tekeningen aan. Hier was het een A0 van 18364x11225 pixels. In Photoshop is dat een redelijk foto'ke ;-).

Het ondersteunt wel enkel TIFF formaat (en pdf).

Je kan hem hier vinden (o.a. in gratis versie).

Zal die hier eens proberen.
                Hartelijk dank!

Update: wat een gemak!
                Heerlijk zo'n programma.
                Hoe heb je dat gevonden?
                Last edited by theokus; 16 juli 2008, 00:45.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Redelijk bij toeval.
                  Ik was gewoon op zoek naar een TIFF viewer die dat groot geval efficient wilde openen (met de gewone windows software lukte het niet 100%).
                  En als je in Google "TIFF viewer" ingeeft, dan staat die Brava bovenaan.
                  K'heb maar na de download ontdekt dat je er ook mee kan meten.
                  Tsjah : en dan heb ik nog eens aan uw probleemke gedacht ;-).
                  Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                  X