Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kent iemand deze error nog?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kent iemand deze error nog?

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Seg.... die interrups was ook nog een apart vak he?
    Hoe ging dat weer?
    En er waren er maar 13?
    9 was voor de printer?
    ZOu best kunnen, maar 21 zegt me iets ... functies ? Of is dat de instructie voor het formateren ? Ja, 't is zo lang gelden en assembler (push, move, pop, ... ) daar kan ik nog weg mee, maar niet meer zoals vroeger. Nu is het eerder de moderne manier van programeren, trial and error, terwijl we vroeger bijna verplicht waren foutloze code neer te schrijven eer we compileerden. Aan de unif hadden we recht op 9/10 seconden cpu tijd om ons geschreven programma te runnen en hopelijk een resultaat te hebben en geen error. Ben zelf nog 2/10 seconden moeten gaan bijvragen bij de prof omdat mijn stuk niet voldoende had en gelukkig had ik geen fouten. Programma moest dan nog wel geponst worden en dat op paginanrloze ponskaarten Brrrrr. Zes schoendozen had ik er en dan hopen die het niet viel of alles opnieuw.

Hier nog een lijstje van de interrups (Dos 3.x)
    http://www.htl-steyr.ac.at/~morg/pci...s/inte1at0.htm
    Last edited by Wim.Vanmaele; 8 juli 2008, 21:02.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
      snip
      Hier nog een lijstje van de interrups (Dos 3.x)
      ja maar dat zijn de "software" (systeem) interrupts .. in veel gevallen stond daar trouwens enkel een "return" instructie ... de truk was om interrupt vectors te schrijven die "gechained" aka ge-ent, werden op een bestaande via een "jump" instructie zodanig dat je een omwegje maakte naar een stuk eigen code via de "officieele" INT call .. als mijn arme geheugen mij niet inde steek laat werd oa INT 33 gebruikt om de netwerk packet driver aan te schrijven ..
      Echte hardware interrupts waren er maar 16 ... er waren neit meer hardware registers beschikbaar ...
      Peter Norton (jawel) heeft indertijd een excellent boek geschreven over de architectuur van de "IBM PC" .. ik denk dat ik die boeken nog ergens heb liggen

en wij hadden een leuk ASMB stuje code als .com bestandje dat je een soft reboot of een hard reboot kon laten doen vanuit een batch file ... .. verrekte handig ... ikdurf wedden dat dit nog steeds compatibel is gezien de backward compat van het x86 platform ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
        En wie heeft er in het DOS tijdperk nog filemanagement gedaan met Norton Commander? Ik kan er maar niet vanaf geraken, zelfs nu installeer ik onder Windows altijd Total Commander ...
        Idem hier, en onder Mac is dat dan Forklift

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
          Fatale foutmelding op de Amiga 500 en 2000

guru guru

(dit was de melding van een totale disaster)
          Toch precies al lang geleden.

De foutmelding was Guru Meditation

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
            Toch precies al lang geleden.

De foutmelding was Guru Meditation

Ja, lang geleden, alhoewel we altijd spraken over guru guru ...
            Ook een van de problemen als je met een groep samenwerkt met dezelfde machines en dezelfde fouten kreeg en over dezelfde problemen of oplossingen sprak.
            Zelf heb ik Guru ongeveer een 6-tal keren meegemaakt en daarvoor moest je werkelijk al heel wat om zeep hebben geholpen ..
            De amiga was een echte multitasking met als gevolg dat wanneer er een sessie vastliep, je gewoon een andere begon tot je plots guru ... kreeg en dan kon je stoppen ...
            Was altijd het gevolg van slordig programeren...
            Variabelen aanmaken aan de lopende band, geheugen reserveren maar nadien vergeten vrij te geven ... en nog van dat spul ...
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
              > Error - Missing Keyboard : Press any key to continue...
              Das een goeke. En deze

Non-System disk or disk error.
              Replace and press any key when ready
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                > Error - Missing Keyboard : Press any key to continue...
                Heb mij al suf gezocht naar de Any-key Staat blijkbaar niet op alle toetsenborden ?
                Greetzzzzzzzzzzzz......
                Wonnie
                www.spectare.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Echte hardware interrupts waren er maar 16 ... er waren neit meer hardware registers beschikbaar
                  Als ik me goed herinner waren het er origineel slechts 8.
                  De overige kwamen er later bij.
                  Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                    Als ik me goed herinner waren het er origineel slechts 8.
                    De overige kwamen er later bij.
                    Weet ik niet meer .. kan zijn dat de 8088 er maar 8 had (8 bits bus 16 bits instructies) .. wij hadden van meet af aan (1984? 1983?) toestellen met 8086 (16 bits bus en 16 bits instructies) CPU op een revolutionaire ... 8 Mhz ..

Comment

Weet ik niet meer .. kan zijn dat de 8088 er maar 8 had (8 bits bus 16 bits instructies) .. wij hadden van meet af aan (1984? 1983?) toestellen met 8086 (16 bits bus en 16 bits instructies) CPU op een revolutionaire ... 8 Mhz ..
                      Ik had rond die periode nen echte IBM/AT(met 16 hw interupts) en op...................6 MHz.
                      Niet lang want ik had nog ergens een 20MHz kristal liggen, zodat ik hem op 10MHz kon overklokken met succes.(De frequentie van de kristal werd gehalveerd op de CPU te klokken, vandaar de 20MHz ipv 10 voor de kristal. De originele was ook 12MHz)
                      Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Ik had rond die periode nen echte IBM/AT(met 16 hw interupts) en op...................6 MHz.
                        Niet lang want ik had nog ergens een 20MHz kristal liggen, zodat ik hem op 10MHz kon overklokken met succes.(De frequentie van de kristal werd gehalveerd op de CPU te klokken, vandaar de 20MHz ipv 10 voor de kristal. De originele was ook 12MHz)
                        hmmm verschenen in 1984 .. maar dat was geen 8088/86 meer dat daar in zat he dat was al een 80286 en die was sowieso 16 bits "breed" ..
                        (.. en 't waren maar 15 IRQ's je had er eentje nodig om door te lussen naar de tweede Int controller chip )

Comment

De meest vervelende error die ik ooit tegenkwam was deze
                          BD0910BE

Comment

hmmm verschenen in 1984 .. maar dat was geen 8088/86 meer dat daar in zat he dat was al een 80286 en die was sowieso 16 bits "breed" ..
                            (.. en 't waren maar 15 IRQ's je had er eentje nodig om door te lussen naar de tweede Int controller chip )
                            Ik sprak ook niet van een 8086. De AT was inderdaad een 286. Tandy heeft die periode ook nog een pc met een 80186(of was het een tweeslachtige 80188) uitgebracht. Dacht dat toen de color-pc was.
                            Wat die interrupts betreft, heb je 100% gelijk.
                            Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wonnie Bekijk bericht
                              Heb mij al suf gezocht naar de Any-key Staat blijkbaar niet op alle toetsenborden ?
                              Ouwe mop, en nog altijd een flauwe.
                              Er staat wel degelijk 'press any key', en niet 'press THE any key'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
                                Ouwe mop, en nog altijd een flauwe.
                                Er staat wel degelijk 'press any key', en niet 'press THE any key'.
                                wij zeiden altijd
                                "System halted - hit any user to continue" maar da's ook al een ouwe ..

Comment

Working...
                                X