Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over wetgeving filmen op straat.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje over wetgeving filmen op straat.

Na enkele jaren als profesionele fotograaf heb ik besloten mijn activiteiten uit te breiden naar de pro videowereld. Een van mijn eerste projecten is een docu over misstanden in een bepaalde kliniek. Ik heb voorlopig geen perskaart. Heb ik het recht om 2 broadcast cameras op straat te zetten met bijhorend statief. De bedoeling is het gebouw op tape te zetten. Natuurlijk kan het mogenlijk zijn dat er op dat moment patienten het gebouw verlaten. Het zou ook mogenlijk zijn dat mensen van de directie vragen komen stellen en dus ook op de tape terecht komen. Inhoevere bestaat de kans dat ik hierbij de wet ivm de privecy overtreed?

Ik ben er mij bewust van dat dit niet onmiddelijk een foto related vraag is. Maar ik heb in het begine van mijn foto carriere veel goed advies gekregen op deze site. Hopenlijk is iemand van jullie op de hoogte van de relevante wetgeving.
    Dank bij voorbaat
    Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Re: Vraagje over wetgeving filmen op straat.

Ik denk dat je voor deze vraag best een goed advocaat raadpleegt, kwestie van zeker te zijn.

Comment

zou gewoon het goede advies wat je hier gekregen hebt ivm fotograferen, ook toepassen met filmen!!!
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Wel verkeerd gepost, moest in Algemeen staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jacketgreen Bekijk bericht
          Ik denk dat je voor deze vraag best een goed advocaat raadpleegt, kwestie van zeker te zijn.
          Hehe, ik heb de indruk dat advocaten nog minder weten ven de desbetrefende wetgeving, van scheidingen daaraantegen

Comment

Even naar een geschikter forum verplaatst
            Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
            Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drill Bekijk bericht
              Na enkele jaren als profesionele fotograaf heb ik besloten mijn activiteiten uit te breiden naar de pro videowereld. Een van mijn eerste projecten is een docu over misstanden in een bepaalde kliniek. Ik heb voorlopig geen perskaart. Heb ik het recht om 2 broadcast cameras op straat te zetten met bijhorend statief. De bedoeling is het gebouw op tape te zetten. Natuurlijk kan het mogenlijk zijn dat er op dat moment patienten het gebouw verlaten. Het zou ook mogenlijk zijn dat mensen van de directie vragen komen stellen en dus ook op de tape terecht komen. Inhoevere bestaat de kans dat ik hierbij de wet ivm de privecy overtreed?

Ik ben er mij bewust van dat dit niet onmiddelijk een foto related vraag is. Maar ik heb in het begine van mijn foto carriere veel goed advies gekregen op deze site. Hopenlijk is iemand van jullie op de hoogte van de relevante wetgeving.
              Dank bij voorbaat
              De privacywetgeving is duidelijk, zie aanbeveling privacycommissie.

Zeer kort uittreksel (geldt zowel voor foto als video):

26. Op grond van de privacywet komt het in principe alleen de betrokken persoon zelf toe te beslissen over de vervaardiging en het gebruik van de afbeelding van zijn beeltenis en zijn beide enkel mogelijk, mits de betrokkene daarvoor zijn ondubbelzinnige toestemming heeft gegeven. Toestemming is de vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokkene de verwerking van hem betreffende gegevens aanvaardt. “Vrij” wil zeggen dat er geen druk mag uitgeoefend worden om tot een toestemming te komen. “Specifiek” houdt in dat de foto voor geen ander doeleinde mag worden verwerkt dan deze waarvoor de toestemming werd gegeven.

Comment

Ik zou filmen wat je te filmen hebt. Als na rijp beraad blijkt dat er mensen in beeld komen waar je problemen mee kan hebben, doe je toch gewoon een blur over hun gezicht?

Comment

Bedankt voor de info mensen, idd die blurr is een heel goed idee

Comment

En als je niet wilt dat de mensen voortdurend in de camera kijken, plaats dan de camera op statief, stel in op het gebouw en start de opname en laat maar lopen.

Ga zelf enkele meters verder staan en doe alsof je aan het telefoneren bent of aan het SMS-en. Men zal dan eventueel naar jou kijken maar vrijwel nooit recht in de cameralens... Dat levert meestal veel beter beelden op.

(ik spreek uit ervaring in winkelstraten... )

Comment

Working...
                    X