Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Pc desktop + Monitor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe Pc desktop + Monitor

Er wordt stilletjes aan tijd dat ik mijn pc en scherm vervang.
    Reeds 7 jaar oud en problemen met vastlopen en traagheid!
    Na wat speurwerk en het lezen van recencies valt mijn keuze
    voorlopig op:
    Desktop: Fujitsu-Siemens Celcius W360
    Specificaties: hier
    Monitor: Samsung Syncmaster 275T ( 27 inch )
    Specificaties: hier

Graag had ik vooraf jullie advies over deze keuze!
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Re: Nieuwe Pc desktop + Monitor

1) ik zou zeker niet kopen bij Exell (vrijwel failliet, uiterst onbetrouwbaar dus)
    2) qua specs niet slecht, maar als je er zelf eentje in elkaar laat steken, heb je betere componenten en aan dezelfde prijs! Bij een goede pc-boer heb je dezelfde service dan bij grote ketens, meestal zelfs beter!

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Overweeg het om eventueel 2 schijven in raid te gebruiken voor extra performantie bij het werken met grote bestanden (en een externe schijf voor de weekelijkse backup)

vb: 2x750gb in raid (striping) + 1tb externe sata disk.

Op deze manier ben je dan ook nog gerust dat de kans op dataverlies bij een defect geminimaliseerd is!

4gb ram klikt misschien overdreven maar is het in mijn ogen niet (zeker als je vista plant te installeren)
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
        1) ik zou zeker niet kopen bij Exell (vrijwel failliet, uiterst onbetrouwbaar dus)
        2) qua specs niet slecht, maar als je er zelf eentje in elkaar laat steken, heb je betere componenten en aan dezelfde prijs! Bij een goede pc-boer heb je dezelfde service dan bij grote ketens, meestal zelfs beter!
        Dit ding wordt geprofileerd als grafisch werkstation (dan wel van de lichte soort)... Daar liggen de normen wel een beetje anders dan bij de gewone pc'kes van bij de PC-boer.
        Neem bij Dell maar eens een precision-werkstation, of bij HP een XW'tje. Normaal smijten ze daar dan wel een Xeon processor in, maar die ga ikzelf toch niet betalen ;-).

Wat me in de die specs opvalt is dat ik geen grafische kaart terugvind (ofwel ben ik blind natuurlijk)... De prijs zal dus nog iets hoger moeten zijn ???

RAID 0 zou ik trouwens links laten liggen : 1 HD stuk en je mag heel het boeltje herinstalleren. Het kan wel zijn dat je dat met een ghost vlug doet, maar 2 harddisken hebben 2 keer zoveel kans om stuk te geraken (en in RAID 0 ben je dan alles kwijt). Voor mij is dat teveel, zelfs als je een backup hebt...

Het lijkt me beter om 1 kleine (en snelle) opstartschijf te hebben, en 1 (of meerdere) data-schij(f)(ven).
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
          1152 euro voor een schoendoos (zo noem ik die kabouterkastjes van zogezegd A-merken) zonder monitor en met VGA on board (vrij logisch, want vrijwel geen plaats in die kastjes voor een deftige grafische kaart).
          Ik kan goed geloven dat Exell failliet gegaan is (vreemd dat die site nog on-line staat, eigenlijk misdadig: bestel online en betaal met VISA en je geld komt in een bodemloze put terecht).
          Of zijn ze alleen in Vlaanderen failliet ?
          Stel dan eens een PC samen bij bv deze winkel of vraag een offerte in jouw buurt bij een andere computerwinkel. Het verschil zal enorm zijn.
          Dezelfde monitor kost daar 860.60 euro ipv 1127 euro, een verschil van 266 euro asjeblief.

Natuurlijk ligt Gent niet zo dicht bij Poperinge.
          Last edited by nete; 20 juni 2008, 22:29.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            1152 euro voor een schoendoos (zo noem ik die kabouterkastjes van zogezegd A-merken) zonder monitor en met VGA on board (vrij logisch, want vrijwel geen plaats in die kastjes voor een deftige grafische kaart).
            Ik kan goed geloven dat Exell failliet gegaan is (vreemd dat die site nog on-line staat, eigenlijk misdadig: bestel online en betaal met VISA en je geld komt in een bodemloze put terecht).
            Of zijn ze alleen in Vlaanderen failliet ?
            Stel dan eens een PC samen bij bv deze winkel of vraag een offerte in jouw buurt bij een andere computerwinkel. Het verschil zal enorm zijn.
            Dezelfde monitor kost daar 860.60 euro ipv 1127 euro, een verschil van 266 euro asjeblief.

Natuurlijk ligt Gent niet zo dicht bij Poperinge.
            Spijtig genoeg ben ik geen computerdeskundige. Ik versta wel een en
            ander, maar veel blijft voor mij latijn. ik heb ook geen zin om mij daar
            volledig in te verdiepen, maar deskundige raad is steeds welkom.
            Deze nieuwe computer zal ik in de eerste plaats gebruiken voor digitale
            fotografie ( photoshop CS3 - Nikon Capture 2 ) & CAD applicaties zoals
            autocad - indesign - rhinoceros.
            Van de monitor heb ik toch al wat goede kritieken gelezen en deze is toch wat
            goedkoper dan bijvoorbeeld een topklasse eizo of iiyama.
            Van de desktop zelf verwacht ik dat ze voldoende krachtig en bedrijfszeker is
            om hoger vermelde applicaties vlotjes te laten werken.

Deze site van "AIOS" zal ik zeker eens verder bestuderen en dus niet bij
            het "failliete" exell kopen ( kreeg immers geen enkele telefoon beantwoord )
            Tevens ben ik regelmatig in Gent.
            De prijs van mijn desktop zou ik toch graag beperken tot een 1500 euro.
            Alle voorstellen voor het samenstellen ervan zijn ZEKER welkom.
            Dank reeds voor de geformuleerde opmerkingen!
            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Wat me in de die specs opvalt is dat ik geen grafische kaart terugvind (ofwel ben ik blind natuurlijk)... De prijs zal dus nog iets hoger moeten zijn ???
              Er zit een Nvidia FX570 256Mb in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
                Er zit een Nvidia FX570 256Mb in.
                Waar heb je dat gevonden ?

Deze PC heeft blijkbaar wel een "normale" behuizing, aan de afmetingen van de kast te zien.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Als partner vind ik dat op intranet, maar ook op www.fujitsu-siemens.be, dan zal je merken dat er verschillende varianten mogelijk zijn.

Comment

En waarom geen imac 24inch? Te klein scherm of niet uitbreidbaar genoeg? Prijs is tegenwoordig 1599 euro btw in voor een 2.8Ghz core2duo, 2GB ram, en windows XP licentie kost 80 euro. Geheugen: 2x2GB sodimm ddr2 kost nog 79 euro. Videokaart is maar een 2600pro dus misschien beter de duurdere variant nemen met 8800GS videokaart, die kost wel al 1920 euro btw in maar dan heb je ook een 3Ghz core2duo.
                    Voor CAD heb je geen quad processor nodig, integendeel je bent beter af met een hoger geklokte core2duo. Als je veel moet renderen (3dsmax e.d.) of video coderen dan neem je beter een quad.
                    Last edited by Wim; 23 juni 2008, 10:48.
                    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Toch eigenaardig dat de Mac jongens zelden aan een software collectie denken.

Comment

Jawel, ik heb erbij gezet: windows xp kost 80 euro. Hij hoeft niet over te stappen naar osx maar kan tenminste wel kiezen (nu of later), wat niet kan als hij een pc koopt.
                        Trouwens, ik heb thuis een zelf in mekaar gestoken pc omdat ik af en toe nog wel eens durf gamen, ik ben dus 'multiplatform'
                        Voor zijn doel zie ik een imac wel zitten en er was nog niemand in het topic die het voorgesteld had, vandaar dat ie maar beter eens goed rond kijkt.
                        Als er een raid bij moet kan hij ook via firewire800 een externe Lacie Biggest kopen, heb er hier al een stuk of 3 staan in RAID5 en die dingen werken zeer goed (en snel). Of een netwerk raid5 (Lacie Ethernet disk raid) via gigabit netwerk.
                        Last edited by Wim; 23 juni 2008, 11:51.
                        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                          Deze nieuwe computer zal ik in de eerste plaats gebruiken voor digitale
                          fotografie ( photoshop CS3 - Nikon Capture 2 ) & CAD applicaties zoals
                          autocad - indesign - rhinoceros.
                          Eerst een moderne Mac en daar een verouderde XP op, rare jongens die Mac jongens. Oude hardware met een te nieuw OS is vragen om problemen (ook op Mac) maar omgekeerd ook hoor, op de nieuwste hardware een oud OS draaiende krijgen...

Comment

Och ik doe niet moeilijk, hij mag er gerust een vista op zetten ook. Er lopen al genoeg topics over vista vs xp, professioneel denk ik dat hij beter (sneller) af is met een kale XP. Hij zal met XP geen problemen ondervinden, Apple levert een cd met alle nodige drivers, zowel voor vista als voor xp... Misschien moet je dit toch even lezen:
                            macOS Sequoia brings effortless window tiling, web browsing with fewer distractions, new iPhone Mirroring, and support for Apple Intelligence.

En nog beter, ze brengen regelmatig een update uit van Boot Camp (in april versie 2.1 nog) zodat je drivers worden geupdate zonder dat je er zelf moet naar zitten zoeken.

Comment

Dit wordt een interessante discussie.
                              Laat ons het probleem van de software even achterwege laten en zeggen
                              dat je qua software ook start van nul.
                              Dan is de eerste keuze die je moet maken: pc of mac.
                              Zoals hoger vermeld zal de computer vooral gebruikt worden voor fotografische en cad- toepassingen.
                              Dan is de vraag of dit gebruik reeds bepalend is voor een keuze!
                              Aan jullie het woord.

Comment

Working...
                              X