Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 schermen geven de geest op 2 dagen tijd ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2 schermen geven de geest op 2 dagen tijd ...

Vorige zaterdag valt mijn scherm uit. Zwart. Geen zelftest meer, controlelampje werkt wel nog.
    Dan maar de (15" en slechte focus) reservemonitor erbij gehaald. Werkt weer. Voorlopig gered dus.
    Maandag ook reservemonitor dood. Zwart, geen zelftest, wel nog controlelamje.

2 schermen die de geest geven op 2 dagen tijd is me toch wat teveel van het goede. Speelt Murphy me parten?
    Of zorgt de grafische kaart er voor dat mijn schermen hun laatste licht laten? Kan de grafische kaart voor een overspanning of iets dergelijks zorgen?

Gelukkig kan ik tijdens mijn middagpauze op het werk nog eventjes op BD komen piepen
    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
    BD0993BE
    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Re: 2 schermen geven de geest op 2 dagen tijd ...

Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
    Of zorgt de grafische kaart er voor dat mijn schermen hun laatste licht laten? Kan de grafische kaart voor een overspanning of iets dergelijks zorgen?
    nog nooit van gehoord en zou ik ook zeer bizar vinden...
    misschien problemen met netspanning(wat niet echt verwonderlijk zou zijn bij het weer van de laatste dagen)
    heb je de kabel veranderd? wie weet zit er ergens een fout in kabel ofzo
    Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Comment

Het kan natuurlijk ook aan je grafische kaart liggen. Als die een actieve koeling heeft (dus MET ventilatortje erop) en de ventilator is stuk, dan raakt de kaart snel oververhit en geeft er de brui aan.
      Als ze dan terug is afgekoeld kan het zijn dat ze daarna terug eventjes werkt en het dan weer opgeeft.
      Ik zou je computerkast eens openmaken en kijken of er een ventilatortje op je grafische kaart zit EN of het werkt.
      Raak echter niks aan in de computer alvorens even de metalen computer kast te hebben aangeraakt (de metalen behuizing, NIKS anders!), kwestie van de statische elektriciteit (die kan schade veroorzaken aan de elektrische componenten) uit je lichaam te laten vloeien. Daar voel je echt niks van.
      (Beter is natuurlijk om de stekker uit het stopcontact te trekken en dan even de metalen kast aan te raken alvorens je in de PC begint te prutsen. Maar ja, dan zie je weer niet of het ventilatortje werkt of niet..)

Ik wil maar zeggen, het hoeft helemaal niet aan je monitor te liggen.
      Last edited by Stepn; 4 juni 2008, 16:01.

Comment

Heb je al de kabel verwijdert van de videokaart. Dan zou je toch de zelftest of ergens op het scherm bericht moeten krijgen dat hij geen signaal ontvangt

Comment

Als je over 2 crt schermen spreekt (dus nog geen lcd's) dan kan het zijn dat je de refreshrate systematisch te hoog hebt gezet. 85Hz en hoger geeft een flikkervrij beeld maar als je tegen de limiet of er volgens het boekje 'over' zit dan gaat je scherm veel minder lang mee. Meeste defecten aan crt schermen is nochtans met de hoogspanning.

Natuurlijk de grafische kaart en de kabel zelf eerst uitsluiten door eens te wisselen terwijl de computer aan staat... wat ze hier zeggen van oververhitting enzo klopt... defecte ventilator op een oude videokaart kom ik ook frequent tegen.
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
            Heb je al de kabel verwijdert van de videokaart. Dan zou je toch de zelftest of ergens op het scherm bericht moeten krijgen dat hij geen signaal ontvangt
            Heb ik geprobeerd (gisteren nog eens om zeker te zijn) maar beide schermen geven niet eens een zelftest meer...
            Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
            BD0993BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
              Als je over 2 crt schermen spreekt (dus nog geen lcd's) dan kan het zijn dat je de refreshrate systematisch te hoog hebt gezet. 85Hz en hoger geeft een flikkervrij beeld maar als je tegen de limiet of er volgens het boekje 'over' zit dan gaat je scherm veel minder lang mee. Meeste defecten aan crt schermen is nochtans met de hoogspanning.
              Dat zou misschien wel kunnen.
              Het zijn inderdaad 2 CRT-schermen (19" was 2,5 jaar oud en was daarvoor - toevallig ook na 2,5 jaar - al eens defect geweest maar vervangen in garantie) (aldi = 3 jaar waarborg)
              Het reserve-scherm was een 15" van +/- 10 jaar oud.
              Hoe de refresh-rate was ingesteld, kan ik nu natuurlijk niet meer zien bij gebrek aan scherm...

Maar dit zou misschien wel de reden kunnen zijn.
              In die optiek zou het verklaarbaar zijn dat het 19" scherm er na 2,5 jaar de brui aan geeft. Het blijft natuurlijk wel vreemd dat het 15" scherm na amper 2 dagen er toevallig ook mee stopt ...
              BD0993BE

Comment

Als je nog steeds een crt scherm wil, ik heb nog vanalles staan dat weg mag, zolang je er maar zelf om komt Stuur me maar een PM bij interesse.
                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Computer is weg voor herstelling. Even afwachten wat dat geeft.
                  Alvast bedankt voor het aanbod. Heb misschien wel interesse.
                  BD0993BE

Comment

heb hier nog een HP vs 17/LCD van twee jaar oud staan voor de liefhebbers.
                    en een complete PC met monitor voor de liefhebber, alles werkt nog prima en alles gratis af te halen.
                    geef maar een PMetje.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Computer is terug van herstelling. Nou ja, herstelling, ... Van de schoonmaak eigenlijk.
                      De ventilator van de grafische kaart had blijkbaar zoveel stof verzameld dat ie het boeltje niet meer kon koelen, dus geen beeld meer.
                      Blijft nog de vraag waarom beide schermen ook geen zelftest meer doen.

Hoe dan ook, het geheel doet het weer naar behoren en de aankoop van een nieuwe computer en scherm kan dus nog even worden uitgesteld.

Thanks aan al wie even stil gestaan heeft bij mijn vraag !
                      BD0993BE

Comment

Beetje te vroeg victorie gekraaid
                        Computer werkt perfect, maar als ik hem in standby zet en daarna weer wakker maak, geraakt de computer wakker maar het scherm niet. Zwart, geen teken van leven meer.
                        Oplossing is de computer volledig uitschakelen en laten afkoelen. Raar.

Hersteller komt straks eens kijken.
                        To be continued...
                        BD0993BE

Comment

Working...
                        X