Re: blokkend vlaanderen
En een berichtje van de overzijde.
Ik mag maandag beginnen ondervragen. Stress !
Als je als docent een beetje verantwoordelijk bent, heb je op voorhand bepaald wat je van je studenten verwacht, wat je essentieel vindt om te slagen, wat je bijkomend acht om eventuele graden toe te kennen. In principe heb je dat ook aan je studenten meegedeeld.
Geen enkele docent (hoop ik) vertrekt 's morgens naar het examen in de hoop er eens veel te grazen te nemen. Zou weinig zin hebben, natuurlijk.
Er zullen altijd cowboys zijn (die zijn dan een goed excuus als je er niet door bent...), maat de meerderheid neemt dat echt wel ernstig.
Wie heeft bij mij een streepje voor (en misschien ook bij jullie docenten) :
- wie een probleem kan kaderen in een ruimere theoretische context
- wie vanuit die algemene context kan redeneren naar een specifiek geval
- wie bij die redenering rechtdoor gaat, zonder echter mogelijke zijwegen te vergeten. "Structuur" is de heilige boodschap.
- wie niet eerder besproken specifieke gevallen kan benaderen op een genuanceerde manier
- wie in zijn woordkeuze precies is
- wie argumenteert voor zijn standpunt, zonder meteen te zwichten voor mijn benadering.
Geen invloed bij mij :
- uiterlijk (extra chique, extra bloot, extra casual) : maakt niets uit
- aanwezigheid in de les : wie de materie beheerst, slaagt, ook al zie ik die student voor het eerst op het examen
- zenuwen : gestotter, gebrabbel, gefluister, instortinkjes, geritsel van vingers en andere lichaamsdelen : het kan allemaal, als de antwoorden uiteindelijk maar komen.
Ik reageer slecht op :
- ongestructureerde woordenbrij die wellicht een gebrek aan inzicht moet verdoezelen
- gebrek aan nuance
Voila, beste studenten, misschien heb je er iets aan ! Doe er in dat geval uw voordeel mee en veel succes met de beproeving !
En een berichtje van de overzijde.
Ik mag maandag beginnen ondervragen. Stress !

Als je als docent een beetje verantwoordelijk bent, heb je op voorhand bepaald wat je van je studenten verwacht, wat je essentieel vindt om te slagen, wat je bijkomend acht om eventuele graden toe te kennen. In principe heb je dat ook aan je studenten meegedeeld.
Geen enkele docent (hoop ik) vertrekt 's morgens naar het examen in de hoop er eens veel te grazen te nemen. Zou weinig zin hebben, natuurlijk.
Er zullen altijd cowboys zijn (die zijn dan een goed excuus als je er niet door bent...), maat de meerderheid neemt dat echt wel ernstig.
Wie heeft bij mij een streepje voor (en misschien ook bij jullie docenten) :
- wie een probleem kan kaderen in een ruimere theoretische context
- wie vanuit die algemene context kan redeneren naar een specifiek geval
- wie bij die redenering rechtdoor gaat, zonder echter mogelijke zijwegen te vergeten. "Structuur" is de heilige boodschap.
- wie niet eerder besproken specifieke gevallen kan benaderen op een genuanceerde manier
- wie in zijn woordkeuze precies is
- wie argumenteert voor zijn standpunt, zonder meteen te zwichten voor mijn benadering.
Geen invloed bij mij :
- uiterlijk (extra chique, extra bloot, extra casual) : maakt niets uit
- aanwezigheid in de les : wie de materie beheerst, slaagt, ook al zie ik die student voor het eerst op het examen
- zenuwen : gestotter, gebrabbel, gefluister, instortinkjes, geritsel van vingers en andere lichaamsdelen : het kan allemaal, als de antwoorden uiteindelijk maar komen.
Ik reageer slecht op :
- ongestructureerde woordenbrij die wellicht een gebrek aan inzicht moet verdoezelen
- gebrek aan nuance
Voila, beste studenten, misschien heb je er iets aan ! Doe er in dat geval uw voordeel mee en veel succes met de beproeving !
Comment