Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tigra RIP ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tigra RIP ?

    Vandaag serieuze pech gehad...
    Mijn 13 jaar oude Opel Tigra staat in panne. Al rijdende is de distributieriem kapot gegaan.
    Touring was er na een 10-tal minuten, en stelde vrijwel onmiddellijk deze diagnose.
    Even later werd de auto naar m'n garage getakeld, waar men mij de diagnose bevestigde, en met zeer grote waarschijnlijkheid is er ook nog schade aan de motor/kleppen omdat het al rijdende gebeurd is.
    Ze plakken er meteen ook een prijs van € 1500 à 2500 op.
    De vraag is dus of 't nog de moeite loont om te laten herstellen, 'k vrees er 'n beetje voor.
    En eigenlijk voorziet m'n budget geen aankoop van 'n wagen dit jaar...

    Allemaal heel vervelend, want 'k wil ook niet te lang zonder wagen zitten natuurlijk...
    Man, man, man, miserie, miserie, miserie...
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

  • #2
    Re: Tigra RIP ?

    Bij de Nikon D70 is het BGLOD, bij de Konica-Minolta D7D is het First Black Frame, bij de Opel Tigra is het de distributieriem als je hem er 60000 km wil laten opliggen.
    Er zijn zeer weinig Tigra's die de 60000km halen met dezelfde riem. De riemspanners geven zeer hoge slijtage waardoor je om de 30000km de riem moet vervangen om safe te blijven. Kostenplaatje na breken van de riem was al 2400€ in 2003.

    Comment


    • #3
      Re: Tigra RIP ?

      occasie motor geen betere optie?

      Grts Jan
      Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

      Comment


      • #4
        Re: Tigra RIP ?

        Hier ook vette pech, mijn printer doet het niet

        Ik denk dat het kabeltje moet vervangen worden... heb ik gelezen op het net

        Sorry voor de off topic, deelneming
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Tigra RIP ?

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Bij de Nikon D70 is het BGLOD, bij de Konica-Minolta D7D is het First Black Frame, bij de Opel Tigra is het de distributieriem als je hem er 60000 km wil laten opliggen.
          Er zijn zeer weinig Tigra's die de 60000km halen met dezelfde riem. De riemspanners geven zeer hoge slijtage waardoor je om de 30000km de riem moet vervangen om safe te blijven. Kostenplaatje na breken van de riem was al 2400€ in 2003.
          Ik moet bekennen dat ik niet op de hoogte was van dit probleem...
          Distributieriem moet er inzitten van bij plaatsing van revisiemotor, zo'n 45.000 km geleden (ja, ik rij slechts een kleine 10.000km/jaar)
          Onderhoud is steeds correct gebeurt bij Opelgarage, en daar hebben ze me er nooit iets over gezegd dat dit (zo snel) kon gebeuren...

          Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
          occasie motor geen betere optie?
          Er zit al een gereviseerde occasiemotor in.
          Bij Km 75.000 heb ik de motor moeten laten vervangen nadat motor oververhit was geraakt na waterdarmbreuk. (ging razendsnel, had niet eens door dat temp. hoog was, ook slechts enkele km na vertrek van huis)
          Ik denk trouwens dat de kostprijs daarvan nog een stuk hoger zal zijn...


          En of dat de motor nu vervangen of hersteld wordt, het blijft 'n feit dat de auto op leeftijd aan't komen is...
          Heb nog enkele dagen tijd om te beslissen, maar een hoop geld zal 't zeker kosten als ik een wagen wil hebben die bolt...
          Grtz, Tigra-Boy
          ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

          Comment


          • #6
            Re: Tigra RIP ?

            reparatie kosten kunnen het waard zijn

            je eigen auto ken je

            wat haal je in huis wanneer je een occasie voor 2000 euro koopt?!?
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Tigra RIP ?

              Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
              je eigen auto ken je
              Net daarom dat ik zo twijfel of 't nog gaat lonen, ik verwacht dit jaar zowiezo nog kosten te hebben aan normale onderhoudskosten zoals banden, schokdempers, remmen en uitlaat...

              De kans dat € 2000 voldoende gaat zijn voor huidige panne is niet zo groot, schade in de motor is nog niet geweten...

              Als je dan alles bij mekaar legt loopt 't toch serieus op... voor 'n niet zo zuinige wagen uit 1995...
              Grtz, Tigra-Boy
              ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

              Comment


              • #8
                Re: Tigra RIP ?

                Ik zou zo 'n oude Tigra zeker niet weg doen, hoewel ik het zelf nooit een mooie auto gevonden heb.
                Je ziet ze niet meer veel rijden en zijn niet zo een heel lange periode gemaakt geweest. Perfect oldtimertje, nog 12 jaar bijhouden dus...
                Fuji FinePix S100fs

                Comment


                • #9
                  Re: Tigra RIP ?

                  Het beste dat je kan doen is via internet een wrak of motor zoeken en deze dan laten plaatsen.
                  Je hebt speciale web's waar je het gezochte ingeeft en deze zenden dat dan rond naar alle auto afbrekers. Googel eens onder auto recup enz.
                  Ik heb een Pajero 4x4 bollen en deze begaf het in Namen onder die bruggen,de hulpdiensten waren niet zo snel ter plaatse maar konden alleen nog vaststellen :kompleet naar de knoppen.
                  Heb een komplete jeep gekocht met onderaan schade(beetje krom)voor 1800€ en bol nu 2 jaar met deze motor en heb nog een komplete kas staan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tigra RIP ?

                    Je kan ook eerst eens de schade aan de motor laten bepalen, alvorens een keuze te maken. Risico is een kostenplaatje van een eurootje of 100/200 en nog niks hebben (als het echt te duur is) of wellicht dat er in de motor niet veel stuk is...


                    Bij mij vorig jaar (megane break diesel 2001) de multiriem geknapt, welke de distributieriem had meegenomen (jaja, degelijk gebouwd die franzosen... ) Oordeel van de garage...minimaal 2500 euro kosten, welke ik beter niet meer kon maken aangezien de auto 270.000 km's had gelopen...

                    Naar een andere garage gegaan, deze nog eens goed gekeken...nokkenaspoelie vervangen a 22 euro, nieuwe distibutieriem met spanners a 350 euro en nog wat klein spul en hij reed weer als een tierelier...teller staat nu op 330.000 en nog altijd loopt hij goed..!

                    Ga je echt die 2500 euro moeten betalen zou ik het persoonlijk niet doen of er voor minder geld een tweedehandsblok uit een schade tigra in gooien (wellicht heeft die schade tigr ook wel goede remmen ed )...is er in de motor geen schade (is te checken zonder de motor open te maken) dan zou ik een 1000 euro er wel instoppen om hem weer rijdend te krijgen...


                    En bij de volgende auto eentje zoeken met een distributieketting :P Die gaan met gemak een 600.000 km's mee
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tigra RIP ?

                      Als die revisiemotor geplaatst is door dezelfde garage en jij altijd je onderhoud hebt laten doen in die garage....

                      'k zou dan toch is van mijn oren maken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tigra RIP ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
                        Ik moet bekennen dat ik niet op de hoogte was van dit probleem...
                        Distributieriem moet er inzitten van bij plaatsing van revisiemotor, zo'n 45.000 km geleden (ja, ik rij slechts een kleine 10.000km/jaar)
                        Onderhoud is steeds correct gebeurt bij Opelgarage, en daar hebben ze me er nooit iets over gezegd dat dit (zo snel) kon gebeuren...
                        Aan mijn buurvrouw hebben ze het ook maar verteld toen het te laat was . Voor haar na 40000km met haar Tigra : "nooit meer Opel"

                        "correct onderhoud" bij de Opelgarage :

                        Ik ging met de Vectra GTS (2L benzine) van mijn echtgenote naar de Opel dealer voor een 40000km onderhoudsbeurt. Na 20 minuten zag ik dat de auto al terug op de parking werd geplaatst. Op de werkfiche stond dat de distributieriem was gecontroleerd. Dit is onmogelijk want het verwijderen en terugplaatsen van de afschermkappen vergt al meer dan 20 minuten.
                        Blijkt dat de controle van de distributieriem enkel bestaat uit het controleren van de kilometerstand .

                        Ik vermoed dat mijn echtgenote masochistische neigingen heeft want ze rijdt nu met haar achtste Opel (die ze zelfstandig kiest,bestelt en afhaalt). Behalve de rekening betalen zit ik er voor niets tussen want ik raad haar altijd een Audi aan.

                        Op één of twee na werden die Opels telkens met zware gebreken afgeleverd, zoals verkeerde veren, verkeerde versnellingsbak, verkeerde software tot zelfs een ontbrekende bougiekabel. Eéns dat die kinderziektes opgelost waren reden ze wel allemaal perfect en hebben ze nooit in panne gestaan.

                        Spijtig genoeg moesten die problemen altijd opgelost worden met de hulp van een goede kennis die in de
                        after-sales zit. Zonder die backup lijkt het mij hopeloos.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tigra RIP ?

                          Het is niet zo dat als je distributieriem is gesprongen, dat je zuigers tegen de kleppen zijn geslagen.
                          Ik zou de motor toch laten opendoen om dit te checken ...

                          Comment

                          Working...
                          X