Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voor de juristen onder ons

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• voor de juristen onder ons

ik denk dat ik het antwoord al ken maar toch maar eens checken...

ik heb verlede week een canon 10-22 "gekocht" via markplaats.nl met persoon wat heen en weer zitten mailen, zag er allemaal heel mooi en geloofwaardig uit. de prijs was mooi maar niet uitzonderlijk laag. zodus komen tot een akkoord via mail en ik zou betaling overmaken op zijn rekening en vervolgens zou hij versturen(zoals zo dikwijls het geval is)
    verlede week donderdag avond de betaling gedaan via pcbanking hem een bevestiging van mijn betaling gestuurd en sindsdien: doodse stilte...
    na 5mailtjes ofzo van mij nog altijd geen reactie. zodus begint men eens te googlen naam van persoon niet gevonden op zijn mail adres ook niet maar wat ik op google wel vond waren de foto's die hij bij op zijn advertentie gezet heeft.
    nu dit wil nog allemaal niet veel zeggen maar ik begin hoe langer hoe meer het gedacht te krijgen dat ik hier dik int zak gezet ben door iemand.
    nu is natuurlijk mijn vraag: stel nu dat dit zo is heb ik ergens ne poot om op te staan om mijn geld terug te krijgen? want het gaat toch wel om een serieus bedrag voor mij.
    het enige dat ik weet van hem is zijn mailadres, naam(indien die echt is) en een rekeningnummer.
    ik hoop dat de bank bij een overschrijving rekening houdt met de naam die je ingeeft op een overschrijving(ik bedoel dus dat ze vergelijken of de naam die ik ingegeven heb overeenkomt met de rekeninghouder) en mij eventueel een adres zou kunnen bezorgen.
    nu iets dat alles nog wat bemoeilijkt is het feit dat de persoon in nederland woont...
    ik heb zonet eens naar de bank gebeld en zij konden niets doen(zoals verwacht) zij kunden naam niet checken en geen adres geven.
    het enige wat ik daar te horen kreeg was: klacht indienen bij de politie

kan ik ergens iets beginnen? of is het allemaal zeer spijtig van het geld en totaal verloren moeite om iets te beginnen.
    het zal in ieder geval een les zijn voor de volgende keer...
    ik ben veel te goed voor deze wereld ik zou wat minder vertrouwen moeten hebben in de mensen
    Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Re: voor de juristen onder ons

In Belgie weet ik het niet maar in Frankrijk kunne de banken overschrijvingen onderling ongedaan maken (als daar gegronde en gestaafde reden toe is).
    Kijk zowieso eerst eens in de voorwaarden van marktplaats.nl, er moet wel ergens een adres zijn waar je terecht kunt met klachten over verkopers denk ik...
    Stel je kritieken niet te scherp...
    Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
      In Belgie weet ik het niet maar in Frankrijk kunne de banken overschrijvingen onderling ongedaan maken (als daar gegronde en gestaafde reden toe is).
      Kijk zowieso eerst eens in de voorwaarden van marktplaats.nl, er moet wel ergens een adres zijn waar je terecht kunt met klachten over verkopers denk ik...
      ik heb dus gevraagd bij de bank en zij kunnen niets doen aangezien een betaling in belgië bindend is. het enige waar zij hierin betrokken kunnen raken zou zijn als er ergens een fout in overschrijving zit(dus bv naam van rekeninghouder niet de naam is die ik ingegeven heb) maar dat moet dan ook via het gerecht want zij mogen dat zo niet nagaan
      Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Comment

Correctie voor bovenstaande post: Banken kunnen betalingen via cheque ongedaan maken, niet via overschrijving..
        Stel je kritieken niet te scherp...
        Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Vraag

Wat is Kopersbescherming?
          Antwoord

Op Marktplaats.nl kunnen kopers profiteren van Kopersbescherming als zij een product kopen bij een Gecontroleerde Verkoper. Bijvoorbeeld als zij het product niet ontvangen of als het product sterk afwijkt van de omschrijving in de advertentie. Kopers die bij Gecontroleerde Verkopers kopen, komen automatisch in aanmerking voor Kopersbescherming.
          natuurlijk geen gecontroleerd verkoper

Vraag

Ik wil aangifte van oplichting doen bij de politie
          Antwoord

Wij adviseren u in geval van oplichting (artikel 326 Wetboek van Strafrecht) altijd aangifte te doen bij de politie. Iedereen heeft het recht aangifte te doen van een strafbaar feit en opsporingsambtenaren zijn verplicht uw aangifte op te nemen (artikel 163 lid 5 in verband met artikel 161 Wetboek van Strafvordering).

Marktplaats.nl werkt nauw samen met politie en justitie. U kunt hierbij denken aan het beantwoorden van informatieverzoeken ten behoeve van opsporingsonderzoek naar bijvoorbeeld internetoplichting en heling. Wij werken actief mee met dergelijke onderzoeken omdat wij het belangrijk vinden dat gebruikers die het vertrouwen van een andere gebruiker, van het Marktplaats.nl platform en van meer in bredere zin handelen via internet schaden, tot een halt geroepen moeten worden. Door aangifte te doen helpt u hieraan mee.
          dat zal dus ver het enige zijn dat ik kan doen
          zal persoon in kwestie eerst eens een mailtje sturen dat ik dat zal doen wie weet krijgt hij dan berouw en wil mij zo al terug betalen

Comment

Je betaalde met PC Banking op 22.05.2008 's avonds.
            We zijn nu 27.05.2008 's middags, 2,5 bankwerkdagen later.
            Kan je bank je vertellen wanneer het geld op zijn (Nederlandse) rekening is aangekomen?
            Is het niet mogelijk dat
            a) het geld nog niet op zijn rekening staat
            b) hij zelf een paar dagen niet aan z'n computer is geweest (reis, werk, ziek, ...)?
            Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
            BD0993BE
            Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
              Is het niet mogelijk dat
              a) het geld nog niet op zijn rekening staat
              b) hij zelf een paar dagen niet aan z'n computer is geweest (reis, werk, ziek, ...)?
              ja daar kan ik best inkomen maar als je een verkoop sluit met iemand dan doe je toch je best van eens te reageren... 5dagen is toch al een tijdje vind ik
              achja mss ben ik weer te ongedurig en zie ik spoken
              maar blijf het toch verdacht vinden dat hij niets meer laat weten net als ik hem bevestiging van mijn betaling stuur...

Comment

als ik van mijn Fortis-rekening naar mijn spaarrekening overstort bij Fortis duurt het al 3 dagen. Maar hij zou wel moeten reageren op uw mails.

Heb een paar maand geleden ook een lens gekocht via marktplaats.nl maar heb mijn lens wel gekregen. Ik krijg wel schrik van uw verhaal amai
                Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                  als ik van mijn Fortis-rekening naar mijn spaarrekening overstort bij Fortis duurt het al 3 dagen.
                  oei nooit rekening openen bij fortis dus
                  bij ing gaat het anders wel rap hoor een half uurtje nadien al

Comment

Een internationale overschrijving duurt wel iets langer dan normaal, mocht ik vanuit ned. nog iets voor je kunnen doen laat het even weten dan.
                    Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
                    Canon eos 7D Mijn site

Comment

nja over betaling maak ik mij eigenlijk niet zoveel illusies dat kan gerust zijn dat die nog niet aangekomen is
                      maar het feit dat ik nog altijd geen reactie heb ik gekregen doet mij wel iets vermoeden...
                      ok dat je op vakantie bent ofzo of het druk hebt maar dan is het toch maar de normaalste zaak van de wereld dat je dat laat weten als je juist een verkoop aan het regelen bent.
                      momenteel ga ik nog even afwachten krijg ik nog geen reactie binnen dit en een paar dagen ga ik een klacht indienen bij de politie

trouwens nog een vraagje:
                      ik heb met mozilla thunderbird via mijn gmail hem een mail gestuurd met leesbevestiging
                      nu als ik hetzelfde doe en deze naar mijn hotmail stuur en deze lees krijg ik hier geen bevestiging van... iemand die hier raad mee weet?
                      Last edited by ekke; 27 mei 2008, 15:37.

Comment

Hopelijk loopt het gewoon allemaal goed af en is het misverstand gewoon te wijten aan bankvertragingen. Internationaal kan dat wel eens wat tijd inbelsg nemen...

Indien echter niet....

In theorie moet je natuurlijk je geld kunnen terugkrijgen. Hievoor bestaan naar
                        mijn mening verschillende wegen :
                        - de burgerlijke procedure : op grond van de leer van de onverschuldigde betaling (of de verrijking zonder oorzaak) zou je een poging kunnen wagen.
                        - ook burgerlijk : er werd een koopovereenkost gesloten, die slechts door één der partijen werd uitgevoerd, waardoor de andere partij ook zal moeten uitvoeren. Indienn dat niet meer kan (bvb. omdat de lens ook reeds aan een ander werd verkocht), dan kan de koop ontbonden worden en krijg jij om die reden je geld terug.
                        - de strafrechtelijke : indien de bewuste persoon jou er bewust heeft ingeluisd, heeft hij het misdrijf van oplichting gepleegd. Klacht bij de politie of de onderzoeksrechter kan hier helpen. Indien je je rechtstreeks wendt tot de onderzoeksrechter, zal je zaak niet geseponeerd worden, wat wel mogelijk is bij een klacht bij de politie. Nadeel van klacht bij de onderzoeksrechter is wel, dat hij je wellicht een borgstelling zal vragen.

Hoe het ook zij, als de persoon niet goedschiks terugbetaalt of de lens alsnog verzendt, dan heb jij echt wel een probleem. Het feit dat er een grens loopt tussen koper en verkoper (of tussen slachtoffer en oplichter) maakt dit soort problemen echt vervelend in de praktijk.

Succes ermee !

Comment

Donderdagavond betaald, vrijdag verwerkt door uw bank.
                          WE geen internationale transferts en dan ginder de uitvoering door zijn bank en de tijd dat hij het in zijn rekeninginfo ziet.
                          Vermoedelijk is die mens in de dag niet thuis en kan die alleen 's avonds zijn rekeninginfo zien. Ten vroegste vanavond dus.
                          Er zijn ook mensen die iets verkopen en effectief alles doen zodra de betaling binnen is en al de blabla-mail dat ze ervoor krijgen niet behandelen omdat ze toch geen antwoord kunnen geven over de betaling.
                          Tot woensdag of donderdag zie ik daar niets verkeerd aan.
                          Misschien was die mens in het WE ook eens op stap?
                          Heb nog even geduld, hoe frustrerend het ook kan zijn.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

om een of andere reden is de verkoper verdwenen van marktplaats.nl en de advertentie ook...
                            als dat niet bizar is
                            heb eens een mailtje gestuurd naar mensen van markplaats zelf. zij zeggen ook aangifte te doen en vragen ook een formulier in te vullen met al de gegevens die ik heb. zij gaan dan dit aanvullen met alles wat zij nog hebben en moest er een onderzoek naar komen kan dit bij hen dan opgevraagd worden om eventueel een identiteit op persoon te plakken.
                            als ik tegen morgenavond niets gehoord heb ga ik donderdagmiddag na mijn examen aangifte doen...

Comment

Aangifte doen inderdaad en voortaan óf zelf ophalen óf betalen met Pay-pal of iets van die strekking.

Comment

Working...
                              X