Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

40000m vrije val..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 40000m vrije val..

BRUSSEL - Als de Franse parachutist vandaag in zijn opzet slaagt, dan breekt hij records.

Van onze redacteur

De Franse parachutist Michel Fournier laat zich vandaag aan een heliumballon naar boven zweven, om daarna veertig kilometer naar beneden uit de stratosfeer te vallen. Fournier wil de man worden die de hoogste vrije val, de langste tijd in vrije val, de hoogste snelheid tijdens het vallen en de hoogste stijging aan een heliumballon op zijn naam heeft staan.

Fournier is 64 jaar en werkte twintig jaar naar deze poging toe. Hij investeerde twintig miljoen dollar in zijn levensdroom: 40.000 meter vallen, van aan de grens van de ruimte terug naar de aarde. Hij wil niet alleen zijn eigen grenzen verleggen, hij wil ook astronauten helpen om te overleven op grote hoogte. Zijn poging kan belangrijk zijn in het wetenschappelijk onderzoek.

Michel Fournier was legerparachutist en heeft achtduizend sprongen op zijn palmares. Met deze uitdaging begon hij in 1986, toen de Challenger-raket ontplofte. De astronauten overleefden de explosie, maar stierven toen ze te pletter sloegen. Eerst was het de Franse regering die het samen met Fournier onderzocht, maar hij ging op zijn eentje door toen de Franse regering ermee stopte.

In de aanloop naar zijn sprong ademt Fournier twee uur lang zuivere zuurstof om zijn lichaam zich te laten aanpassen aan de ijle lucht daarboven. In het gesofistikeerde 'mandje' onder de ballon, dat onder druk staat, moet hij ook zuivere zuurstof ademen.

Zijn hoogste punt zal drie keer zo hoog zijn als de vlieghoogte van een doorsnee vliegtuig. Een grote heliumballon brengt hem naar boven. Bij zijn vorige pogingen begaf die het voortijdig, maar ditmaal is de ballon drie keer zo dik. Na twee uur opstijgen bereikt de ballon zijn hoogste punt. De lucht is daar ijskoud, zo'n 65 graden onder het vriespunt, en de druk is immens. Zijn vrije val, die ongeveer een kwartier duurt, gaat zo snel dat hij de geluidsmuur doorbreekt. De grote vraag is of een mens dat overleeft. Zesduizend meter boven de grond doet hij zijn parachute open. Ter vergelijking: de gemiddelde luchtsprong is maar 12.000 meter.

De vorige recordhouder is de Amerikaanse luchtmachtkapitein Joe Kittinger, die in 1960 op 31.000 meter uit een ballon sprong. Dat is drie vierde van de hoogte die Fournier nu behaalde. 'Ik heb via e-mail contact met Fournier', zegt Kittinger. 'Ik heb hem vooraf gewaarschuwd dat zijn drukwerend pak het allerbelangrijkste is. Als dat het begeeft, sterf je binnen de paar seconden.'

Michel Fournier wou zijn droom eigenlijk gisteren al realiseren, maar de wind was te sterk. Fournier probeert vandaag voor zonsopgang op te stijgen.

Kan er mij iemand het vetgedrukte uitleggen aub? Hoe hoger je komt hoe ijler de lucht toch? Dus hoe minder druk?

Wel leuke uitdaging
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Re: 40000m vrije val..

Het ontbreken van luchtdruk zal eerder immens zijn. Joe Kittinger had een drukhandschoen die niet goed werkte waardoor zijn hand tot 2x de grootte opzwol. Had, dacht ik, ergens ooit gelezen dat hij er niet ongeschonden is uitgekomen, maar ik vind daar niks meer van terug.

Toch eens benieuwd naar deze sprong. Ben ooit van 1000m met een static gesprongen en vond dat al spectaculair...
    flickr.com/wernerwattenbergh
    flickr.com/vdpsportfotograaf
    http://voetbalfotografie.wordpress.com

Comment

records zal hij breken... maar of hij er levend uitkomt

en tis inderdaad extreem lage druk (op 40.000 meter zal dat bijna vacuum zijn denk ik)
      5DmkIII en wat glas

Comment

onderdruk is ook druk
        hia
        What if...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
          onderdruk is ook druk
          hia
          gebrek aan toch?
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
            onderdruk is ook druk
            hia
            semantiek .. als men "onderdruk" bedoelt moet men "onderdruk" schrijven .. de rest is "BS'ing around"

Comment

er wordt daar gezegd de druk is 'immens'

'immens' wilt bij mijn weten nog altijd zeggen 'enorm' en als je 'enorm' gebruikt zonder 'klein' erachter, dan wilt het toch zeggen 'enorm groot'
              5DmkIII en wat glas

Comment

Maar 1 probleem...
                Het snelheidsrecord zal hij op zich niet echt breken gezien je tijdens een vrije val een maximum snelheid bereikt (en niet omdat men staat te flitsen)

Je valt naar beneden met een valversnelling van 9,81m/s² die eigenlijk overeenkomt met de aantrekkingskracht van de aarde, waarbij de snelheid dus lekker zal toenemen. Na 10 seconden (of zo'n 300m) heb je echter een evenwicht bereikt met de luchtweerstand die de valsnelheid afremt.
                Bij een normale vrije val behaal je dan een snelheid van ongeveer 180km/h en krijg je het gevoel dat er met man en macht aan jou lijf getrokken wordt
                Maximale snelheden worden met allerlei middellen overschreden. Zo zijn er bvb die met punt-mutsen een maximale stroomlijning proberen bereiken.
                Er zijn er die met die techniek snelheden tot rond de 550km/h behaald hebben.

Die 40km hoogte zal in elk geval het verschil niet maken.

Nu maar hopen dat hij geen last krijgt van hoogtevrees
                .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                  Maar 1 probleem...
                  Het snelheidsrecord zal hij op zich niet echt breken gezien je tijdens een vrije val een maximum snelheid bereikt (en niet omdat men staat te flitsen)
                  Volgens de planning zou hij na 3000 meter een snelheid van 1067 km/h bereiken, en hiermee de geluidsmuur doorbreken. Na goed 9000 meter zou hij aan 1500 km/h zitten.
                  In De Standaard van vandaag staat een prachtig schema waar je al die prognosedetails kan nalezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                    Maar 1 probleem...

Je valt naar beneden met een valversnelling van 9,81m/s² die eigenlijk overeenkomt met de aantrekkingskracht van de aarde, waarbij de snelheid dus lekker zal toenemen. Na 10 seconden (of zo'n 300m) heb je echter een evenwicht bereikt met de luchtweerstand die de valsnelheid afremt.
                    Bij een normale vrije val behaal je dan een snelheid van ongeveer 180km/h en krijg je het gevoel dat er met man en macht aan jou lijf getrokken wordt
                    Maximale snelheden worden met allerlei middellen overschreden. Zo zijn er bvb die met punt-mutsen een maximale stroomlijning proberen bereiken.
                    Er zijn er die met die techniek snelheden tot rond de 550km/h behaald hebben.

Die 40km hoogte zal in elk geval het verschil niet maken.

Nu maar hopen dat hij geen last krijgt van hoogtevrees

jij hebt absoluut gelijk, behalve in jou voorlaatste zinnetje

omdat de lucht op die hoogte zo heel ijl is, is er veeeeel minder luchtweerstand waardoor het wel degelijk mogelijk is om zulke enorme snelheden te bereiken

volgens mijn berekeningen (veronderstellende dat op die hoogte nagenoeg luchtledig is en dus geen weerstand) komt ie na 7350m aan 1500km/h, dus met de geringe luchtweerstand erbij kan dit inderdaad 9000 meter geven, echter hoe ze aan die 1000km/h op 3000m komen dat weet ik niet echt, want volgens mij doe je daar toch 5000m over
                    of er schort iets in mijn berekeningen, tis ook al jaaaaren geleden dat ik die formulekes heb gebruikt en ze zijn misschien wat verroest
                    Last edited by Matthias; 27 mei 2008, 13:58.
                    5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Volgens de planning zou hij na 3000 meter een snelheid van 1067 km/h bereiken, en hiermee de geluidsmuur doorbreken. Na goed 9000 meter zou hij aan 1500 km/h zitten.
                      In De Standaard van vandaag staat een prachtig schema waar je al die prognosedetails kan nalezen.

Hm dat durf ik te betwijfelen...je hebt nog altijd de factor luchtweerstand.

Volgens mij ga je in het begin versnellen en dan naarmate je in dikkere lucht komt minder versnellen tot je op je max. snelheid zit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht

Volgens mij ga je in het begin versnellen en dan naarmate je in dikkere lucht komt minder versnellen tot je op je max. snelheid zit.
                        maximale snelheid zal hij sowieso halen in de eerste fase van het vallen (10-15km afgelegd) hoor, en daar is de luchtweerstand nog altijd nagenoeg onbestaande (1% luchtdichtheid tov aardoppervlak op 32km hoogte)
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht

Zie ook het antwoord van Mathias hierboven.
                          De vraag is wanneer de lucht minder ijl genoeg gaat worden om de val af te remmen. Me dunkt dat dat niet is gedurende de eerste duizenden kilometers. Vandaar.
                          Zie ook hier: http://www.legrandsaut.org/, waar we trouwens lezen dat de ballon zonet tijdens het opblazen losgeraakt is en er alleen vandoor gegaan is .

Comment

hm, dus vandaag zal hij ook niet meer springen..

Comment

op zo'n hoogte is de (onder)druk enorm.
                              en de ballon stond blijkbaar ook onder enorme druk
                              hij kon de stress niet meer aan en is er van...onder
                              LOL
                              hia.
                              What if...

Comment

Working...
                              X