Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

determinatie insecten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • determinatie insecten

    Volgens mij zitten hier aardig wat mensen met een ruime kennis van insecten, ik zou graag een naam op deze 2 beestjes plakken


    is dit een gewone wegwesp?


    klein, soort bijtje. Bleef constant boven het grind vliegen. Deed me een beetje aan een kolibrie denken met die lange slurf.

  • #2
    Re: determinatie insecten

    De tweede is een hommelvlieg:


    De foto is niet zo heel goed, maar ik heb dat beest zelf nog maar 1 keer kunnen fotograferen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: determinatie insecten

      De eerste lijkt mij een Gewone Wegwesp (Anoplius viaticus) te zijn.

      De tweede is een Wolzwever. 't Beestje wordt ook Hommelvlieg genoemd.
      Maar opgelet je hebt ook nog een Hommelzweefvlieg en een Hommelbijvlieg. Als hij donkere banden heeft aan de vleugel (zoals deze van Bart) en dat kan ik hier niet zien dan is het de Gewone Wolzwever (Bombylius major). Soms ook wel Grote Wolzwever genoemd.
      Het is een vliegensoort. Geen angel alleen een lange zuigsnuit
      Mvg Tim

      Comment


      • #4
        Re: determinatie insecten

        Bedankt allebei Ik kon zelf ook niet zien of de 2de strepen had of niet Ticor, kon niet dicht genoeg in de buurt komen.

        Comment


        • #5
          Re: determinatie insecten

          Wat derminatie betreft, heb ik hier een raadseltje voor de kenners.

          Recent (eergisteren) vond mijn vriendin een "bruine kever" op een ongebruikte slaapkamer, daarn (gisteren) vond ik er één in de hal op de benedenverdieping.

          Alleen gedroeg de bruine kever zich als een kakkerlak. Gekeken op het net en het leek me op een Duitse kakkerlak (niet dat ik onze oosterburen iets kwalijk neem..)

          In paniek dus maar contact opgenomen met ongediertebestrijding. Tot mijn verbazing wisten die echter te zeggen dat het zou gaan om een boskakkerlak, omdat het exemplaar dat ik wist vast te leggen geen karakteristieke bruine vlekke zou hebben. Maar ik kan zoeken wat ik wil, ik vind geen foto van dergelijk exemplaar onder de boskakkerlakken.

          Second opinion, iemand? Let wel, foto is genomen op een wit blad met een flits. Zonder flits kreeg ik moeilijk scherpgesteld.

          http://img205.imageshack.us/my.php?i...378copyqz9.jpg

          Comment


          • #6
            Re: determinatie insecten

            Oorspronkelijk geplaatst door E33 Bekijk bericht
            Wat derminatie betreft, heb ik hier een raadseltje voor de kenners.

            Recent (eergisteren) vond mijn vriendin een "bruine kever" op een ongebruikte slaapkamer, daarn (gisteren) vond ik er één in de hal op de benedenverdieping.

            Alleen gedroeg de bruine kever zich als een kakkerlak. Gekeken op het net en het leek me op een Duitse kakkerlak (niet dat ik onze oosterburen iets kwalijk neem..)

            In paniek dus maar contact opgenomen met ongediertebestrijding. Tot mijn verbazing wisten die echter te zeggen dat het zou gaan om een boskakkerlak, omdat het exemplaar dat ik wist vast te leggen geen karakteristieke bruine vlekke zou hebben. Maar ik kan zoeken wat ik wil, ik vind geen foto van dergelijk exemplaar onder de boskakkerlakken.

            Second opinion, iemand? Let wel, foto is genomen op een wit blad met een flits. Zonder flits kreeg ik moeilijk scherpgesteld.

            http://img205.imageshack.us/my.php?i...378copyqz9.jpg
            Dat lijkt mij geen Boskakkerlak te zijn, want die hebben een klokvormige zwarte vlek op het borststuk. Zie hier: klik
            Mvg Tim

            Comment


            • #7
              Re: determinatie insecten

              Idd, vond ik ook al.
              Vraag is nu, wat is het dan wel? Iemand?

              Comment

              Working...
              X