Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag voor de PC goeroes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag voor de PC goeroes

Net nieuwe laptop gekocht maar ik experimenteer heel graag, standaard Vista Premium geinstalleerd, nu wilde ik XP Pro er eens opzetten.

Dus, CD in de PC, opstarten, de klassieke vensters . . . tot op het moment van installatie, dan krijg ik het bericht : setup vindt geen vaste schijven.

En daar sta je dan . . . .iemand enig idee hoe dat komt en hoe ik dat kan oplossen?
    Last edited by Franciskine; 16 april 2008, 06:06.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Re: Vraag voor de PC goeroes

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Net nieuwe laptop gekocht maar ik experimenteer heel graag, standaard Vista Premium geinstalleerd, nu wilde ik XP Pro er eens opzetten.

Dus, CD in de PC, opstarten, de klassieke vensters . . . tot op het moment van installatie, dan krijg ik het bericht : setup vindt geen vaste schijven.

En daar sta je dan . . . .iemand enig idee hoe dat komt en hoe ik dat kan oplossen?
    Je hebt een sata driver nodig voor de chipset in je laptop... tijdens het opstarten van de XP installatie moet je op F5 ergens drukken en dan naar de 'diskette' met de driver navigeren.

Als er geen floppy in zit kan je beter die driver slipstreamen in je windows xp installatie, er bestaat daar een tool voor die zoiets makkelijk kan: http://www.nliteos.com

Anders moet je maar eens googlen naar 'sata driver slipstream xp'

Trouwens over Vista naar XP downgraden:

Can I downgrade my OEM version of Windows Vista Business to Windows XP Professional?
    Yes. OEM downgrade rights for desktop PC operating systems apply to Windows Vista Business and Windows Vista Ultimate as stated in the License Terms. Please note, OEM downgrade versions of Windows Vista Business and Windows Vista Ultimate are limited to Windows XP Professional (including Windows XP Tablet PC Edition and Windows XP x64 Edition). End users can use the following media for their downgrade: Volume Licensing media (provided the end user has a Volume Licensing agreement), retail (FPP), or system builder hologram CD (provided the software is acquired in accordance with the Microsoft OEM System Builder License). Use of the downgraded operating system is governed by the Windows Vista Business License Terms, and the end user cannot use both the downgrade operating system and Windows Vista Business. There are no downgrade rights granted for Windows Vista Home Basic or Windows Vista Home Premium.

“If I understand it correctly, you only need an XP installation media, then you can phone up MS and get a valid license key, by giving them your Vista license key.”

“I downgraded a Vista machine to XP not 2 hours ago. I'd asked microsoft on the phone what would the procedure be, and they said find XP media, use ANY XP key that'd get it to install, and ring them to activate it. When I rang them, I explained it was a Vista downgrade. their one and only question was how many was I downgrading. They didnt even ask me for the Vista licence. According to the microsoft bloke, its noted on their system that the XP key I used was used in a Vista downgrade, so re-activation on the orginal system or any further system shouldnt be a problem. I take it from all that that Vista licence covers XP install, and certainly didnt require me to go buy the thing.”
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Ofwel in de BIOS de native SATA op disabled zetten.

Hans
      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
        Ofwel in de BIOS de native SATA op disabled zetten.
        da's heus de makkelijkste oplossing hoor...

Kijk wel effe op de website van de fabrikant van je laptop of alle drivers aanwezig zijn want daar durven ze nog al wel eens nonchalant in zijn.

XP zal dan wel installeren maar bv je VGA-driver of je Wifi zal niet werken...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

Comment

Je moet dus op F6 en niet F5 drukken dacht ik.... Maar dan moet je die SATA driver bij de hand heben op diskette......, maar er zit natuurlijk geen Floppy drive in..... Ofwel uurtjes zoet met die slipstream optie.
          En dan kan je op zoek naar alternatieve drivers voor VGA, LAN, Wireless, Audio, Camera.... Een paar zaken zullen wel in Vista zelf zitten (de niet wireless netwerkkaart bv. maakt veel kans).

Als je op de site van de fabrikant (of op de bijgeleverde CD's, als je een deftig merk gekocht hebt) geen drivers voor die notebook vindt voor XP dan wordt het een lijdensweg. Maar prijsbrekers zoals Acer leveren geen CD's meer mee, (die mag je kopen aan 60 euro).
          En de meeste merken verloochenen (onder druk van den Bill natuurlijk) compleet XP. De business line van HP laat je nog de keuze.
          Last edited by nete; 16 april 2008, 08:06.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ja zou kunnen dat het F6 is, anyway het komt op het scherm. Ook bij Dell kan je nog XP aanvragen bij de Latitude serie (en de Vostro 1310 nu ook hoor ik net).
            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Ik spreek over de HP HDX Dragon . . . dat ik drivers zal moeten opzoeken is een zekerheid, dat wist ik op voorhand . . . maar zo'n dingen zoeken en testen, dat vind ik nu net het plezante aan "met computers" bezig zijn.
              Maar dat blijken Mac gebruikers maar niet te snappen . . .
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Ik spreek over de HP HDX Dragon . . . dat ik drivers zal moeten opzoeken is een zekerheid, dat wist ik op voorhand . . . maar zo'n dingen zoeken en testen, dat vind ik nu net het plezante aan "met computers" bezig zijn.
                Maar dat blijken Mac gebruikers maar niet te snappen . . .
                Wel, ik ben ook zo.
                En de laptop hier heb ik niet nodig voor zaken die voor mij belangrijk zijn.
                't Is wel weer dat je die hele nest aan programma's moet her-installeren

Probeer eens Ubuntu....
                Hier duurt dit 20 minuutjes en de boel draait PLUS geen gezoek achter drivers,
                of slipstreamen enz. enz.
                Slipstreamer is héél gemakkelijk.... als je het kent
                Ik wil geen afbreuk doen aan de goeie raad hier he.
                Ik doe dat niet elke dag...dus dat wordt leren en ervaren, zeker als er
                iets misloopt.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  En de meeste merken verloochenen (onder druk van den Bill natuurlijk) compleet XP.
                  En Het Computerwinkeltje verloochent (onder druk van Thomas Knoll natuurlijk) compleet Photoshop CS2.

Komaan zeg, Vista is nu al meer dan een jaar uit. Je kan het een fabrikant toch niet kwalijk nemen dat het stop met het leveren van een oudere versie van Windows?

Dave
                  pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Wel, ik ben ook zo.
                    En de laptop hier heb ik niet nodig voor zaken die voor mij belangrijk zijn.
                    't Is wel weer dat je die hele nest aan programma's moet her-installeren

Probeer eens Ubuntu....
                    Hier duurt dit 20 minuutjes en de boel draait PLUS geen gezoek achter drivers,
                    of slipstreamen enz. enz.
                    Slipstreamer is héél gemakkelijk.... als je het kent
                    Ik wil geen afbreuk doen aan de goeie raad hier he.
                    Ik doe dat niet elke dag...dus dat wordt leren en ervaren, zeker als er
                    iets misloopt.

Hebben ze bij Ubuntu hun Wifi drivers al in orde dan?
                    Ik herinner me van een tijdje terug dat ik me daar nog kapot op heb gezocht. Plus dan nog eens werkende krijgen met WPA...
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht

Hebben ze bij Ubuntu hun Wifi drivers al in orde dan?
                      Ik herinner me van een tijdje terug dat ik me daar nog kapot op heb gezocht. Plus dan nog eens werkende krijgen met WPA...
                      Werkt als een zonnetje hier....
                      Het probleem was me goed bekend, geen nood

Ik heb een kaartje van Belkin (draadloos) en een router.
                      Wordt gevonden zonder "eigen inbreng"... > je moet niks doen, het gaat
                      zo goed als automatisch.
                      Ik kan ook verder de verbindingen zien van de buren...
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        En Het Computerwinkeltje verloochent (onder druk van Thomas Knoll natuurlijk) compleet Photoshop CS2.

Komaan zeg, Vista is nu al meer dan een jaar uit. Je kan het een fabrikant toch niet kwalijk nemen dat het stop met het leveren van een oudere versie van Windows?

Dave
                        wel als er zoveel problemen zijn met vista...!

ik zit nu volop bezig met mn eindwerk met eindige elementen berekeningen en CAD pakketten enneeh, als ik enkel vista had, mocht ik het vergeten, want da marcheert er allemaal niet op. En alst dan ne keer marcheert, krijgt ge na 10min werken de melding dat het programma moest afgesloten worden door critical error ofzo...

en voor de mac en linux fans, op die platformen ist al helemaal niet te doen om die programma's te draaien
                        voor alle duidelijkheid, ik werk nog met windows xp pro, en dat zal heeel lang duren eer dat verandert, daarom wil ik ook dat een nieuwe pc (of laptop) 100% compatibel is met XP
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Voor gamefanaten is Vista ook een "pain in the ass" want de helft van hun games draait er niet op.
                          Doe mij maar 1 "XP" 1 aub.

Hans
                          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                            wel als er zoveel problemen zijn met vista...!

ik zit nu volop bezig met mn eindwerk met eindige elementen berekeningen en CAD pakketten enneeh, als ik enkel vista had, mocht ik het vergeten, want da marcheert er allemaal niet op. En alst dan ne keer marcheert, krijgt ge na 10min werken de melding dat het programma moest afgesloten worden door critical error ofzo...

en voor de mac en linux fans, op die platformen ist al helemaal niet te doen om die programma's te draaien
                            voor alle duidelijkheid, ik werk nog met windows xp pro, en dat zal heeel lang duren eer dat verandert, daarom wil ik ook dat een nieuwe pc (of laptop) 100% compatibel is met XP
                            Voor gamefanaten is Vista ook een "pain in the ass" want de helft van hun games draait er niet op.

Hans
                            tjah, da's een probleem van die applicatie, niet van Vista, want de software die ik draai en de games die ik speel ondervinden geen problemen.

Mijn collega zit mij ook elke dag te ambeteren dat het nooit deftig zal werken, welnu de kleine probleempjes dat ik ben tegengekomen ligt ofwel 1) aan de software dat ik draait of 2) aan mezelf. En dat zijn dan geen "showstoppers" maar eerder "ongemakkelijkheden". Wist je dat XP en Vista in staat zijn om oude "bugs" na te bootsen om software die op die bugs rekenden correct te laten werken?

Destijds in het DOS tijdperk was het al dat verhaaltje: in principe mocht je enkel naar het venster schrijven met behulp van de BIOS functies of de DOS functies, maar iedereen wist dat het videogeheugen op adress 0xB0000 of 0xC0000 begon (afhankelijk van welke videostandaard) dus schreef iedereen maar rechtstreeks in geheugen. De eerste grafische shells faalden verschrikkelijk op DOS programma's die dit deden. Windows 386 (da's versie 2.0 dus) kon dat dan zowat emuleren waardoor DOS programma's toch bleken te werken.

Toen waren het de "niet officiele API's", dan weer de owner-drawn menus en de icoontjes in the titelbalken, dan weer de software die direct naar de poorten schreef, software die "extra" functionaliteiten in de OpenGL drivers of Direct3D drivers gebruikte, drivers die power management niet deftig ondersteunden of die op een of andere lugubere manier zichzelf moesten installeren (zonder de standaard hardware detectie te gebruiken). Er zijn zelfs drivers die, tijdens hun installatieprogramma, op de loer liggen voor die beruchte "this is not a signed driver" vensters om dan zelf op de "OK" knop te drukken, nog voor de gebruiker deftig doorheeft wat er aan de hand is.

En dan crasht Windows ne keer, en lap 't ligt weer aan Microsoft! Getverdegeldzuigendehoerelopersdathetzijn.

En ocharme nu komt Microsoft Windows Vista zelf al vertellen dat het programma dat ge probeert te installeren al gekend is bij hun dat het zich ni aan de regeltjes houdt! Ge waart beter bij Windows 98 gebleven, daar werkte al die software wel, buiten de frequente blue-screens dan!

Dave
                            pixelpusher

Comment

Hans
                              Ah voilà, nog een ervaring
                              Ben het hier mee eens: 110%.

Met regeltjes of zonder regeltjes....

Ik heb meer dat 16 jaar gereden met dezelfde "otto"
                              Ben overal geraakt hoor....
                              Moet ik dan om de vier jaar een nieuwe auto kopen om op juist
                              dezelfde plaatsen te geraken?

Windows NT 4.0 vond ik zeer goed.
                              Windows 2000 en XP: zelfde oordeel.
                              Last edited by theokus; 16 april 2008, 15:14.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X