Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hohner akkordeon user guide ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hohner akkordeon user guide ?

Ik heb momenteel een Hohner Arietta akkordeon bij me, met pianoklavier en 72 bas toetsen ...
    Kan iemand me de weg wijzen naar een beschrijving van het basklavier ? Een manual ? Ergens online ?

thx
    embee ::: nikon stuff

Re: Hohner akkordeon user guide ?

rechte bassen of schuine bassen ?
    (2 rijen van 3 of één lange schuine rij dus)

Of is het nog iets anders ?

Comment

nekeer gegoogled ;-)

normaal volgen de bassen zich op zoals de #'en

de 3de rij van boven zijn de normale basnoten,
      die 2 rijen erboven zijn dezelfde maar allemaal opgeschoven, zodat ge rap "do mi sol do" kunt doen etc...
      van uw 3de rij volgt ge schuin naar beneden, het vol akkoord, klein akkoord en dan de 7

('t is jaren geleden bij mij ;-), voor betere uitleg moet ik een partituur vastpakken en die liggen bij mijn ouders)

Comment

hallo, ivm de bassen ...
        het zijn 6 rijen van 12 ...
        embee ::: nikon stuff

Comment

Hallo Embee,

Je gaat best eerst zoeken naar de centrale C (do), die herken je omdat die meestal (altijd?) een uitgehold knopje is. Bij een accordeon met 72 bassen vind je deze 'do' normaal terug op de tweede rij.

Deze do moet je zien als de grondtoon van het akkoord van C (do)
          Ga je in deze rij naar boven, dan volgen de grondtonen van de akkoorden met achtereenvolgens 1 kruis G (sol), 2 kruisen D (re) enz...
          Vanaf de do naar beneden volgen in dezelfde rij de grondtonen van de akkoorden met 1 mol F (fa) 2 mollen B (sib) enz... . Met die twaalf grondtonen kan je zo de hele kwintcirkel vormen.

Op de hoogte van elke grondtoon vind je naar de buitenzijde eerst het grote tertsakkoord, dan het kleine tertsakkoord, dan het septiemakoord en tenslotte het verminderd septiemakkoord van de grondtoon op die hoogte.

Naar de binnenzijde van de accordeon vind je op de hoogte van de grondtoon ook de grote terts.

Het is effe wennen, maar door de logische indeling zal, met wat oefenen en experimenteren, een eenvoudige melodie begeleiden vlug lukken. In muzikale begeleiding ben je immers al aardig thuis hé

Succes

Groetjes
          K@rel
          Is this the real life? Is this just fantasy?
          Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

Working...
          X