Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje voor elektriciens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje voor elektriciens

Vandaag een nieuwe deurbel gehangen, draadloos (wegens bijna geen andere meer te vinden).
    De uiteinden van de draden die naar m'n vorige drukknop van de deurbel liepen, heb ik afgeplakt met tape alvorens ik de nieuwe draadloze drukknop hier bovenop bevestigde.
    Ik vraag me nu af of ik voor veiligheidsredenen de transfo uit de zekeringskast moet halen. Die heeft nu trouwens toch geen nut meer.
    Of is dit niet zo belangrijk ?
    En wat zou er trouwens gebeuren ALS er toch kortsluiting zou komen ? Zit er in die transfo een zekering ?
    De kans op kortsluiting in erg klein, de draden zitten niet tegen elkaar, maar voor alle veiligheid ...

Re: vraagje voor elektriciens

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
    Vandaag een nieuwe deurbel gehangen, draadloos (wegens bijna geen andere meer te vinden).
    De uiteinden van de draden die naar m'n vorige drukknop van de deurbel liepen, heb ik afgeplakt met tape alvorens ik de nieuwe draadloze drukknop hier bovenop bevestigde.
    Ik vraag me nu af of ik voor veiligheidsredenen de transfo uit de zekeringskast moet halen. Die heeft nu trouwens toch geen nut meer.
    Of is dit niet zo belangrijk ?
    En wat zou er trouwens gebeuren ALS er toch kortsluiting zou komen ? Zit er in die transfo een zekering ?
    De kans op kortsluiting in erg klein, de draden zitten niet tegen elkaar, maar voor alle veiligheid ...

Voor alle veiligheid: uitnemen die transfo, je kan nooit weten
    En een transfo die onder spanning staat verbruikt die geen electriciteit?
    Alleen daarvooral
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

Comment

inderdaad een transfo gebruikt een hele kleine hoeveelheid energie. Net daarom ook dat je je gsm adapter altijd best uit het stopcontact haalt. Het zit al ver maar ik dacht dat het iets te maken had met nullast-stroom of zoiets

greetz

eXeTeR
      5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Comment

Je kan de transfo in de kast laten hangen (je weet maar nooit, misschien heb je die ooit weer nodig), maar koppel dan wel de draden aan de primaire kant af (aan de zekeringen losmaken dus, geen draden laten loshangen waar spanning op zit).

De zekeringen die voor het transformatortje zitten zullen nooit doorbranden als de bedrading aan de secundaire kant tegen elkaar zouden komen. Wat er dan gebeurt is dat het transformatortje heel heet kan worden, en dat het eventueel brand veroorzaakt.

Een kleine transformator heeft een rendement van zo'n 90%, dat wil zeggen dat er steeds zo'n 10% verloren gaat als die transfo onder vollast moet werken.
        Maar ook onbelast heb je gewoonlijk zo'n 5% verlies (een transfo van 10VA zal dus 0,5VA blijven verbruiken, ook al wordt er geen stroom verbruikt aan de secundaire kant). Dat is niet veel, maar op een jaar is dat weer een paar euro die je extra moet betalen en waar niemand verder iets aan heeft gehad.
        Last edited by Black B@ndit; 15 maart 2008, 22:33.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

eeeeeeeeeeeee
          Last edited by Guest13; 31 augustus 2010, 15:06. Reden: dddddddddddd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De zekeringen die voor het transformatortje zitten zullen nooit doorbranden als de bedrading aan de secundaire kant tegen elkaar zouden komen. Wat er dan gebeurt is dat het transformatortje heel heet kan worden, en dat het eventueel brand veroorzaakt.
            Maar als de draden van een deurbel kortgesloten worden zoals hier beschreven, dan bekom je net hetzelfde alsof je op de belknop zou duwen ... de bel zal gaan als er eentje aangesloten is.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
              de zogenaamde sluipverbruikers
              en idd. best afkoppelen aan de 220v zekeringen, en het kan geen kwaad meer.
              Ja, ik ben geen electricien hoor, maar waar zit dan die 220v zekering ? Ik zie in de zekeringkast een blokje (transfo) zitten. Is dit het enige wat met de deurbel te maken heeft ? Ik vermoed van wel.
              Ik zal heel het boeltje maar afkoppelen

Comment

Ja, ik ben geen electricien hoor, maar waar zit dan die 220v zekering ? Ik zie in de zekeringkast een blokje (transfo) zitten. Is dit het enige wat met de deurbel te maken heeft ? Ik vermoed van wel.
                Ik zal heel het boeltje maar afkoppelen
                Leg dan wel eerst de hoofdzekering af.
                En neem dan de frontplaatweg ... Een beltransfo heeft inderdaad alleen met je bel te maken of je zou nog een deurslot hebben .
                Je zal de onderkant van de transfo moeten volgen en kijken waar de 2 draden zijn aangesloten.Dit kan op een bus zijn ofwel als het niet met draden, is deze verbonden via strips.
                Deze zal je wel moeten afzagen of doorknippen. ALs je echt er nisk van kent ,vraag het dan aan iemand die er toch wel wat op de hoogte is.Ofwel plaats je hier een foto van het inwendige
                in de zekeringkast. Kunnen we je verder helpen..
                Last edited by Fabbe; 16 maart 2008, 10:19.

Comment

uh ?? als je op de be
                  Last edited by Guest41; 27 november 2014, 19:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Huh ?? als je op de belknop drukt dan wordt het secundaire circuit verbonden met de "weerstand" van de bel(spoel) en de bel gaat .. en dat is een heel ander verhaal dan dat de secundaire gewoon in kortsluiting gelegd wordt hoor want dan loopt er een kortsluitstroom door de secundaire, niet onmogelijk dat de boel dan aan de kook gaat .. of erger ..
                    Als je alleen de schakelaar weghaalt, en je verbindt dan de draden van die schakelaar, dan zal je de bel wel horen. Als de bel ook weg is gehaald, en die draden zitten tegen elkaar, dan krijg je kortsluiting als de draden van de schakelaar elkaar raken.

Als de bel afgekoppeld is, dan kan je met de draden die nu uit de muur komen nooit kortsluiting maken, tenzij de draden van de weggehaalde bel ook tegen elkaar zitten.

VerSeg heeft hier dus wel degelijk gelijk.
                    BD0338BE

Comment

Als de bel afgekop
                      Last edited by Guest41; 27 november 2014, 19:42.

Comment

Dus conclusie : ik LAAT best de transfo weghalen

Comment

Dus conclusie : ik LAAT best de transfo weghalen
                          Als je er niets van kent is dat zeker de veiligste oplossing.
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Als je er niets van kent is dat zeker de veiligste oplossing.
                            Niets is veel gezegd, maar in die (zekerings)kast zit ikzelf liever niet te rommelen.
                            Bedankt voor de info ...

Comment

Hey juppekes

Niets is veel gezegd, maar in die (zekerings)kast zit ikzelf liever niet te rommelen.
                              Bedankt voor de info ...
                              Anders eens gewoon kijken of die transfo geen aparte zekering heeft, dan is het heel simpel: gewoon de zekering afleggen

Dit zou een dubbelpolige zijn van 4A
                              Bootjes

Comment

Working...
                              X