Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beperken rechten in XP

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beperken rechten in XP

Ik zou er graag voor willen zorgen dat de kinderen op de computer beperkte rechten hebben.
    Daarvoor heb ik voor hun een 'gast-account' aangemaakt op onze computer (XP-pro). Het beperkt al een beetje, maar ze kunnen bijvoorbeeld nog altijd verschillende instellingen veranderen en ontregelen (beeld/geluid e.d.) Ook is het nog altijd mogelijk om via windows verkenner te gaan rondneuzen in bv 'program-files' en de data van andere gebruikers.
    Mijn vraag is nu of het mogelijk is om op één of andere manier de rechten nog meer te beperken (zoals dat bv kan in windows server-workstation).

Alvast dank voor jullie inbreng...

PS. heb al heel wat gegoogeld, maar geen bevredigend antwoord gevonden
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

Re: beperken rechten in XP

misschien vind je hier wel je gading

Comment

De info op die site is idd interessant, maar...

Deze methode zegt dus dat je elk onderdeel dat niet gebruikt mag worden afzonderlijk beveiligd moet worden zodat andere gebruikers op dezelfde PC er niet aan kunnen... anderzijds zit de PC in een thuisnetwerk en moet men vanaf de andere PC wel aan de data geraken...
      Ik weet ook niet of je op de voorgestelde manier ook kan vermijden dat andere gebruikers aan dingen geraken zoals bv het configuratiescherm, beeld/geluidinstellingen, antivirus e.d.

Er is dus blijkbaar geen eenvoudige manier die de gastgebruiker in enkele stappen heel veel beperkingen kan opleggen... of toch?
      Grtz, Tigra-Boy
      ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

Comment

De kinderen opvoeden. Of is dat geen optie ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
          De kinderen opvoeden. Of is dat geen optie ?
          Bij de iets oudere kids is dat geen probleem...

Maar de jongste van amper 4 jaar is een computerbolleboos die we toch aan banden willen leggen...

voorbeeldje: we hadden alle firefox en IE icoontjes verwijderd, ook uit startmenu
          Hij had er dan niet beter op gevonden om zelf in word een URL te typen en vervolgens op de link te klikken... kon hij toch op internet... (hij was toen 3 jaar) sindsdien trekken we 't kabeltje uit de router...
          Hij is zo inventief en nieuwsgierig dat zoveel mogelijk ontoegankelijk maken het veiligste is...
          Grtz, Tigra-Boy

Comment

De meeste van de zaken die je tracht te doen kan je doen met de instellingen van groepsbeleid in XP.
            Als je in de help van XP "groepsbeleid" intikt, zal je er wel geraken.
            Het is wel behoorlijk ingewikkelde materie...

De groepsbeleid editor start je op door in "uitvoeren", "gpedit.msc" in te tikken.

In principe kan je hiermee bv. van een windows PC, eentje maken waar de gebruiker enkel meer 1 softwarepakket kan opstarten.
            Als je pc's in een domein staan, dan kan je dat per PC gaan doen vanaf de server...

Veel plezier ermee ;-)...
            Groeten,

Polleke

Comment

Installeer een lokale proxy server op uw PC (bvb squid) .. en leid al je IExplorer verkeer af over deze proxy .. je kan in de config files gewoon definieren welke web sites toegelaten zijn en welke niet, dat werkt IMHO beter dan het "security" gerommel in IE zelf .. maak proxy config enkel toegankelijk voor "administrator" ... en geef je "gast-accounts" enkle "user/gebruikers" privileges en niets anders (geen "Power user" bvb !)
              JMHO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
                Maar de jongste van amper 4 jaar is een computerbolleboos die we toch aan banden willen leggen...
                In dat geval is de ouders opvoeden aan de orde, kinderen onder de 12 jaar zonder toezicht op internet loslaten mag voor mijn part een misdrijf genoemd worden.

Comment

Nogmaals, het gaat hier niet over internet... daar mag hij (4j.) zowiezo NIET op, en de oudere kids alleen onder toezicht... bovendien zijn daar mogelijkheden tot beperken genoeg voor...

Mijn vraag gaat over de rest van de computer... allerlei instellingen e.d.
                  Ik wil gewoon dat er door andere gebruikers dan de admin NIETS ontregeld of veranderds kan worden...

De oplossing op de website gekregen van Fabbe is erg omslachtig, en weet niet of je zo alles kan beveiligen...

@polleke_cgc : ik ga dit eens nazien... bedankt...
                  Grtz, Tigra-Boy

Comment

al uw gebruikers definieeren als gewone "users" .. nooit users definieren als "guest" ...

... en als ge gaat moeten begrijpen hoe "gpedit" werkt (group policy) dan zijt ge nog lang niet thuis ... trust me, I know what I'm doing/saying

Comment

Working...
                    X