Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Controle op surfen via router / modem ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Controle op surfen via router / modem ?

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
    Neen, gewoon een multilayer switch en per pc een apparte vlan, alle pc's zitten dan fysiek in een ander netwerk

Zo kan het ook natuurlijk...maar dan ben je al zo fel met niet netwerken bezig dat je in principe toch reeds een deftig netwerk hebt opgebouwd.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Wat is juist de bedoeling? Wil je weten of ze op internet zitten of dat hun pc opstaat. Groot verschil in hoe makkelijk het is om te zien.

En je pc's zitten wel in een netwerk
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

Comment

Neen, gewoon een multilayer switch en per pc een apparte vlan, alle pc's zitten dan fysiek in een ander netwerk
        Moet je wel zorgen dat er geen routing is tussen uw vlans anders zitten ze eigenlijk nog in een netwerk
        Maar denk niet dat de topicstarter over een multilayer switch beschikt want dan zou hou zo'n vragen niet stellen.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
          Moet je wel zorgen dat er geen routing is tussen uw vlans anders zitten ze eigenlijk nog in een netwerk
          Maar denk niet dat de topicstarter over een multilayer switch beschikt want dan zou hou zo'n vragen niet stellen.
          Dat is voor mij al chinees hoor.

Ik ging er gewoon van uit dat wij geen netwerkje hebben omdat we elkaars pc niet zien via "Deze computer" bijvoorbeeld.
          Misschien hebben we, zonder het te weten, wel een netwerkje maar dan staat het nog niet helemaal op punt want we kunnen niet aan elkaars bestanden aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
            En je pc's zitten wel in een netwerk
            Hoe bedoel je ? (zie mijn post hierboven)

Want als we al zo goed als een netwerk hebben, dan zou ik wel graag weten hoe we het op punt stellen zodat bepaalde gezinsleden aan dezelfde bestanden kunnen. Dat zou wreed makkelijk zijn.

Comment

Er bestaan al 'thuis' routers waar je de uren waarop kan programmeren welke computer (eigenlijk per mac address,de unique id van de netwerk kaart) wanneer op internet kan, dacht ik.
              Je kunt dan nog niet controleren wat er gebeurd, maar je weet wel wanneer je ze in de gaten moet houden :-) .

Jo.
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht

Want als we al zo goed als een netwerk hebben, dan zou ik wel graag weten hoe we het op punt stellen zodat bepaalde gezinsleden aan dezelfde bestanden kunnen. Dat zou wreed makkelijk zijn.

Een (KabelModem/router) bevat eigenlijk een switch (interne pc's) en een routing module/modem om naar het internet (of waardanook) te kunnen.

Een switch zorgt ervoor dat pc's fysisch met elkaar in contact staan, daarom kun je ze nog niet vanzelfsprekend zien in je netwerk want daarvoor zijn er nog x-aantal andere parameters die correct moeten staan (ip-address, subnet mask, default gateway, firewall, services op de pc zelf, enz..).

Puur op hardware niveau zit je met een netwerk. Op logisch niveau daarentegen....eh eigenlijk ook als je pc's allemaal een ip-adres krijgen van je router.

In principe moet je elkaar kunnen pingen (indien er geen firewall aktief is op de gepingde pc die icmp pakketen blokkeert).
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Alleen volgende uitleg volgen als je achter een router zit, (en die router niet draadloos zonder echte security werkt) en niet met 4 pc's bvb , die van telenet een ip adres krijgen.

gewoon onder windows uw sharing aanzetten, en jullie kunnen met elkander bestanden delen. Maar doe dit niet als je rechtstreeks op telenet zit, of iedereen kan aan uw bestanden

Dus als je een ipconfig doet, op al je pc's en je krijgt ergens een ip adres 192.168 enz.... gewoon rechter muisknop op uw hd's en sharing aan zetten.
                  To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                    Een (KabelModem/router) bevat eigenlijk een switch (interne pc's) en een routing module/modem om naar het internet (of waardanook) te kunnen.

Een switch zorgt ervoor dat pc's fysisch met elkaar in contact staan, daarom kun je ze nog niet vanzelfsprekend zien in je netwerk want daarvoor zijn er nog x-aantal andere parameters die correct moeten staan (ip-address, subnet mask, default gateway, firewall, services op de pc zelf, enz..).

Puur op hardware niveau zit je met een netwerk. Op logisch niveau daarentegen....eh eigenlijk ook als je pc's allemaal een ip-adres krijgen van je router.

In principe moet je elkaar kunnen pingen (indien er geen firewall aktief is op de gepingde pc die icmp pakketen blokkeert).
                    Ik weet weer met wat ik me kan bezighouden dit weekend
                    Fotootjes nemen zat ze zowiezo toch niet in voor dit weekend

Comment

Alleen volgende uitleg volgen als je achter een router zit, (en die router niet draadloos zonder echte security werkt) en niet met 4 pc's bvb , die van telenet een ip adres krijgen.

gewoon onder windows uw sharing aanzetten, en jullie kunnen met elkander bestanden delen. Maar doe dit niet als je rechtstreeks op telenet zit, of iedereen kan aan uw bestanden

Dus als je een ipconfig doet, op al je pc's en je krijgt ergens een ip adres 192.168 enz.... gewoon rechter muisknop op uw hd's en sharing aan zetten.

HD zijn by default geshared maar staan hidden (c$, d$, e$)

Comment

Het is gelukt, zowel :
                        - te zien (via IP router) welke computers gebruik maken van internet
                        - de computers in ons "huishoudelijk" netwerkje te zien op mijn computer

Maar ... hoe voorkom ik nu dat anderen (binnen ons netwerk) bestanden van m'n computer halen of bekijken ? Er staan namelijk examens op van de school waar onze kinderen zitten
                        Ik vertrouw ze wel, maar toch ...
                        Is het voldoende als ik "bestanden delen" op "uit" heb staan ?

Comment

Werk je met paswoorden op de pc?

Zo ja, kun je NTFS (filesysteem op je Harde Schijf) permissies zetten zodat enkel jouw account toegang heeft tot die folder.

Maar indien ze jouw account kunnen gebruiken heeft dat dus niet veel zin.

Door enkel Sharing af te zetten zal het waarschijnlijk niet lukken...

Comment

De makkelijke optie, zip die examens met een paswoord er op. Of zet uw windows firewall aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                              Gaat zeker, zoek eens naar "client list" ofzo.
                              Om hier nog een keertje op terug te komen. Ik heb dus die client list gevonden van m'n router, ik zie dus ook wie er gebruik maakt van de router ... maar die blijven daar tussen staan, zelfs al zijn ze afgelogd en staat die betreffende computer uit.
                              Ook als ik "refresh" druk.

Ik vermoed (vermoed !) dat ze er pas effectief uit zijn als ik mijn eigen computer heropstart en opnieuw naar de client list ga kijken.

Zo kan ik dus nog niet met zekerheid weten of er al dan niet gebruik gemaakt wordt van de router (lees internet) door de kinderen boven.

Comment

Om hier nog een keertje op terug te komen. Ik heb dus die client list gevonden van m'n router, ik zie dus ook wie er gebruik maakt van de router ... maar die blijven daar tussen staan, zelfs al zijn ze afgelogd en staat die betreffende computer uit.
                                Ook als ik "refresh" druk.

Ik vermoed (vermoed !) dat ze er pas effectief uit zijn als ik mijn eigen computer heropstart en opnieuw naar de client list ga kijken.

Zo kan ik dus nog niet met zekerheid weten of er al dan niet gebruik gemaakt wordt van de router (lees internet) door de kinderen boven.
                                Client list is toch gewoon een lijst van je DHCP database?

Die adressen heb een TTL (time to live) en gaan er pas na x-aantal tijd uit.

Comment

Working...
                                X