Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

huis huren als student

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• huis huren als student

ben van plan om volgend jaar met enkele maten in Gent samen op kot te gaan. We zijn met 4 man en ik dacht aan samen een huis te huren in Gent met 4 slaapkamers
    nu weet ik zelf helemaal niets van het huur-gebeuren en wat er allemaal bij komt kijken. heb tot nu toe enkel ervaring met een kot huren

komt er veel extra papier en administratiewerk bij kijken? en wat zou zo ongeveer de totaalprijs zijn aan maandelijkse huur (gas-elektriciteit-verwarming inbegrepen)
    gewoon een huis met 4 slaapkamers, 1 badkamer, keuken en living. Moet niet al te groot zijn maar gewoon leefbaar met 4 studenten
    5DmkIII en wat glas

Re: huis huren als student

moest ge nog een kamerke vrij hebben...
    You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
    www.koendd.be

FZ50

Comment

Het probleem in Gent is vooral er eentje te vinden (een beetje deftig en betaalbaar)...
      EGW hangt af van het huis: dubbel glas? (centrale?) verwarming op gas? Stookolie? etc.. Dat kan veel verschil maken.
      Electriciteitstip: spaarlampen helpen echt wel..

Veel extra administratiewerk komt daar niet bij kijken hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        ben van plan om volgend jaar met enkele maten in Gent samen op kot te gaan. We zijn met 4 man en ik dacht aan samen een huis te huren in Gent met 4 slaapkamers
        nu weet ik zelf helemaal niets van het huur-gebeuren en wat er allemaal bij komt kijken. heb tot nu toe enkel ervaring met een kot huren

komt er veel extra papier en administratiewerk bij kijken? en wat zou zo ongeveer de totaalprijs zijn aan maandelijkse huur (gas-elektriciteit-verwarming inbegrepen)
        gewoon een huis met 4 slaapkamers, 1 badkamer, keuken en living. Moet niet al te groot zijn maar gewoon leefbaar met 4 studenten
        moet toch voor studenten niet zo moeilijk zijn of te berekenen achter al deze vragen te komen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          moet toch voor studenten niet zo moeilijk zijn of te berekenen achter al deze vragen te komen.
          grt,bouk.
          hmm vreemde veronderstelling toch
          waarom zou een student daar makkelijker kunnen achter komen als iemand anders? (mijn studies hebben niets te maken met de immobiliën markt hoor)
          5DmkIII en wat glas

Comment

In Gent zal je niet snel iets vinden onder 500euro. 'k Zou in ieder geval nu al beginnen zoeken, want iets met vier kamers zal je niet snel betaalbaar vinden.
            Opbouwende kritiek is altijd welkom!

Comment

Lees op de site van test aankoop eens het standaard model tss verhuurder en huurder. Deze gelden als de referentie voor de bescherming van beide partijen

Comment

hmm vreemde veronderstelling toch
                waarom zou een student daar makkelijker kunnen achter komen als iemand anders? (mijn studies hebben niets te maken met de immobiliën markt hoor)
                Google eens op dat woord immobilien, misschien helpt jullie dat een beetje op weg.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

'k ga eerlijk zijn. Zelf zou ik nooit verhuren aan 4 studenten, 'k ken mijn eigen studenten verleden maar ja, je kunt maar geluk hebben.

Schiet u, dit valt nog serieus mee van prijs en locatie dan toch
                  To make your dreams come true, wake up

Comment

Ik weet niet of er een speciale regelgeving bestaat voor het verhuur van een kot.
                    Een gewone woning is meestal met een huurovereenkomst van 3-6-9 jaar.
                    Tenzij je een huisbaas kan vinden die voor kort duur wil verhuren. Maar die huurcontracten spreken tegen de huisbaas waardoor er weinig huisbazen staan te springen om voor korte tijd te verhuren. Komt er ook nog eens bij dat de huisbaas na één jaar terug kan aderteren in de kranten, mag over en weer lopen voor meterstanden in orde te krijgen, huurovereenkomst laten registreren, enz...

lees: ikke nie
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Mattias... probeer een gewoon kot te vinden.
                      Denk aan jouw eigen rust, vrijheid van doen en laten.
                      Vier maten is veel maar goed, ik ken jouw maten niet
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                        Ik weet niet of er een speciale regelgeving bestaat voor het verhuur van een kot.
                        Een gewone woning is meestal met een huurovereenkomst van 3-6-9 jaar.
                        Tenzij je een huisbaas kan vinden die voor kort duur wil verhuren. Maar die huurcontracten spreken tegen de huisbaas waardoor er weinig huisbazen staan te springen om voor korte tijd te verhuren. Komt er ook nog eens bij dat de huisbaas na één jaar terug kan aderteren in de kranten, mag over en weer lopen voor meterstanden in orde te krijgen, huurovereenkomst laten registreren, enz...

lees: ikke nie
                        De 3-6-9 Lieven, dat bestaat niet meer sinds de laatste huurwetwijzigingen. Nu is het ofwel maximum 3 jaar ofwel minimum 9 jaar.

Matthias, zie hier voor heel wat (juridische) info:http://www.just.fgov.be/img_justice/publications/pdf/21.pdf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Mattias... probeer een gewoon kot te vinden.
                          Denk aan jouw eigen rust, vrijheid van doen en laten.
                          Vier maten is veel maar goed, ik ken jouw maten niet
                          ik zit al 4jaar op kot, dus ik heb al genoeg rust gehad

@pol: merci, kzal het eens bekijken
                          5DmkIII en wat glas

Comment

Wordt wel vaker (en steeds meer) gedaan. Een huis of appartement huren met z'n drieën, vieren...

Nu, als je in de stad zelf wilt gaan huren, dan zul je weinig kans hebben op een huis. Tenzij misschien een vervallen herenhuis (langs de Muinkkaai vind je er veel). De prijzen? Ik denk dat je voor zo'n ding al gauw meer dan 1.000 € gaat betalen. Nog goedkoop natuurlijk als je de prijs van een kot bekijkt.

Het papierwerk dat daar bij komt kijken is niet veel meer dan als je gewoon huurt (dus niet als student). Wel zullen er bepaalde clausules in het contract zijn opgenomen, specifiek naar het studentenhuren gericht. Maar die clausules zullen dan weer afhangen van eigenaar tot eigenaar. Hoe verder je buiten de stad zelf gaat huren, hoe strenger die clausules worden. De rust moet bijvoorbeeld gegarandeerd worden weet je wel. Geen fuiven, geen lawaai na tien uur enz...

Er is een kans dat je iets vindt maar ik kan je één gouden raad geven: wees er snel bij, je bent niet de enige die het kotleven beu is in Gent!

Succes bij je zoektocht.

Comment

Een huis huren met vier studenten samen zal contractueel niet zo evident
                              zijn.
                              1) De verhuurder zal een solvabele huurder wensen. In de praktijk zal
                              dit er op neer komen dat één van de ouders zal gevraagd worden om het
                              contract te tekenen en dus als huurder te fungeren.
                              2) De maandelijkse betaling zal moeten gebeuren door deze huurder
                              ( 1 persoon ) die het geld moet recupereren bij de vier studenten.
                              Wat als er één student niet meer betaalt? Wat als een student het
                              huis verlaat en dus niet meer betaalt? Dit kan voor problemen zorgen
                              want hij is géén medecontractant en kan dus zonder problemen aan de
                              mondelinge afgesproken verplichtingen verzaken.
                              3) De borgsom: Wie betaalt de borgsom en tekent hiervoor? Normaal
                              de officiële huurder.
                              4) Als je dan toch een verhuurder vindt die een contract wil afsluiten
                              met de 4 studenten zullen zij allen moeten medeondertekenen en zijn ze
                              alle vier hoofdelijk verantwoordelijk voor het betalen van de huur.
                              Dit wil zeggen dat de verhuurder zijn geld kan opeisen bij iedere
                              medeverhuurder afzonderlijk en voor de totale som! Dit natuurlijk via
                              gerechterlijke stappen.
                              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Working...
                              X