Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Muziek op HD afspelen via audioinstallatie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Muziek op HD afspelen via audioinstallatie

Ik heb een (voorlopige) muziekcollectie van een 300 Gb. Deze staat op een externe harde schijf. Mijn audio-installatie bestaat uit vintagemateriaal ( geen spdif), aparte voor- en eindversterker, en gewone cinchaansluitingen.
    Hoe leg ik het best aan boord om kwalitatief verantwoord, muziek af te spelen van mijn externe HD op mijn audioinstallatie. Draadloos spreekt mij niet aan wegens te groot kwaliteitsverlies ( als ik goed ben ingelicht).
    Ik weet dat er o.a. usb-audioverloopstekkers bestaan, maar wat is er verder nodig voor een kwaliteitsvolle overdracht: mediacenter-pc, aparte pc??
    Ik zou liever niet werken met itunes en ipods, anders is dat nog eens extra werk. Alle tips welkom.
    The problem of the male brain:
    On the left side, there's nothing right.
    On the right side, there's nothing left.

Re: Muziek op HD afspelen via audioinstallatie

Dis is misschien een oplossing ter vervanging van je externe HD:
    Lacie Ethernet Disk mini - home edition 500GB

Deze is compatible met UPnP streaming (en zelfs ook een Itunes media server) dus als je een (al dan niet draadloos) netwerk hebt dan kan ieder netwerktoestel dat "UPnP mediaspeler" is (bv xbox360, of zo'n D-link DSM-510 mediaspeler) de bestanden afspelen zonder dat een computer aan ligt... er bestaan veel UPnP mediaspelers, misschien is deze D-link wat te uitgebreid voor je doel.

Als je nog geen spdif ingang hebt en toch audiofiele eigenschappen wil dan weet ik zo geen oplossing buiten dan een spdif ingang voorzien... Ik zat ook nog met een Marantz (PM80mkII) versterker en hoogwaardige zelfbouwspeakers die ik niet wou vervangen door een goedkoop 5.1 systeem, ik heb 'bijgebouwd' met een Creative Labs DDTS-100, is niet meer dan een voorversterker/decoder, heeft 3x optische ingang en 1x coaxiale en 3x analoge ingang en 7.1 analoge (verguld) uitgang... Ik gebruik deze als voorversterker en ben daar eigenlijk tevreden van, enkel de afstandsbediening werkt niet al te ver maar kwalitatief heb ik geen klagen over brom/ruis/dynamisch bereik, klinkt gewoon goed en alleszins beter dan een analoge uitgang van een onboard chipset. Prijs is ook acceptabel, iets van een 100 euro dacht ik.
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Ik gebruik hiervoor een Slimdevices Squeezebox. Dit is één van de weinige audiofiele oplossingen voor het afspelen van muziek via het netwerk. De software die bij de speler hoort ondersteunt eigenlijk alle soorten muziekbestanden waaronder vele lossless formaten (oa wav, flac, aiff en ape). Of je de speler via een draadloze verbinding aanspreekt of via een ethernet kabel maakt niets uit, zolang de data overdracht goed werkt zal je absoluut geen verschil in kwaliteit waarnemen.

Wil je nog verder gaan dan kan je de aanschaf van een Slimdevices Transporter overwegen maar dan praat je over een bedrag van rond de 2000 euro.

Veel informatie kan je verkrijgen via Wifimedia.
      http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ebi Bekijk bericht
        Ik gebruik hiervoor een Slimdevices Squeezebox. Of je de speler via een draadloze verbinding aanspreekt of via een ethernet kabel maakt niets uit, zolang de data overdracht goed werkt zal je absoluut geen verschil in kwaliteit waarnemen.

Wil je nog verder gaan dan kan je de aanschaf van een Slimdevices Transporter overwegen maar dan praat je over een bedrag van rond de 2000 euro.

Veel informatie kan je verkrijgen via Wifimedia.
        Squeezebox: Deze tip lijkt mij wel wat. Ik heb nog een router liggen om draadloos te gaan, maar heb hem nooit geïnstalleerd omdat ik geen ervaring heb met het aanleggen van een thuisnetwerk, noch draadloos, noch ' met draad'. Ik vermoed dat het moeilijkste bij een draadloos netwerk, het configureren van je pc-instellingen is. Volgens de site van Slimdevice, squeezebox identiek aan Logitech, zou dit allemaal gemakkelijk moeten zijn. Iemand ervaring hiermee? Waar komt je router? Waar zet je je squeezebox?

Transporter: Dit lijkt me eerder een toestel voor iemand met pro materiaal. Ik heb high-end materiaal, maar gebruik geen niet-gebalanceerde aansluitingen, geen aes-ebu en dergelijke. Al ben ik wel fier met mijn Rotel RB-5000, en kan ik evt wel niet-geballanceerd werken.

Wifimedia: Een aanrader deze site!
        The problem of the male brain:
        On the left side, there's nothing right.
        On the right side, there's nothing left.

Comment

Working...
        X