Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE Bekijk bericht
    Als ik jullie dan begrijp is het zo dat bij mijn loonberekening dan via de bedrijfsvoorheffing een aanpassing gebeurd (in mijn/ons voordeel)?

Greetz, RonnyE
    Dat klopt, uw werkgever zal voor jou minder bedijfsvoorheffing moeten doorstorten aan de belastingen. Uw maandelijks nettoloon zal daardoor automatisch hoger liggen.

Groetjes
    K@rel
    Is this the real life? Is this just fantasy?
    Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

Volg Karel hierin.
      Klein voorbeeldje:
      ongehuwde bediende met belastbaar maandinkomen: 1752,42 euro
      bedrijfsvoorheffing = 416,64

idem maar dan wettelijk samenwonend met partner zonder inkomen:
      bedrijfsvoorheffing = 229,72

Patrick
      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
        Volg Karel hierin.
        Klein voorbeeldje:

Patrick
        dat kan toch al tellen! Ik heb het aan de personeelsdienst meegedeeld, nu afwachten

Greetz, RonnyE

Comment

Verschil x 6 en je hebt een nieuwe lens

Comment

En als je het niet via de bedrijfsvoorheffing doet krijg je het terug van de belastingen als je je brief goed invult (dat zal je zowiezo moeten doen of je kan het bedrag terug betalen)

Comment

Heb reactie gekregen van de personeelsdienst. Inderdaad maakt dit iets uit naar loonberekening toe

Maar zij spreken over "als je partner geen inkomen heeft (dus ook geen stagevergoeding of dergelijke ...) dan is de partner ten laste"

Echter de tekst rond doctoraatsbursaal meldt:

1.9 Fiscale impact (gehuwde bursalen)
              Als gehuwde bursaal met een verdienende partner, wordt u nooit ten laste van uw
              echtgenoot beschouwd. In uw gezamenlijke aanslagbiljet geeft u dus “gehuwd” aan,
              maar duidt u zich niet aan als “kind ten laste”. Uw gezin geniet op deze manier van de
              zogenaamde huwelijksquotiënt, waarbij het inkomen van de verdienende partner
              wordt opgesplitst ten belope van 30% van zijn inkomen, en wordt toebedeeld aan de
              niet – fiscaal verdienende bursaal. Op die manier zal de belastingsaanslag aanzienlijk
              lager zijn dan indien het inkomen voor één persoon werd berekend.

Wat wil dit nu zeggen?

Dat dit geen impact heeft op mijn loon, maar wel op de belastingsaangifte? Of nog iets anders?

Pff, moeilijke materie

Greetz, RonnyE

Comment

dat wil zeggen dat 30%, met een maximum van ?€, van je inkomen bij het berekenen van de belasting wordt toegekend aan de gehuwde partner zonder of met een miniem inkomen.
                Dat bedrag wordt aan een veel lagere schijf belast dan je eigen inkomen. Soms kon je daardoor zelf ook in een lagere schijf terecht.
                Gehuwden of samenlevenden, zonder inkomen vallen niet meer ten laste van de partner met een inkomen, kinderen wel. Het is juist omdat de gehuwde partner zonder inkomen niet meer ten laste valt dat die 30% regel in voege is gebracht.
                Als je eens wil zien wat dit in de praktijk betekent, kan je dit hier berekenen:http://www.taxup.be
                hopelijk is mijn uitleg duidelijk?
                groeten

Comment

De beslissing van wettelijk (met verklaring op het gemeentehuis) of feitelijk (zonder formaliteiten) samenwonen, kan je naar mijn gevoel best niet alleen laten afhangen van de behandeling in de personenbelasting. Deze beslissing laten afhangen van de invloed op je netto-loon lijkt me dan ook niet gezond.

Zo zijn de burgerrechtelijke gevolgen (minihuwelijk en mini-erfrecht) toch niet gering en bovendien worden de wettelijke samenwoners anders behandeld dan de feitelijke samenwoners inzake de successierechten.

Comment

Ronny,
                    't Is eigenlijk vrij simpel.
                    In de bedrijfsvoorheffing is je partner niet ten laste in de zin zoals een kind of een andere persoon. Want daarvoor zijn er andere verminderingen voorzien. Dus is er enkel een ander gunstiger regime voor de niet-werkende partner.

In de personenbelasting duidt je aan dat je partner geen inkomen heeft en dan wordt door de Administratie het huwelijkscoëfficiënt toegepast. Dat zien ze omdat de rechterkolom geen inkomen vertoont; daar waar je lonen/inkomsten vermeldt.

@DGDIRK: Ronny is al wettelijk samenwonend. Ik denk niet dat hij zich heeft laten leiden door de invloed op zijn netto-loon.

Comment

Ronny,
                      't Is eigenlijk vrij simpel.
                      In de bedrijfsvoorheffing is je partner niet ten laste in de zin zoals een kind of een andere persoon. Want daarvoor zijn er andere verminderingen voorzien. Dus is er enkel een ander gunstiger regime voor de niet-werkende partner.

In de personenbelasting duidt je aan dat je partner geen inkomen heeft en dan wordt door de Administratie het huwelijkscoëfficiënt toegepast. Dat zien ze omdat de rechterkolom geen inkomen vertoont; daar waar je lonen/inkomsten vermeldt.

@DGDIRK: Ronny is al wettelijk samenwonend. Ik denk niet dat hij zich heeft laten leiden door de invloed op zijn netto-loon.
                      Dank je PatrickL, is ons duidelijk nu. En inderdaad we doen dit niet voor het loon of de belastingen (is mooi meegenomen natuurlijk) maar ook omdat we mekaar als één zien

Greetz RonnyE en bedankt iedereen.

Comment

Dank je PatrickL, is ons duidelijk nu. En inderdaad we doen dit niet voor het loon of de belastingen (is mooi meegenomen natuurlijk) maar ook omdat we mekaar als één zien
                        En dat laatste, mijn beste, is nog altijd belangrijker dan al het geld in de wereld. Een gouden raad van iemand die al 18 jaar gelukkig getrouwd is.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Volg Karel hierin.
                          Klein voorbeeldje:

Patrick
                          Terwijl ik typte zijn er reeds enkele nuttige antwoorden geplaatst, nog eens herhalen is dus wat overbodig.

De te betalen personenbelasting is tenslotte het saldo van wat je moet betalen volgens je inkomen, min wat je al betaald hebt via voorheffingen. Velen schijnen dit niet door te hebben.
                          Last edited by nete; 21 december 2007, 19:39.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Beste BD'rs,

een vraag: ik woon nu wettelijk samen en vroeg me af of er gevolgen zijn voor het netto loon?

Greetz, RonnyE
                            Nete,
                            Dit is de vraag. Mijn berekening van een maandelijks netto-loon is volledig correct. Daarop heb ik ook geantwoord. Ik heb in mijn andere antwoorden klaar en duidelijk aangeduid dat er een verschil is in bedrijfsvoorheffing en personenbelasting, vb. mbt het huwelijkscoëfficiënt. (Maar dat kan ik niet op voorhand berekenen als ik alle elementen niet ken van hun aangifte.)

Patrick

oeps... ik zie dat je jouw tekst hebt aangepast. Nu klopt mijn antwoord natuurlijk niet meer....
                            Last edited by patrickL; 21 december 2007, 19:47. Reden: Nete had haar tekst aangepast

Comment

Sorry hoor, ik had blijkbaar een deel postings over het hoofd gezien.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

even terug een UPje.

Kan er niet 100% aan uit: mijn situatie:

Volgende maand ga ik wettelijk samenwonen met mijn vriendin.
                                Zij studeert nog tot eind februari 2010. Daarna zal ze werk gaan zoeken en hopelijk snel werk hebben...

- Kan ik haar ten laste nemen via mijn werkgever tot ze werk heeft?
                                - Zijn er andere voordelen- nadelen aan dit wettelijk samenwonen met een student?
                                - We gaan dus nog maar 1 belastingsbrief krijgen? 1 voor ons 2?

Alle info is welkom!

Comment

Working...
                                X