Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thermostaat centrale verwarming

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Thermostaat centrale verwarming

Kan je een (manuele) thermostaat van een centrale verwarming gewoon vervangen door een elektronische ?
    Onze thermostaat die nu in de living hangt, heeft volgens mij z'n beste tijd gehad. Vaak moeten we hem manueel telkens een tikje hoger draaien voordat hij aanslaat. Ik zou hem nu willen vervangen door een elektronische.
    Kan dat zo maar ?

Re: Thermostaat centrale verwarming

Ja, dat kan. Let op: er zijn twee soorten aansturingen, modulerend en aan/uit. Sommige kamerthermostaten kunnen beide aansturingen aan, andere zijn gemaakt voor een bepaald type, zie bijvoorbeeld hier. Als je nu zo'n eenvoudige ronde Honeywell hebt met daarin alleen een kwik-schakelaar, dan heb je waarschijnlijk een aan/uit installatie.

Comment

Wij hadden zo een oude Honeywell met aan/uit kwikcontact .. wat mij bijgebleven is van de upgrade naar een electronische was de vraag of de "brander" in laagspanning dan wel directe hoogspanning (230V) aangestuurd werd, niet onbelangrijk om weten als je een "smoke test" (toestel produceert blauwe rook en stinkt naar verbranding LOL!) wil vermijden
      FWIW

Comment

Als je oude thermostaat een gewone kwikthermostaat is/was zul je een electronische kunnen plaatsen die een inwendige voeding heeft( batterij )om de datum, uur, dag nacht bij te houden.

Deze batterij gaat lang mee. Afhankelijk van het type soms wel 2 jaar.

In het andere geval zul je een voedingskabel moeten voorzien (bijtrekken in de buis) (6 v~..12v~...220 v~, afhankelijk van het type thermostaat.
        Groetjes
        ----JO

Comment

heb onlangs mijn oude brander vervangen ,3 weken geleden , nu blijkt dat het de thermostaat het niet doet ,moet ik dan ook de thermostaat vervangen ? en mag dit een digitale draadloos zijn ?

Comment

Je mag uiteraard je thermostaat vervangen door een nieuwer (digitaal) model.

Een digitale thermostaat zal een minimum van 3 draden nodig hebben (en het liefst nog 4), anders moet je uitkijken naar een batterijgevoede thermostaat.

Draadloos kan uiteraard ook maar dan hebben je batterijen het wel goed te verduren. Niet enkel het display te verzorgen maar ook nog eens het wireless signaal tenzij er modellen zijn waarmee je de bestaande 2 draden van je oude thermostaat kan gebruiken als voeding naar je thermostaat.

Voor mij niks boven een bedrade thermostaat. Altijd zeker van werking.

Comment

Working...
            X