Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Platendraaier met USB uitgang;iemand ervaring??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Platendraaier met USB uitgang;iemand ervaring??

Reeds enkele malen reclame gezien over deze toestelen,o.a. Akai,Lenco.
    Platendraaiers met USB-uitgang, waarmee je platen kunt digitaliseren.
    Iemand ervaring met deze toestellen??
    Ikzelf gebruik mijn oude platendraaier en via geluid in en uit,via versterker etc
    toch enkele platen op cd gekregen.Maar dit is vrij omslachtig.
    (Niet alle muziek is te vinden op cd)
    Zijn deze apparaten eenvoudiger in gebruik ?? Kwaliteit beter??
    Graag jullie eventuele ervaringen hiermee.

Re: Platendraaier met USB uitgang;iemand ervaring??

Brol.

Mijn broer heeft zo'n onding en dat komt echt niet binnen. Kijk, als je de moeite wil doen om platen op CD te zetten omdat ze niet op cd te krijgen zijn en omdat je er echt van houdt, doe het dan op zijn minst goed. En dan bedoel ik heus niet dat je er vrachten geld en tijd moet tegensmijten.

- zoek je een goeie pickup. Tegenwoordig iets moeilijker als je een nieuwe wil, maar er zijn echt goeie koopjes te doen. En de tweedehandsmarkt is enorm. Zelf gebruik ik een oude Pioneer en een DJ pickup (voor 78rpm).
    - schaf je een goed element en naald aan. Dit maakt -samen met de pick-up echt een verschil. En dan bedoel ik niet dat je 500 euro moet uitgeven. Voor een 50-tal euro heb je al iets dat véél beter is dan wat op zo'n usb platendraaier zit. Bvb een Stanton of Audio Technica.

Die 2 eerste dingen maken dat je met veel minder moeite meer muziek uit je platen haalt.

- dan, besteed wat tijd aan het opstellen van je platenspeler en element. Niks moeilijk, zoek wat op het net hoe het moet en regel de boel af. Dat is een werkje van een half uur en als het gedaan is moet je er niet meer naar kijken. (stevige ondergrond, waterpas, afregelen hoogte van de arm, azimuth, plaats van je element, neerwaartse druk etc.)

http://www.tanker.se/lidstrom/align.pdf (een hulpmiddel voor af te regelen)
    - dan gebruik je een goede voorversterker. Als je een deftige versterker met platen ingang hebt staan op zolder, haal die eens boven. Van die versterker gebruik je de line-out of tape-out naar je pc. Best een goeie soundkaart en gebruik de line-in.
    - test de zaak eens met een plaat waar je niet echt van houdt. Neem eens op, en met de opnamesoftware kijk eens naar het spectrum (Audacity bvb). Dan kan je zien of je ergens 50Hz van het net oppikt. Probeer eens je kabels te verleggen tot dat oppikken minimaal is. Regel ondertussen je opname niveau ook af zodat je een zo hoog mogelijk niveau opneemt zonder clippen en toch nog wat reserve overhoudt.

Nu is je opstelling klaar om op te nemen. Wat je tot nu toe gedaan hebt neemt misschien een avond in beslag maar is maar 1 keer te doen.

- reinig de plaat nu grondig. En dat is meer dan eens met een borsteltje over de plaat gaan. Leg ze op een harde vlakke ondergrond (keukentafel met een keukenhanddoek). Was ze met wat (gedestileerd) water met een druppeltje afwasmiddel (1 druppel op een tas). Gebruik een redelijk harde verfborstel om dit te doen. Enkele minuten laten rusten, en dan opnieuw borstelen. Afnemen met wat keukenpapier en dan nog eens borstelen met zuiver water. grondig drogen met zo'n microvezel doekje. Nog wat laten drogen.
    - als de plaat droog is, opnemen. Als dat gedaan is, opnieuw droog afkuisen met een microvezeldoekje (je gaat verschieten wat er soms terug losgekomen is), de naald opnieuw kuisen en dan nog eens opnemen.

Dan ga je al veel minder last hebben van ruis etc en minder nabewerking moeten doen. De beste opname eruit halen, normaliseren, markers plaatsen en op cd zetten.

Comment

Dat noem ik nu nog eens een antwoord.Klaar en duidelijk.
      Beste dank.
      Nog anderen met ervaringen ??

Comment

Als je geen versterker meer hebt met phono-ingang, kan je een apart voorversterkertje kopen. Die heb je vanaf 25 euro tot 2500 euro en nog meer zelfs. De goedkoopsten zou ik mijden maar een NAD-PP2 bv is heel goed (kost ca. 99 euro).
        Voor het reinigen van de platen gebruik ik een Knosti (zie bv hier). De vloeistof is relatief duur als je 'm achteraf wil bijkopen. Maar hetzelfde resultaat krijg je met 1/2 gedistilleerd water, 1/2 isopropylalcohol en een paar druppels agepon of andere wetting agent.
        Het afspelen doe ik met een van m'n getweakte Thorens TD160. Zie hier voor heel wat informatie hierover.
        Last edited by pol parasol; 2 december 2007, 10:36.

Comment

Een kleine opmerking over die reinigingsmiddelen. Voor moderne vinylplaten is een goeie scheut isopropyl geen probleem. Maar kom daarmee niet aan 78 toerenplaten waar je niet van weet uit welk materiaal ze zijn! Op 78rpm enkel wat water en eigenlijk liefst droog houden en enkel met een microvezeldoekje.

Zeker als je er eentje tegenkomt die er heel vreemd uitziet. Zoals bvb een aluminium ondergrond. Probeer dat zelf niet, zoek professionele hulp want dat zijn zo'n speciale zaken dat ik daar ook niet aankom. Gewoon te fragiel en te bijzonder. Gelukkig zeer zeldzaam. (sommige van die platen moeten met een cactusnaald gespeeld worden en zo...)

Hier: http://www.protected.de/hauptseite.htm verkopen ze ook zo iets. Eveneens buiten en binnen hoezen voor lp's, carbonborstels etc.

Comment

En ik koop net terug zoveel mogelijk op vinyl. Zo zie je maar hé .
            Om te reinigen gebruik ik ook een Knosti maar met ander (beter) reinigingsmiddel. Afspelen met een Mitchell Gyro SE.

Comment

Ik heb zo'n "onding" gekocht van het merk Numark, en eigenlijk, ik zie niet in waarom al wat hier verteld wordt daar niet mee kan.

Hij is belt-driven, maar je gaat er ook niet mee scratchen hee. Hij heeft een USB-uitgang, maar daarnaast hetzelfde als een andere pickup: phono out en earth.

Je kan de naald vervangen als je wil. Je kan de gewichtjes instellen zoals je wil...

Een goeie pickup die wat ouder is zul je wel vinden, maar dan heb je misschien nog een goeie A/D converter nodig en een nieuwe naald, en zit je aan dezelfde prijs.

Ik ben best tevreden, alhoewel ik de ruis erin laat zitten omdat dat in mijn oren wat meer charme heeft. 't Is vooral bedoeld voor de familiecollectie om te zetten.

Ik zou anders wel wegblijven van bepaalde "merken".

Dave
              pixelpusher

Comment

Working...
              X