Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar scherm kopen? (niet zo zimpel als het lijkt)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waar scherm kopen? (niet zo zimpel als het lijkt)

Waar kan men een deftig TFT scherm kopen? Klinkt simpel, maar is het niet!
    (met "deftig" bedoel ik: geen TN paneel, dus S-IPS of PVA bijvoorbeeld)

Mijn ervaringen:

- De winkels die schermen in de toonzaal hebben staan, waar je ze dus echt kan zien, hebben enkel TN panelen want die zijn goedkoper. Had laatst een verkoper vast bij Fnac die er zelfs nog nooit van gehoord had dat er verschillende types bestaan...

- On-line kan je alles bestellen, maar dan koop je een scherm zonder het ooit gezien te hebben! En vergeet het maar om het te retourneren als je niet tevreden bent van het scherm. Of mits terugsturen etc, maar dan ben je ook een hoop gepruts verder en ik blijf het riskant vinden.

- Heb wel een winkel gevonden waar ze een mogelijke kandidaat in de prijslijst staan hebben, maar dat moet besteld worden, en wordt niet in de winkel uitgepakt. Indien je na aankoop toch niet tevreden bent, kan je het retourneren, maar krijg je niet het volledige bedrag terug.

Waar kopen jullie dus je scherm, vraag ik me af? Het is toch niet onredelijk als je 400 a 500 euro uitgeeft voor een scherm, dat je wilt weten of het goed is of niet?

En stel dat je dan als professionele fotograaf een werkelijk professioneel scherm wil kopen (1000 euro, 2000 euro...): waar doe je dat dan eigenlijk? Niet dat ik het van zin ben, maar ik vraag het me af...
    Groeten, David

Re: Waar scherm kopen? (niet zo zimpel als het lijkt)

Oorspronkelijk geplaatst door drd Bekijk bericht
    Had laatst een verkoper vast bij Fnac die er zelfs nog nooit van gehoord had dat er verschillende types bestaan...
    Bij Fnac is de opleiding van het eigen personeel zeer bedroevend. Het hoge verloop zal er wel mee te maken hebben dat er daar zo goed als niet in personeel wordt geïnvesteerd. Gevolg is dat de verkopers hun producten niet kennen, en zelf vaak uit hun nek gaan lullen om de klant te "informeren" (nu ja, desinformeren is daar vaak de juiste term)

De prijs is ook al geen reden om er te kopen: ze hanteren vaak de duurst mogelijke prijzen, en als je betaald voor een lidkaart krijg je een ridicule korting. Wie geen lidkaart kocht krijgt een grotere korting als hij kan tonen dat een concurrent goedkoper is, want dan alligneren ze hun prijs.

Wie de dienst na verkoop al kon raadplegen merkt daar dezelfde incompetentie, al zijn er soms uitzonderingen. Ik werd destijds zeer goed geholpen door een lieve dame in Antwerpen .. maar die zag het op den duur ook niet meer zitten en is van job veranderd.

Uiteraard kan je die grote winkelketens (Fnac, MediaMarkt, Vandenborre, ...) gebruiken om in de showroom te kijken naar dat moois .. maar laat je er niet desinformeren, en laat je er zeker niet verleiden tot aankoop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
      Uiteraard kan je die grote winkelketens (Fnac, MediaMarkt, Vandenborre, ...) gebruiken om in de showroom te kijken naar dat moois .. maar laat je er niet desinformeren, en laat je er zeker niet verleiden tot aankoop
      Inderdaad, dat was mijn idee ook. Alleen, waar ik naar op zoek ben, is daar niet te zien. Maar waar dan wel?
      Groeten, David

Comment

Tielt en Gent

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
          Helaas, geen computerschermen, enkel plasma en LCD TV's... Toch bedankt voor de tip!
          Groeten, David

Comment

Of anders http://www.lacie.com/be/products/range.htm?id=10016

Comment

bv. bij Servix of een andere "pro-dealer" vraag gewoon een ondernemersnr in de audiovisuele sector aan, en je krijgt mailings genoeg om die dealers te ontdekken

Comment

Servix verdeelt ondertussen Eizo, daar kan je dus de CG reeksen kopen.
                Hotz verdeelt evengoed Eizo, en die hebben mooie spullen staan.
                Dit zijn echter normaal gezien allemaal Pro dealers.

http://www.pasystems-int.be/ verkoopt ook Eizo, deze persoon heeft echter geen toonzaal (maar draait wel al lang mee, en staat ook op de officiele dealerlijst van Eizo)

Als je een goed scherm wil kopen voor fotobewerking, dan vind je zeker je gading bij Eizo, LaCie en Nec. Je moet een beetje uitkijken welk type, maar daar vind je genoeg over op internet. Schermen bekijken in een toonzaal heeft weinig zin, tenzij je een echte gekwalificeerde dealer kan vinden, dan staan de schermen normaal gezien gecalibreerd, en die mensen weten waren de fijne verschillen zitten.

Zelf werk ik met een Dell 24", wat een LCD is die ergens in het midden ligt, veel aansluitingen, geen perfect fotobwerkingsmonitor (wel PVA), weergave van het sRGB kleurspectrum, ... Het belangrijkste nadeel dat af en toe eens opduikt is "banding", alhoewel ik er zelf weinig last van heb, en dit weekend heb ik het evengoed kunnen vaststellen op een Eizo CG241 (heeeeeeeel raar, misschien verkeerd gecalibreerd... )

Comment

Waar kan men een deftig TFT scherm kopen? Klinkt simpel, maar is het niet!
                  (met "deftig" bedoel ik: geen TN paneel, dus S-IPS of PVA bijvoorbeeld)
                  Mijn MultiSync NEC LCD 2190 Uxp heb ik bij AZERTY gekocht. Nog geen seconde spijt van gehad (noch van het scherm noch van de winkel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                    Mijn MultiSync NEC LCD 2190 Uxp heb ik bij AZERTY gekocht. Nog geen seconde spijt van gehad (noch van het scherm noch van de winkel )
                    En die heb je dan ook gekozen op basis van reviews, en gewoon besteld zonder 'm zelf eerst te zien?
                    Groeten, David

Comment

Re: Waar scherm kopen? (niet zo simpel als het lijkt)

En die heb je dan ook gekozen op basis van reviews, en gewoon besteld zonder 'm zelf eerst te zien?
                      Klopt .
                      Een afstands-collega van mij heeft er zo'n eentje. Zijn ervaring (wij doen "hetzelfde" werk: veel 3D-CAD) vergeleken met de reviews en deze blijken erg accuraat te zijn.
                      Tevens kan ik altijd gebruik maken van professionele fora waar je alleen maar kunt inloggen als je over bepaalde software-code beschikt. Ook daar was men unaniem lovend over bovenstaand scherm en onderstaande grafische kaart.

Dus de kans dat het zou mislopen met de aankoop vond ik miniem.
                      Tevens heb ik ondervonden dat in "deze klasse" de reviews een stuk betrouwbaarder/geloofwaardiger zijn dan de reviews die "huis, tuin & keuken"-dingen bespreken.
                      Bvb mijn grafische kaart heb ik ook zo aangekocht: NVIDIA Quadro 4500
                      Ook nog geen milliseconde spijt van gehad

Comment

Misschien is dit iets voor U : http://www.mpl.be/. Kies dan Peripherals (external)

Ik heb er zelf nog niets gekocht, maar blijkbaar hebben ze een groot assortiment, en op aanvraag kan er blijkbaar wel een scherm bekeken worden :
                        http://www.mpl.be/info_nl.aspx

Moest je gaan kijken, kan je dan uw ervaring/beoordeling laten weten ? Ik ben zelf ook nog op zoek naar een goede monitor voor fotobewerking.
                        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                          Moest je gaan kijken, kan je dan uw ervaring/beoordeling laten weten ? Ik ben zelf ook nog op zoek naar een goede monitor voor fotobewerking.
                          Bedankt voor de tip! Ik stuur ze es een mailtje, eens zien of het iets kan worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de Philips 200WP7ES. Schijnt wel onduidelijk te zijn of het om een S-IPS dan wel P-MVA scherm gaat. De fabrikant zelf zegt er niks over.
                          Groeten, David

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                            Ik heb er zelf nog niets gekocht, maar blijkbaar hebben ze een groot assortiment, en op aanvraag kan er blijkbaar wel een scherm bekeken worden :
                            http://www.mpl.be/info_nl.aspx

Heb contact genomen per e-mail, en het klopt inderdaad dat je als je wil kan gaan kijken. Heb dat vooralsnog niet gedaan, scherm waar ik interesse in had was niet op stock en zou moeten besteld worden. Ik zoek nog even verder...
                            Groeten, David

Comment

Eizo :

http://www.disc-planet.nl/

Comment

Working...
                              X