Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moederbord installeren: iemand advies?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Moederbord installeren: iemand advies?

't is weer eens gebeurd: computer stuk, moederbord naar de kl*ten.

Ik heb reeds een nieuw moederbord (Asus), casing, CPU, voeding, geheugen gekocht... De rest hoop ik te recuperen van mijn oude computer zodat de kost gelimiteerd wordt tot 400 eur. De winkel had het te druk om mij snel te helpen dus zal ik het maar zelf doen.

Ik heb al een beetje ervaring met het (om de 3 maand) opengooien van een computer maar een nieuw moederbord heb ik nog nooit geplaatst.
    Heeft er iemand algemeen advies voor mij? bv.
    - Wat eerst te plaatsen? Iemand zei mij dat het best is om eerst de voeding erin te plaatsen?
    - Switches, etc. waar ik moet op letten (ik veronderstel dat dit ook wel in de handleiding zal staan).
    - Als ik de harde schijf erin plaats, mag ik dan verwachten dat Win XP zonder problemen opstart?
    - Er zit een andere geluidskaart bij de kaart dus ik zal waarschijnlijk nieuwe drivers moeten installeren... Welke drivers zou ik nog moeten updaten?
    - etc. etc.

't zal een kleine expeditie in het onbekende worden deze avond, en alle hulp is welkom.
    Dat we ze nog lang mogen "trekken".
    Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Re: Moederbord installeren: iemand advies?

Het maakt niet uit of je de voeding eerst plaatst of niet al kan het in sommige gevallen wel makkelijker zijn om eerst je bord te installeren en pas daarna de voeding. gewoon omdat je dan wat meer ruimte hebt.

Eventuele switches en aansluitingen staan allemaal uitgelegd in je handleiding.

Win XP zal niet zo maar opstarten. Voor je nieuw moederbord dienen er ook drivers geinstalleerd te worden wat soms wel eens problemen kan geven.

Idem voor je geluidskaart. het is een andere en zodoende heb je ook andere drivers nodig. Dit telt voor alles wat op je moeerbord aanwezig is (USB, geluid, ...)
    Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

Bezoek mijn foto's online

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door karlito Bekijk bericht
      Het maakt niet uit of je de voeding eerst plaatst of niet al kan het in sommige gevallen wel makkelijker zijn om eerst je bord te installeren en pas daarna de voeding. gewoon omdat je dan wat meer ruimte hebt.

Eventuele switches en aansluitingen staan allemaal uitgelegd in je handleiding.

Win XP zal niet zo maar opstarten. Voor je nieuw moederbord dienen er ook drivers geinstalleerd te worden wat soms wel eens problemen kan geven.

Idem voor je geluidskaart. het is een andere en zodoende heb je ook andere drivers nodig. Dit telt voor alles wat op je moeerbord aanwezig is (USB, geluid, ...)
      Thanks Karlito.
      ...en hoe kan je dan drivers installeren als XP niet opstart?

Comment

Ik zou alles aansluiten en dan gewoon opstarten, waarschijnlijk start xp gewoon ( eventueel in veilige modus oid )

Dan al je data die je wilt bewaren kopieren ( andere schijf, dvd )

Hierna je schijf formateren met de windows xp cd, en een verse installatie doen van je xp.

Daarna kan je alles van je moederbord installeren en de software voor de overige hardware.

Door deze manier heb je geen last meer van oude drivers en verwijzingen.

Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Als je een ander moederbord plaatst van een ander type als voorheen kan je best alles opnieuw installeren ... anders heb je gegarandeerd steeds van die onnozelheden die u gaan ambeteren.
          XP is er nog niet op voorzien om zomaar het moederbord te switchen en geen problemen te hebben.
          Het voordeel van Vista ... die heeft een ingebouwde funktionaliteit voor deze gevallen.
          Natuurlijk is het mogelijk dat XP wel start maar niet gegarandeerd. Als de schijfcontroller een standaard type is waarvan de drivers opgenomen zijn in het OS, dan start XP vermoedelijk gewoon op ... mits eventuele foutmeldingen.
          Indien nodig kan je de setup van XP starten, je krijgt dan de keuze tussen installeren en herstellen ... kies hier voor installeren! Nadien krijg je een tweede keer de melding dat er reeds XP op staat en hier kies je wel voor herstellen ... voordeel is dat je hardware opnieuw gaat detecteren zonder programmasettings kwijt te spelen.
          Dit om toe te laten data te recupereren ... een cleane install is nog steeds beter.
          Last edited by VerSeg; 27 november 2007, 13:18.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Als je een ander moederbord plaatst van een ander type als voorheen kan je best alles opnieuw installeren ... anders heb je gegarandeerd steeds van die onnozelheden die u gaan ambeteren.
            XP is er nog niet op voorzien om zomaar het moederbord te switchen en geen problemen te hebben.
            Het voordeel van Vista ... die heeft een ingebouwde funktionaliteit voor deze gevallen.
            Natuurlijk is het mogelijk dat XP wel start maar niet gegarandeerd. Als de schijfcontroller een standaard type is waarvan de drivers opgenomen zijn in het OS, dan start XP vermoedelijk gewoon op ... mits eventuele foutmeldingen.
            Indien nodig kan je de setup van XP starten, je krijgt dan de keuze tussen installeren en herstellen ... kies hier voor installeren! Nadien krijg je een tweede keer de melding dat er reeds XP op staat en hier kies je wel voor herstellen ... voordeel is dat je hardware opnieuw gaat detecteren zonder programmasettings kwijt te spelen.
            Dit om toe te laten data te recupereren ... een cleane install is nog steeds beter.
            Dank U allen voor het advies.

Clean install betekent waarschijnlijk ook all andere software opnieuw installeren?

Comment

Je haalt eerst het moederbord uit de verpakking en legt het op de electrostatisch veilige zak. Dan monteer je terwijl het moederbord op een stevige ondergrond ligt de cpu. Dan bevestig je de koeler op de cpu (je hebt toch eentje die bij je cpu past? want dat staat niet in je lijstje). Volg de gebruiksaanwijzing voor montage en vergeet de pasta niet ertussen te doen. Zo weinig mogelijk. Dan het geheugen monteren. Dan de boel in de kast steken.

De cpu en koeler monteren als het moederbord in de kast zit is dikwijl klooien met vanalles dat in de weg zit. En het moet goed gebeuren.

Ikzelf tracht altijd eerst eens op te starten met het minst mogelijke: cpu, ram en video. Als je dan aan je bios kan is de ram en cpu waarschijnlijk toch al in orde.

Comment

Simpelste is dikwijls eerst alles op het moederbord plaatsen zoals geheugen, cpu en koeler.
                Dan moederbord in de kast en pas nadien de voeding. Veel hangt ook af van uw kast welke volgorde best is. Soms is het beter eerst de voeding te plaatsen.

En voor je iets uitpakt ... ga eerst zelf eens aan de aarding hangen om statische ontladingen te voorkomen. Normaal moet je zo'n antistatisch armbandje aan doen tijdens de montage maar 99% gebruikt zoiets nooit.

Let er bij montage van het moederbord vooral op dat er geen metalen afstandsbus tegen een baantje komt maar dat deze allemaal mooi met een montagegat van uw moederbord overeenkomen (waar een vijs of clips in moet).

Met cleane install bedoel ik inderdaad alles opnieuw installeren ... de properste oplossing.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Ok... Alles in de kast gekregen maar in de knoei geraakt met de kabels van vb. de DVD speler. De data kabel lijkt niet lang genoeg te zijn om aan de aansluiting op het moederbord te geraken. De DVD speler lager zetten is geen optie want dan kom ik in de problemen met de A-drive.

Er zijn nog vele andere kabeltjes die in de kast zweven maar waar ik op dit ogenblik geen raad mee weet. Dat zal voor morgen zijn...
                  Last edited by Nickon; 28 november 2007, 06:57.

Comment

Ok, blijkt dat mijn brede datakabels van de DVD RW's niet meer geschikt zijn voor de hedendaagse computer configuraties. Ze zitten in de weg voor mijn grafische kaart (en ik heb niet de kleinste kast!!). Ook een langere kabel is amper mogelijk. 2 nieuwe DVD spelers (25 eur X 2) is blijkbaar de enige mogelijkheid. Blijft er van mijn oude computer (amper 3 jaar oud) nog alleen de harde schijf (gelukkig een SATA! - vorige was gecrashed), keyboard, muis, scherm en modem over!!

Ik had gehoopt dat teminste de casing en de DVD spelers nog tot nut zouden zijn. Maar neen. Ik heb boven al een hele voorraad van computeronderdelen die niet stuk zijn maar op één of andere manier niet meer passen in de huidige configuraties.

Nog een verrassing: waar is de oude vertrouwde LPT poort gebleven?
                    Men begint te lachen als ik hierover spreek...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
                      Ok, blijkt dat mijn brede datakabels van de DVD RW's niet meer geschikt zijn voor de hedendaagse computer configuraties. Ze zitten in de weg voor mijn grafische kaart (en ik heb niet de kleinste kast!!). Ook een langere kabel is amper mogelijk. 2 nieuwe DVD spelers (25 eur X 2) is blijkbaar de enige mogelijkheid. Blijft er van mijn oude computer (amper 3 jaar oud) nog alleen de harde schijf (gelukkig een SATA! - vorige was gecrashed), keyboard, muis, scherm en modem over!!

Ik had gehoopt dat teminste de casing en de DVD spelers nog tot nut zouden zijn. Maar neen. Ik heb boven al een hele voorraad van computeronderdelen die niet stuk zijn maar op één of andere manier niet meer passen in de huidige configuraties.

Men begint te lachen als ik hierover spreek...
                      LPT... ja juist.
                      Zag ik ook niet op mijn nieuw moederbord.
                      Heb je nog een "oudere" printer dan kan je wel een speciale kabel aanschaffen
                      die verloopt van parallel naar USB.
                      Ga je dan printen dan zal weer waarschijnlijk een bijkomende vraag komen.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Heb ik ook al voorgehad.
                        Koopt ge iets volgens budget, steekt ge dat ineen en dan ga je beseffen dat ge uw printer en scanner niet meer kunt aansluiten.
                        Met een overgangsstuk ben je dan een deel van de funktionaliteiten kwijt en van miserie koopt ge u dan nog eens een nieuwe scanner en printer.
                        Da's om bezig te blijven en uw geld op te krijgen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Hierbij toch nog een 2 concrete vragen (handleiden maakt niet veel wijzer):
                          1. Ik heb een front panel USB kabel en 3 apparte USB connectoren op mijn moederbord:
                          USB1112
                          USB910
                          USB78

Uitleg in de handleiding: "You can connect the front panel USB cable to the ASUS Q-connector (USB blue) and install the Q-connector (USB) to the USB connector onboard if your chassis supports front panel USB ports"

Ik begrijp dit niet helemaal...
                          Ik weet niet wat "Q-connector" is.
                          Moet ik een interne verbinding maken tussen connectoren?

2.Ik heb 5 SATA connectoren (waarvan 1 SATA_E2).
                          2 Conectoren worden aangegeven met setting "Master - bootdisk".
                          Ik veronderstel dat ik daar mijn harde schijf moet mee verbinden.

Hoe zit dit met mijn 2 DVD spelers. Moet ik één van die apparaten ook in de overblijvende "Master"-SATA connector pluggen? Of is het voldoende ze te plaatsen in de SATA's met slave setting.

Veder denk ik dat alles erin zit. Ik heb al een keer (met ogen dicht) mijn voeding opgezet en voorlopig werkt alles nog en het brandalarm is niet afgegaan .
                          Last edited by Nickon; 29 november 2007, 09:19.

Comment

Uitleg in de handleiding: "You can connect the front panel USB cable to the ASUS Q-connector (USB blue) and install the Q-connector (USB) to the USB connector onboard if your chassis supports front panel USB ports"

Ik begrijp dit niet helemaal...
                            Ik weet niet wat "Q-connector" is.
                            http://event.asus.com/2006/mb/P5B/qconnector.html
                            Het Techzine Forum was ooit de plek voor menig IT-liefhebber en professional. Alles wat met computers te maken had, maar ook alledaagse zaken werden hier besproken. Helaas zijn forums op hun retour, mede door de opkomst van social media, maar ook doordat IT toegankelijker is geworden.

Dit is een tussenstuk waar je alle losse draadjes op zet en dan in zijn geheel op het moederbord kan pluggen.
                            Veel frontpanel USB connectoren bestaan niet uit 1 connector met alle draden op maar uit allemaal losse connectoren per draadje.
                            Het vergemakkelijkt de aansluiting door die Q-connector (Q=Quick) te gebruiken. Je moet dus niet elk draadje apart op het moederbord pluggen maar op die Q-connector ... dit kan je al buiten de kast voorbereiden.
                            Het is dus enkel een hulpstuk maar geen must.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              http://event.asus.com/2006/mb/P5B/qconnector.html
                              Het Techzine Forum was ooit de plek voor menig IT-liefhebber en professional. Alles wat met computers te maken had, maar ook alledaagse zaken werden hier besproken. Helaas zijn forums op hun retour, mede door de opkomst van social media, maar ook doordat IT toegankelijker is geworden.

Dit is een tussenstuk waar je alle losse draadjes op zet en dan in zijn geheel op het moederbord kan pluggen.
                              Veel frontpanel USB connectoren bestaan niet uit 1 connector met alle draden op maar uit allemaal losse connectoren per draadje.
                              Het vergemakkelijkt de aansluiting door die Q-connector (Q=Quick) te gebruiken. Je moet dus niet elk draadje apart op het moederbord pluggen maar op die Q-connector ... dit kan je al buiten de kast voorbereiden.
                              Het is dus enkel een hulpstuk maar geen must.
                              VerSeg, hartelijk dank. Ik heb inderdaad al gebruik gemaakt van de tussenstukken. Het is inderdaad zeer handing.
                              Nu moet ik alleen nog de correcte aansluiting zien te vinden. Ik zal zeker de links eens bestuderen.

Comment

Working...
                              X