Sinds oktober ben ik overgestapt van pc naar mac, een imac '24.
Wegens andere prioriteiten heb ik de eerste 2 weken maar heel weinig gewerkt op de nieuwe machine, alleen wat mail lezen enz...
Na een kleine 2 weken eindelijk de tijd gevonden om alles te installeren enz..
Om te kunnen calibreren heb ik meteen de brightness van het scherm op de laagste stand gezet.
Wat me meteen opviel is dat de linkerkant van het scherm minstens 1 stop lichter is dan de rechterkant van het scherm. Ook de kleurtemperatuur is veel meer naar de koude kant links dan in het midden.
(een effen grijze background geeft een eerder blauwgrijze indruk links op het scherm, midden op het scherm toont het dan weer meer naar de warme, gele kant..)
Deze verschillen in helderheid en kleurtemp zijn natuurlijk niet op te vangen door calibratie en leken met ook niet echt "normaal" voor deze Imac...
Echt goedkoop zijn ze niet dus mag je toch een zekere kwaliteitsnorm verwachten denk ik...
Naar de dealer gebeld (easyware, leuven (vaart)) waar ze me doorstuurden naar de apple support (binnen de 2 weken gebeld naar dealder!). Na 30 minuten wachtmuziek heb ik het opgegeven. Dag nadien nog 's gebeld.. weer 30' zonder resultaat. Dag3 (2 weken zijn inmiddels voorbij) eindelijk iemand van support aan de lijn gekregen, mooi alle testen gedaan; concluse: dealer bellen en mac binnenbrengen voor vervanging!.
Zo gezegd, zo gedaan; Ik bel easyware en leg het probleem nogmaals uit. Dezelfde dag nog breng is de imac binnen. Van omruilen was geen sprake meer.. Uw 2 weken omruilgarantie zijn verlopen meneer, we kunnen niks voor u doen! Na lang discussieren zat er niks anders op dan de mac achter de laten en te hopen op een goede reparatie. 2 weken nadien (zaterdag) bel om te vragen of de reparatie klaar is; Easyware vind het blijkbaar normaal dat je op zaterdag geen telefoon opneemt dus ga ik maar ter plaatse.
De Imac was nog niet hersteld; termijn, onbekend..
Na 1 uur (zonder overdrijven) discussieren een (philips, 19') scherm mee naar huis gekregen om op de laptop te kunnen werken.. Het werk moet namelijk verder gaan..
Vandaag: (na bijna 3 weken, langer dan ik hem thuisgehad heb)
Telefoon: Uw Imac is klaar meneer..
Imac gaan afhalen deze middag, in de winkel bekeken: geen verbetering.
Op mijn vraag of ze het scherm bekeken hebben antwoord men mij doodleuk; Neen meneer, we vervangen alleen maar, niet meer niet minder.
Als ik hen erop attent maak dat op de apple forums talrijke mensen hetzelfde probleem ondervinden (http://discussions.apple.com/thread....3045&tstart=15) krijg ik als antwoord: (letterlijk)
"Wat ze op forums zeggen kan mij niet schelen meneer."
Ik heb mijn imac dan maar meegenomen zodat ik op z'n minst mijn email kan gebruiken...
Als er iemand weet wat ik nog mee kan doen hoor ik het graag, mijn eerste apple ervaringen vallen HARD tegen...
Bedankt!
Stijn Simons
Wegens andere prioriteiten heb ik de eerste 2 weken maar heel weinig gewerkt op de nieuwe machine, alleen wat mail lezen enz...
Na een kleine 2 weken eindelijk de tijd gevonden om alles te installeren enz..
Om te kunnen calibreren heb ik meteen de brightness van het scherm op de laagste stand gezet.
Wat me meteen opviel is dat de linkerkant van het scherm minstens 1 stop lichter is dan de rechterkant van het scherm. Ook de kleurtemperatuur is veel meer naar de koude kant links dan in het midden.
(een effen grijze background geeft een eerder blauwgrijze indruk links op het scherm, midden op het scherm toont het dan weer meer naar de warme, gele kant..)
Deze verschillen in helderheid en kleurtemp zijn natuurlijk niet op te vangen door calibratie en leken met ook niet echt "normaal" voor deze Imac...
Echt goedkoop zijn ze niet dus mag je toch een zekere kwaliteitsnorm verwachten denk ik...
Naar de dealer gebeld (easyware, leuven (vaart)) waar ze me doorstuurden naar de apple support (binnen de 2 weken gebeld naar dealder!). Na 30 minuten wachtmuziek heb ik het opgegeven. Dag nadien nog 's gebeld.. weer 30' zonder resultaat. Dag3 (2 weken zijn inmiddels voorbij) eindelijk iemand van support aan de lijn gekregen, mooi alle testen gedaan; concluse: dealer bellen en mac binnenbrengen voor vervanging!.
Zo gezegd, zo gedaan; Ik bel easyware en leg het probleem nogmaals uit. Dezelfde dag nog breng is de imac binnen. Van omruilen was geen sprake meer.. Uw 2 weken omruilgarantie zijn verlopen meneer, we kunnen niks voor u doen! Na lang discussieren zat er niks anders op dan de mac achter de laten en te hopen op een goede reparatie. 2 weken nadien (zaterdag) bel om te vragen of de reparatie klaar is; Easyware vind het blijkbaar normaal dat je op zaterdag geen telefoon opneemt dus ga ik maar ter plaatse.
De Imac was nog niet hersteld; termijn, onbekend..
Na 1 uur (zonder overdrijven) discussieren een (philips, 19') scherm mee naar huis gekregen om op de laptop te kunnen werken.. Het werk moet namelijk verder gaan..
Vandaag: (na bijna 3 weken, langer dan ik hem thuisgehad heb)
Telefoon: Uw Imac is klaar meneer..
Imac gaan afhalen deze middag, in de winkel bekeken: geen verbetering.
Op mijn vraag of ze het scherm bekeken hebben antwoord men mij doodleuk; Neen meneer, we vervangen alleen maar, niet meer niet minder.
Als ik hen erop attent maak dat op de apple forums talrijke mensen hetzelfde probleem ondervinden (http://discussions.apple.com/thread....3045&tstart=15) krijg ik als antwoord: (letterlijk)
"Wat ze op forums zeggen kan mij niet schelen meneer."
Ik heb mijn imac dan maar meegenomen zodat ik op z'n minst mijn email kan gebruiken...
Als er iemand weet wat ik nog mee kan doen hoor ik het graag, mijn eerste apple ervaringen vallen HARD tegen...
Bedankt!
Stijn Simons
Comment