Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze zonnepanelen liggen er!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onze zonnepanelen liggen er!

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
    Inderdaad, max. 3440 Euro per jaar.
    Maar het volstaat om bvb uw factuur in 2 te laten splitsen en een gedeelte te betalen in bvb. 2008 en een gedeelte in 2009. Het is het moment van betaling dat telt voor de fiscus.
    De meeste bedrijven zijn daarop voorzien en zullen je factuur opsplitsen. Op die manier hoef je inderdaad in 2008 geen 'halve' installatie te laten plaatsen, om dan in 2009 de andere helft te laten plaatsen.

Sven
    Hou er wel rekening mee dat, indien je het maximum bedrag van 3440 Euro van de fiscus wil terugkrijgen voor dit jaar, je voorschotfactuur in 2008 minimum 8600 Euro moet bedragen.

Comment

Vandaag nog een verkoper over de vloer gekregen.Heb ondertussen meer dan 10 offertes vergeleken.En zopas de knoop doorgehakt.
      In Januari komen er nog 8 maal 220 Wp panelen bij.Dit zou voldoende moeten zijn om mijn volledig verbruik zelf op te wekken.Ik zou dan een installatie van 4774 Wp hebben goed voor 4057 KWh per jaar.

Ook van die verkoper gehoord dat er een decreetswijziging gaat komen ergens in Juni 2009 en dan vanaf 2010 er andere voorwaarden gaan zijn voor de GSC's.
      Dus het is nu nog de moment om deze uitbreiding te doen.

Mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Op het zonstraal forum loopt een leuke wedstrijd waar iedereen kan aan deelnemen.

De inzet is een waardebon van 1000 €

Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
        http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Vandaag nog een verkoper over de vloer gekregen.Heb ondertussen meer dan 10 offertes vergeleken.En zopas de knoop doorgehakt.
          In Januari komen er nog 8 maal 220 Wp panelen bij.Dit zou voldoende moeten zijn om mijn volledig verbruik zelf op te wekken.Ik zou dan een installatie van 4774 Wp hebben goed voor 4057 KWh per jaar.

Ook van die verkoper gehoord dat er een decreetswijziging gaat komen ergens in Juni 2009 en dan vanaf 2010 er andere voorwaarden gaan zijn voor de GSC's.
          Dus het is nu nog de moment om deze uitbreiding te doen.

Mir
          4 zaken:

- Krijg je nu voor 2009 nog eens een belastingvermindering van 3440 euro?

- Krijg je die 450 euro per 1000W altijd, om het even hoeveel je produceert? Of is er een bovengrens van bijvoorbeeld maximaal 1500 watt per gezinslid? Ik zeg zomaar iets. Of eventueel tot je meer zou produceren dan je zelf verbruikt, maar dan mogen wij het dak vol zetten, in lagen.

- Ik geloof die verkopers niet als ze zeggen dat het gaat veranderen in juni 2009. Wat wel gaat veranderen dan is het Vlaams parlement en een nieuwe Vlaamse regering, en die 'zou het wel eens kunnen' veranderen. Of het evengoed zo laten; hangt er misschien van af hoe groen ze zijn en hoeveel geld ze nodig hebben.

- Ik lees vandaag ook veel (nav een Telenet-klantenaanbod van een plaatser die 5 procent geeft als je tekent in november) over (het heropnemen van) een hypothecaire lening.
          En daar lees ik hier niets over, maar het lijkt me wel interessant.

Stel dat je 20.000 euro nodig hebt voor een installatie. Als je dat bedrag kan heropnemen, zou dat zo'n 200 euro per maand kosten gedurende 10 jaar (hangt af van de bank en de intrestvoeten).
          Maar je krijgt gedurende die 10 jaar een fiscaal voordeel, zodat de leningslasten eigenlijk wegvallen. Het kapitaal van 20.000 euro zal je op die 10 jaar wel kwijt zijn, maar dat ben je nu ook als je niet leent. Je hebt tenslotte iets gekocht ook.
          Intussen heb je natuurlijk die 20.000 euro niet uitgegeven, en dus brengen ze je nog gedurende 10 jaar wat op. Bij een serieuze bank met minstens 4% is dat 8000 euro. Kassa! Of je kan ze natuurlijk uitgeven voor iets anders.

En van de factuur krijg je binnen de paar jaar al je subsidies en 2 serieuze belastingsverminderingen terug, zodat je eigenlijk achteraf nog eens 7000 euro bij de bank mag laten opbrengen.

Dus zijn die verkopers wel geloofwaardig als ze beweren dat je na gemiddeld 7 jaar je kapitaal hebt teruggewonnen, maar dat je je kapitaal al terughebt na dikke 5 jaar als je een hypothecaire lening afsluit.

Ik vind hier al 'zuivere opbrengsten' van 44.000 euro in 20 jaar.

Of waar heb ik het mis?

Peter

Comment

- Krijg je nu voor 2009 nog eens een belastingvermindering van 3440 euro?
            Ja kan dit enkel weten eind december of deze wet ingetrokken is of niet.

- Krijg je die 450 euro per 1000W altijd, om het even hoeveel je produceert? Of is er een bovengrens van bijvoorbeeld maximaal 1500 watt per gezinslid? Ik zeg zomaar iets. Of eventueel tot je meer zou produceren dan je zelf verbruikt, maar dan mogen wij het dak vol zetten, in lagen.
            Er is geen grens, doch dien je een btw nummer te hebben indien je meer produceert dan je zou verbruiken als je heirvoor een vergoeding wenst te krijgen van je elektriciteitsleverancier. Dit si onafhankelijk van de gsc's die je produceert.

- Ik geloof die verkopers niet als ze zeggen dat het gaat veranderen in juni 2009. Wat wel gaat veranderen dan is het Vlaams parlement en een nieuwe Vlaamse regering, en die 'zou het wel eens kunnen' veranderen. Of het evengoed zo laten; hangt er misschien van af hoe groen ze zijn en hoeveel geld ze nodig hebben.
            Als ze in januari beslissen om de gsc's terug te schroeven, dan kan dit wel veranderen in juni 2009. Wie zal het zeggen ?

- Ik lees vandaag ook veel (nav een Telenet-klantenaanbod van een plaatser die 5 procent geeft als je tekent in november) over (het heropnemen van) een hypothecaire lening.
            En daar lees ik hier niets over, maar het lijkt me wel interessant.
            Indien je die mogelijkheid hebt, dan moet je dit zeker doen. Door de belastingvermindering die je jaarlijks krijgt verkort je terugverdientijd al snel met 1 à 2 jaar.

Stel dat je 20.000 euro nodig hebt voor een installatie. Als je dat bedrag kan heropnemen, zou dat zo'n 200 euro per maand kosten gedurende 10 jaar (hangt af van de bank en de intrestvoeten).
            Maar je krijgt gedurende die 10 jaar een fiscaal voordeel, zodat de leningslasten eigenlijk wegvallen. Het kapitaal van 20.000 euro zal je op die 10 jaar wel kwijt zijn, maar dat ben je nu ook als je niet leent. Je hebt tenslotte iets gekocht ook.
            Intussen heb je natuurlijk die 20.000 euro niet uitgegeven, en dus brengen ze je nog gedurende 10 jaar wat op. Bij een serieuze bank met minstens 4% is dat 8000 euro. Kassa! Of je kan ze natuurlijk uitgeven voor iets anders.

En van de factuur krijg je binnen de paar jaar al je subsidies en 2 serieuze belastingsverminderingen terug, zodat je eigenlijk achteraf nog eens 7000 euro bij de bank mag laten opbrengen.
            2 * 3440 € + de gemeentelijke opcentiemen + de gemeentepremie + 2 jaar gsc's + 2 jaar elektriciteit die je niet hoefde te betalen zal al snel meer dan 7000 €bedragen

Dus zijn die verkopers wel geloofwaardig als ze beweren dat je na gemiddeld 7 jaar je kapitaal hebt teruggewonnen, maar dat je je kapitaal al terughebt na dikke 5 jaar als je een hypothecaire lening afsluit.
            klopt

Ik vind hier al 'zuivere opbrengsten' van 44.000 euro in 20 jaar.
            Als dit zuivere opbrengsten zijn, dan praat je wel over een investering van 33000 € aan zonnepanelen !

Of waar heb ik het mis?

Peter[/QUOTE]
            Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
            http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

En sinds gisteren zijn onze panelen ook geinstalleerd, online te volgen op:

Voor de geinteresseerden, laat maar horen indien er vragen zijn.
              Sven
              --
              Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

Comment

Woensdag normaal gezien de mijne
                die spaarcentjes zullen meer opbrengen dan op de bank
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Ik zou wel eens volgende waarden van een dergelijk project kennen:
                  1) de duur van de productlevenscyclus?
                  2) De netto constante waarde van deze investering?
                  3) De kosten/ Baten ratio gespreid over de productlevenscyclus?
                  4) De interne return rate van deze investering?
                  5) De grootte van de terugverdienperiode?

Dit zouden een specifieke, meetbare, acceptabele, realistische en tijdsgebonden
                  parameters zijn!
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Ale proficiat aan de nieuwe bezitters.
                    @ Sven ik zie dat je ook alles online zet knap

Begin volgend jaar plaats ik nog 8 panelen bij,dan zou ik in totaal 4057 kWh per jaar opbrengst hebben.Genoeg voor mijn jaarlijks verbruik.

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                      Ik zou wel eens volgende waarden van een dergelijk project kennen:
                      1) de duur van de productlevenscyclus?
                      2) De netto constante waarde van deze investering?
                      3) De kosten/ Baten ratio gespreid over de productlevenscyclus?
                      4) De interne return rate van deze investering?
                      5) De grootte van de terugverdienperiode?

Dit zouden een specifieke, meetbare, acceptabele, realistische en tijdsgebonden
                      parameters zijn!
                      dat is niet op 1-2-3 te bepalen, zoveel factoren die je winst bepalen:
                      - je huidige verbruik
                      - je dakoppervlakte, richting en helling
                      -gemeetesubsidie of niet
                      -leen je ervoor of niet
                      - als je leent doe je dat via een hypoticaire lening of niet ( zoja,, hoe oud is je lening en hoeveel leende je voor je woning)
                      - welke rentevoet krijg je bij de bank
                      - je type van panelen
                      -en natuurlijk hoeveel zal de zon schijnen

in ieder geval : beschouw het als de best investering die tevens ecologisch is.

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

Zit er een prive teller bij de installatie van deze zonnepanelen.....of vertrouw je enkel op de terugdraaiende speciale teller van de energiemaatschappy?? Zoals ik het hier allemaal lees hang jezelf nog steeds af van de energieleverancier die met zijn prijzen in Belgie een stuk hoger zit dan gemiddeld voor de rest van Europa. Hoelang gaan zonnepanelen mee(levensduur) en wie draait er op voor eventuele schade aan de installatie naderhand?? Het teveel aan energie dat je het net opstuurd is zonder risiko of kosten voor de energieleverancier. Indien duizenden gezinnen beslissen om panelen te leggen zal de onderhoudsfactuur en de installatie van nieuwe centrales verlagen...de energieprijs zal alleen maar stijgen. We doen op langere termijn de energiemaatschappy een mooie cadeau met onze eigen te bekostigen installatie.De subsidies van de staat zullen na een tijdje (zoals steeds) zakken.....ze worden nu gegeven om een groep mensen ervan te overtuigen dat zonnepanelen bijna kosteloos te plaatsen zijn. Eens de trein van de zonnepanelen goed vertokken is zal ook deze subsidie wegvallen. De enige manier om er echt zeker van te zijn dat je installatie echt rendabel en goedkoop zal zijn en blijven is om door volledig onafhankelijk te zijn van de energieleverancier .....en door ervoor te zorgen dat je voor uw eigen woning voldoende energie produceerd.

Met water en huisvuil is het net zo....we moeten met zen allen steeds zuiniger omspringen met water.....ons waterverbruik zakt , maar de prijs per kubieke meter stijgt . Rare evolutie omdat er minder water terug gezuiverd moet worden.
                        Minder huisvuil ......minder huisvuil verwerken.........maar een hogere prijs per vuilzak , hogere prijs voor de huisvuilophaling en de verwerking. Rare evolutie
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 22 november 2008, 18:09.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Heel wat mensen denken dat zonnecellen iets nieuws is waarvan de betrouwbaarheid nog moet van bewezen worden. De eerste zonnecel werd reeds in 1883 door ene Charles Fritts gemaakt. De moderne zonnecel werd gepatenteerd in 1946, de eerste praktisch bruikbare zonnecellen werden begin jaren '50 gemaakt en later door/voor de ruimtevaart verder ontwikkeld.
                          De verschillende energiecrisissen in de afgelopen decennia zorgden telkens weer voor een boom in de zonnepanelen-industrie. Er bestaan dan ook systemen die al meer dan 25 jaar werken.
                          Zowat alle zonnepaneelfabrikanten geven een rendementsgarantie van 20 of 25 jaar aan 80-90% rendement. En we spreken heus niet over obscure Chinese fabriekjes maar over gerenomeerde multinationals.
                          De zwakke schakel in een zonnepanelensysteem is wel de omvormer die de gelijkstroom van de zonnepanelen omzet naar de voor ons bruikbare 220V wisselstroom. Die omvormers moesten vroeger al na een jaar of acht vervangen worden. Vandaag gaan die zo'n 10 tot 15 jaar mee. Ook hier kan je de garantieperiode uitbreiden van standaard 5 jaar naar 10 of zelfs 20 jaar. Een omvormer kost voor een gemiddeld systeem zo'n 1000 tot 2000 € maar is afhankelijk van de grootte van het zonnepaneelsysteem.

Wat betreft de teller, hier zit een geijkte en verzegelde teller op die aangeeft hoeveel de zonnepanelen aan (groene) stroom leveren. Via de stand van deze teller kan de de groenestroomcertificaten bekomen, deze zijn door de overheid vandaag gegarandeerd aan 450€ per 1000KWH en dit voor de komende 20 jaar. Die teller kan je overigens controleren met de waarden die opgegeven zijn door de omvormer. Aan de hand van die logs kan je ieder uur van de dag de werking en opbrengst van de panelen controleren. Kijk maar eens naar de logs van mir of sven
                          De terugdraaiende teller slaat op de gewone electriciteitsteller die op zonnige dagen en weinig eigen verbruik gaat terugdraaien. Dat wordt dan gecompenseerd door het eigen verbruik 's nachts en bij minder goed weer. Het is dan ook de kunst om het zonnepanelensysteem zodanig samen te stellen dat op jaarbasis de opgebrachte energie niet of niet veel hoger is dan het eigen verbruik over datzelfde jaar. De energie die je -op jaarbasis- teveel terugstuurt naar het electriciteitsnet levert je niets op behalve de groenestroomcertificaten.
                          Het is haast vanzelfsprekend dat de groenestroomcertificaten en subsidies met de tijd lager gaan worden (voor wie er later instapt tenminste) omdat de productie van zonnepanelen ieder jaar weer enkele procenten goedkoper wordt en omdat er ook andere groenestroombronnen gaan aangewend worden.

En inderdaad, het huisvuil wordt steeds duurder. Maar ik wil dan ook niet meer terug naar de periode tot zo'n 20 jaar geleden waarbij iedere gemeente een grote put in een bos had waar álle afval werd gestort. Idem voor de afvalwaters, ik kan je zo enkele beekjes tonen die tot voor enkele jaren één bruine smurrie was en waar nu in helder water waterplanten en -diertjes terug te vinden zijn. Dat er een prijs is die we er voor moeten betalen neem ik er graag bij. Uiteindelijk zijn voor zelf verantwoordelijk voor een groot stuk van de vervuiling.

Willy
                          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Zoals Willy heeft gesteld: de groencertificaten zullen voor mij in de toekomst lager liggen voor wie instapt
                            .
                            Gezien het succes ligt het nu al op de agenda van de Vlaamse regering om de termijn of prijs van het certificaat minder gunstig te laten worden . (onduidelijk maar in de wandelgangen spreekt men van 15 jaar ipv 20 of 400 € ipv 450).

Gelukkig ligt er veel op die agenda .......

maar langer wachten zou minder opbrenst kunnen worden ...

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

Sinds vorige week ligt onze nieuwe installatie. 8 panelen van 220Wp goed voor 1760 Wp.Dit komt overeen met 1450 kWh per jaar opbrengst.
                              Samen met de oude installatie van 3000 Wp komen we nu jaarlijks op een opbrengst van ongeveer 4000 kWh zelf opgewekte stroom.
                              Ik heb enkele foto's op de site gezet je moet maar eens een kijkje gaan nemen:

ps Aan de twijfelaars,het is dit jaar dat je ze moet plaatsen !Vanaf volgend jaar gaan de subsidies in dalende lijn !

Mir

Comment

Hoi,

ik heb nog een vraagje, als je dit jaar al enkele panelen plaatst en dit is doorgestuurd naar de VREG kan je dan volgend jaar gewoon panelen bijplaatsen en toch nog genieten van die GSC aan 450 €/Kw. Ik dacht het wel omdat die niet moeten weten hoeveel panelen er op uw dak liggen en dat ge er nog zoveel kunt bijplaatsen als ge wil.

Grz Chriko
                                Wat moet dat moet zoals het moet.

Comment

Working...
                                X