Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze zonnepanelen liggen er!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onze zonnepanelen liggen er!

Oorspronkelijk geplaatst door swilleg Bekijk bericht
    Het bedrag van de Groene stroom certificaten zou ten vroegste herzien worden in juni 2009, heb ik vernomen via Electro Direct. Dus als je zonnepanelen er vroeger liggen heb je gegarandeerd 20 jaar 450€ per 1000Kwh.
    Wat ik me afvraag: moet dit bedrag (en eventueel andere inkomsten vanwege de zonnepanelen) aangegeven worden aan de fiscus? Zijn deze certificaten belastbaar?

Willy
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Swilleg,

Zullen dan dezelfde panelen zijn als degene die ik heb besteld (20x Sanyo 225Wp).
      De 225's waren 20 euro per stuk duurder dan de 220's, daarom heb ik direct de zwaardere genomen. Als je interesse hebt mag je altijd eens komen kijken na 21/11 (Oosterzele is niet zo ver van Aalst).

Ik heb vandaag mijn vergunningsaanvraag binnen gestoken op de gemeente. Is een aanpassing BPA + verkaveling, dus moest ook nog gebeuren.
      Vanaf dinsdag geel plakkaat aan de deur in principe en worden de 3 naaste buren aangeschreven.
      Na een maand gaat dan alles naar Gent, waar deze alles terugsturen (in principe ook binnen de maand).

Sven
      Last edited by Sven; 19 september 2008, 16:37.
      --
      Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Wat ik me afvraag: moet dit bedrag (en eventueel andere inkomsten vanwege de zonnepanelen) aangegeven worden aan de fiscus? Zijn deze certificaten belastbaar?

Willy
        Willy,

neen, niet belastbaar (zoals in inkomensbelasting) en er wordt ook geen btw op gehoffen.
        Je kan dus heel snel een rekensommetje maken, bedragen zijn afgerond in dit voorbeeld:

bvb 25.000 euro, all in voor 4,5KWp:

per jaar ontvang je in het slechtste geval 3,8 x 450 Euro (GSC) + 3,8 x 160 Euro besparing op stroom (= circa 0,16 Euro/KWh) --> x 20 jaar = 46360 Euro

+ 2x3440 Euro fiscale vermindering (hier wel opletten, als echtgenote 50% eigenaar van het huis is, dan moet ze ook een inkomen hebben om van die vermindering te kunnen genieten)

+ 2x minder gemeentelijke opcentiemen (doordat je bovenstaande kan inbrengen)

+ in onze situatie: eenmalige subsidie van de gemeente van 750 Euro

Verwachtingen zijn dat na ongeveer 10 jaar de omvormer zal moeten worden vervangen (kost van 1000 tot 2000 euro, afhankelijk van zwaarte installatie).
        Bij onderhandelen altijd om 10 jaar garantie vragen op omvormer (standaard = 5 jaar), dit krijg je normaal gesproken wel gratis van de leverancier.
        Na 20 jaar leveren de panelen nog minstens 80% van hun oorspronkelijke vermogen, die kunnen dus waarschijnlijk wel 30 jaar blijven staan, tussen dhet 20ste en 30ste jaar heb je dus enkel de stroom die opgewekt is als "winst".
        In bovenstaande is er geen rekening gehouden met stroomprijzen die stijgen doorheen de jaren.

Ik heb een volledige simulatie gemaakt voor mezelf en wanneer de stroomprijzen 3% per jaar stijgen (heel voorzichtige schatting), dan is mijn installatie terugbetaald op een dikke 7 jaar.

Meer info nodig, laat het gerust weten. Heb er ondertussen al menig uur met bezig geweest.
        Sven
        Last edited by Sven; 20 september 2008, 18:39.
        --

Comment

[QUOTE=Sven;1993758]Willy,

+ 2x3440 Euro fiscale vermindering (hier wel opletten, als echtgenote 50% eigenaar van het huis is, dan moet ze ook een inkomen hebben om van die vermindering te kunnen genieten)

Ik heb er ook voor 2280w liggen en de rest volgt in Januari. Voor de belastingsvermindering van 3440€ twee maal te krijgen.
          Ik dacht dat je max 3440€ per jaar kan inbrengen als belastingvermindering?

Marc
          Nikon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
            bvb 250000 euro, all in voor 4,5KWp:
            Sven
            Je bedragen zijn wel heel erg afgerond;
            250.000 euro, is dat voor het dak van het nieuw AA-Gent-stadion?

Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
              Swilleg,
              Als je interesse hebt mag je altijd eens komen kijken na 21/11 (Oosterzele is niet zo ver van Aalst).
              Sven
              @Sven, bedankt voor de uitnodiging. Ik zal na 21/11 contact opnemen met jou en eens komen kijken

Groeten,
              Gert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tklapgat Bekijk bericht
                Je bedragen zijn wel heel erg afgerond;
                250.000 euro, is dat voor het dak van het nieuw AA-Gent-stadion?

Peter
                haha, tja, een afrondingsfoutje
                bedoelde dus ca. 25000 euro, nulletje minder dus

sven
                --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                  Je vergeet het belangrijkste: eerst voldoende isoleren!
                  Daarna gaat de investering voor een warmtepomp veel te groot zijn (lees: niet in verhouding staan met je verbruik).
                  'k Ben dat niet vergeten : K28 woning

Met warme groeten

Tjerri

Comment

Volgens de berekeningen zou ik 2493 kWh op een jaar moeten halen.
                    Ik stel vast dat ik vandaag reeds 2497 kWh heb gehaald.
                    Met nog meer dan 1 maand te gaan (installatie is geplaatst op 31/10/2007) ben ik dus super tevreden.

mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                      'k Ben dat niet vergeten : K28 woning

Met warme groeten

Tjerri
                      Proficiat! Goe bezig
                      http://www.myricreaties.be

Comment

Blij voor jou Mir en ook voor ons milieu.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

In m'n zoektocht naar informatie over zonnepanelen vraag ik me af of er -net zoals audiotoestellen of camera's- ook goeie en slechte merken zijn. Ook op de websites van installateurs is bitter weinig te vinden over de producenten van zonnepanelen.
                          Iemand een idee of er een soort listing of "top-10" bestaat?
                          Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            In m'n zoektocht naar informatie over zonnepanelen vraag ik me af of er -net zoals audiotoestellen of camera's- ook goeie en slechte merken zijn. Ook op de websites van installateurs is bitter weinig te vinden over de producenten van zonnepanelen.
                            Iemand een idee of er een soort listing of "top-10" bestaat?
                            Op dit energieforum kan je nuttige info vinden, onder andere omtrent de kwaliteit van zonnepanelen: http://www.bondbeterleefmilieu.be/kl.../energieforum/
                            Last edited by swilleg; 10 oktober 2008, 09:44. Reden: tekstaanpassing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door swilleg Bekijk bericht
                              Op dit energieforum kan je nuttige info vinden, onder andere omtrent de kwaliteit van zonnepanelen: http://www.bondbeterleefmilieu.be/kl.../energieforum/
                              Bedankt voor de tip, swilleg!
                              Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tep Bekijk bericht

Ik heb er ook voor 2280w liggen en de rest volgt in Januari. Voor de belastingsvermindering van 3440€ twee maal te krijgen.
                                Ik dacht dat je max 3440€ per jaar kan inbrengen als belastingvermindering?

Marc
                                Inderdaad, max. 3440 Euro per jaar.
                                Maar het volstaat om bvb uw factuur in 2 te laten splitsen en een gedeelte te betalen in bvb. 2008 en een gedeelte in 2009. Het is het moment van betaling dat telt voor de fiscus.
                                De meeste bedrijven zijn daarop voorzien en zullen je factuur opsplitsen. Op die manier hoef je inderdaad in 2008 geen 'halve' installatie te laten plaatsen, om dan in 2009 de andere helft te laten plaatsen.

Sven
                                --

Comment

Working...
                                X