Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze zonnepanelen liggen er!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onze zonnepanelen liggen er!

Het exacte;

28 panelen Solarwatt 230 Wp (Belpower)
    Oriëntatie ZZW 200°, helling 45°
    2 SMA SB 3300 omvormers + Sunny Beam
    www.rock-metal-punk.org

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Deadangel Bekijk bericht
      Mnee, eerder een vader die zichzelf wel eens beloond .
      Beetje raar eigenlijk...
      Waarom? Lees even mee:

Draait mijn teller terug als ik zelf zonnestroom produceer?

Tot een vermogen van 10 kilowatt heb je volgens het technisch reglement Distributie Elektriciteit van de VREG recht op een zogenaamde bidirectionele teller (zie uittreksel technisch reglement). Dit betekent dat de productie uit zonne-energie (of bijvoorbeeld kleinschalige windenergie of een warmtekrachtinstallatie) in mindering wordt gebracht van het verbruik. Daardoor krijg je voor de zelfgeproduceerde elektriciteit in feite een vergoeding gelijk aan het eigen verbruikstarief. Is je teller niet van het bidirectionele type, dan kan je dit op kosten van de netbeheerder laten aanpassen. Let wel op: als je teller onder nul zou gaan of op jaarbasis zou terugdraaien (met andere woorden je produceert op jaarbasis meer dan je verbruikt), dan moet je de productie boven het eigen verbruik zelf zien te verkopen. Dit vereist vrij ingewikkelde administratieve procedures en brengt meestal weinig op. Een mogelijke oplossing hiervoor bieden sommige coöperatieven voor de opwekking en levering van groene stroom (zie leveranciers op www.vreg.be). Het is daarom best de elektriciteitsproductie af te stemmen op het eigen verbruik of vooraf te overleggen met groenestroomcoöperatieven. Artikel 2.4.2 Voor productie-installaties met een maximaal vermogen van 10 kW, moet op vraag van de distributienetgebruiker en op kosten van de distributienetbeheerder de meetinstallatie zodanig aangepast worden dat de elektrische productie van de installatie die geïnjecteerd wordt op het distributienet, in mindering gebracht kan worden van de gemeten afname van de distributienetgebruiker (compensatie van afname en injectie).

Bron

Mvg,
      Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
        Beetje raar eigenlijk...
        Waarom? Lees even mee:

Draait mijn teller terug als ik zelf zonnestroom produceer?

Tot een vermogen van 10 kilowatt heb je volgens het technisch reglement Distributie Elektriciteit van de VREG recht op een zogenaamde bidirectionele teller (zie uittreksel technisch reglement). Dit betekent dat de productie uit zonne-energie (of bijvoorbeeld kleinschalige windenergie of een warmtekrachtinstallatie) in mindering wordt gebracht van het verbruik. Daardoor krijg je voor de zelfgeproduceerde elektriciteit in feite een vergoeding gelijk aan het eigen verbruikstarief. Is je teller niet van het bidirectionele type, dan kan je dit op kosten van de netbeheerder laten aanpassen. Let wel op: als je teller onder nul zou gaan of op jaarbasis zou terugdraaien (met andere woorden je produceert op jaarbasis meer dan je verbruikt), dan moet je de productie boven het eigen verbruik zelf zien te verkopen. Dit vereist vrij ingewikkelde administratieve procedures en brengt meestal weinig op. Een mogelijke oplossing hiervoor bieden sommige coöperatieven voor de opwekking en levering van groene stroom (zie leveranciers op www.vreg.be). Het is daarom best de elektriciteitsproductie af te stemmen op het eigen verbruik of vooraf te overleggen met groenestroomcoöperatieven. Artikel 2.4.2 Voor productie-installaties met een maximaal vermogen van 10 kW, moet op vraag van de distributienetgebruiker en op kosten van de distributienetbeheerder de meetinstallatie zodanig aangepast worden dat de elektrische productie van de installatie die geïnjecteerd wordt op het distributienet, in mindering gebracht kan worden van de gemeten afname van de distributienetgebruiker (compensatie van afname en injectie).

Bron

Mvg,
        Frederic
        Hmm, wel, ik weet er niets van af, maar onze papa zou onze papa niet zijn moest die voor alles hebben gezorgd . onze eerste 1000KWH is trouwens verkregen ( in iets meer als 'n maand .. ), waardoor we ook de eerste terugbetaling hebben gekregen ..
        www.rock-metal-punk.org

Comment

Zolang ze niet meer opwekken dan ze verbruiken is er geen probleem.

mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Hii, eens nagevraagd bij onze papa..
            Volgens hem vraagen we meer stroom dan dat we produceren ..
            (4 Laptops die altijd ingeplugd staan, webserver die 24/24 draait, koeling van de wijnkelder, ..)

Dus is dat niet echt zo'n probleem ..
            www.rock-metal-punk.org

Comment

En de mijne zijn ook besteld:
              20x Sanyo Hit 225WP = 4500 KWp
              -30° Z, dakhelling 45°

Installatie voorzien voor 21/11.

Sven
              --
              Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

Comment

Sven,

Proficiat,misschien eens vermelden bij wie je de bestelling hebt geplaatst?En hoeveel € per Watt piek je kunnen krijgen hebt.
                Ik heb vandaag mijn 2e GSC van 450 euro op mijn rekening gekregen.
                Op31/10 is de installatie 1 jaar actief reeds 2375 Kwh ,momenteel reeds 1472 euro opbrengst.
                Mag niet klagen en zal waarschijnlijk mijn verwachte jaar opbrengst van 2497 kWh halen.

mir

ps Ik ben aan het uikijken om nog 1750 Wp bij te plaatsen ergens begin 2009.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                  Proficiat,misschien eens vermelden bij wie je de bestelling hebt geplaatst?
                  Electrodirect, www.electrodirect.be

En hoeveel € per Watt piek je kunnen krijgen hebt.
                  5,6€, inclusief 10 jaar garantie op omvormer (Sunny Boy 4000 TS, de nieuwe generatie dus).
                  Lijkt me een goede prijs voor Sanyo HIT panelen. Andere panelen gingen tot 5,2€ ongeveer.

We zitten trouwens maar een 5-tal km van elkaar (Massemen t.o.v. Oosterzele).
                  Woon je ergens in de buurt van de Safti ofzo?

sven
                  Last edited by Sven; 10 september 2008, 23:33.
                  --

Comment

Sven,

Proficiat,misschien eens vermelden bij wie je de bestelling hebt geplaatst?En hoeveel € per Watt piek je kunnen krijgen hebt.
                    Ik heb vandaag mijn 2e GSC van 450 euro op mijn rekening gekregen.
                    Op31/10 is de installatie 1 jaar actief reeds 2375 Kwh ,momenteel reeds 1472 euro opbrengst.
                    Mag niet klagen en zal waarschijnlijk mijn verwachte jaar opbrengst van 2497 kWh halen.

mir

ps Ik ben aan het uikijken om nog 1750 Wp bij te plaatsen ergens begin 2009.
                    Is het niet zo dat die GSC maar "gegarandeerd" of zeker zijn t/m 2008?
                    Groetjes Hendrika

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hendrika Bekijk bericht
                      Is het niet zo dat die GSC maar "gegarandeerd" of zeker zijn t/m 2008?
                      Neen, als je momenteel de aanvraag doet, dan ben je zeker van 450 Euro per 1000KWh gedurende 20 jaar.

Stel dat de Vlaamse Regering dit wijzigt volgend jaar naar 350 Euro, dan is dit van toepassing voor alle installaties vanaf DAT moment.
                      De eerdere contracten aan 450 Euro blijven verder lopen.

Het ziet er niet naar uit dat het de komende 6 maand zal wijzigen (moet via MB dat 6 maand doorlooptijd heeft), maar allicht zal dit de komende maanden/jaren toch naar beneden bijgesteld worden, immers:
                      - panelen kosten steeds minder
                      - panelen worden steeds beter (rendement stijgt per m2 in vgl. met bvb. 2 jaar terug)
                      - electriciteitsprijs stijgt en zal blijven stijgen

Er is dus minder (prijs)verschil tussen 'groene' en 'grijze' stroom dan pakweg 2 jaar terug en de terugverdientijd (in mijn situatie bijvoorbeeld 7 jaar) verkleint steeds.
                      De regering zal dit willen compenseren, zodat de terugverdientijd ongeveer gelijk blijft en bvb niet richting 5 jaar opschuift.
                      Ook zal de stroomleverancier dat niet willen blijven betalen/doorrekenen aan de (andere) klanten. Ze kopen via het GSC namelijk in aan 3x de verkoopprijs (0,45€ per KWh t.o.v. 0,16€).

Sven
                      Last edited by Sven; 11 september 2008, 00:37.
                      --

Comment

En Sven met deze mooie dagen al wat tevreden over je opbrengst?

mir

Comment

Neen, want ze worden pas op 21/11 geinstalleerd ;-)

sven
                          --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
                            Ook een mogelijkheid is collectoren ipv fotovoltaïsche cellen. Handig met vloerverwarming

Vloerverwarming heb je nodig wanneer het koud is. Het is koud in de winter. Laat het nu net in de winter zijn dat er weinig zon is en je dus zeer weinig rendement haalt uit je collectoren.

Zonnecollectoren voor warm sanitair water

Heb sinds begin maart geen kuub gas meer verbruikt. (tot. 5,6 m² aan collectoren voor 150 liter zonneboiler met een gezin van 4)

Als je zonne-energie wil voor te verwarmen kan je maar beter een warmtepomp laten installeren en de electriciteitspil doorslikken met je GSC's uit pv.

Slu !

Tjerri
                            Last edited by Tjerri; 19 september 2008, 00:24. Reden: extra info grootte panelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                              Als je zonne-energie wil voor te verwarmen kan je maar beter een warmtepomp laten installeren en de electriciteitspil doorslikken met je GSC's uit pv.

Slu !

Tjerri
                              Je vergeet het belangrijkste: eerst voldoende isoleren!
                              Daarna gaat de investering voor een warmtepomp veel te groot zijn (lees: niet in verhouding staan met je verbruik).
                              http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
                                Electrodirect, www.electrodirect.be
                                sven
                                Hey, dat is ook toeval Ik heb mijn zonnepanelen ook net besteld bij Electro Direct in Overmere.
                                14 Sanyo panelen van 220Wp.
                                Voorziene plaatsing op 26 januari 2009. Ik heb wel de pech dat ik hier in Aalst bij de 5% ben die wel nog een bouwaanvraag moet doen

Het bedrag van de Groene stroom certificaten zou ten vroegste herzien worden in juni 2009, heb ik vernomen via Electro Direct. Dus als je zonnepanelen er vroeger liggen heb je gegarandeerd 20 jaar 450€ per 1000Kwh.

Comment

Working...
                                X