Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke processor voor fotobewerking

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke processor voor fotobewerking

Voor de pc kenners

Wat is nu het beste voor fotobewerking (het moet wel betaalbaar blijven) een AMD of een Intel processor, Een dual of een quad core.

Ik heb enkel een krachtige processor nodig voor foto en videobewerking. Spelletjes hoef ik niet.

mvg
    Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

Re: welke processor voor fotobewerking

Ik heb geen benchmarks, maar als je ook video-coding doet beginnen de meeste coders wel support te hebben voor multiple (dual) core. Persoonlijk ben ik niet geneigd om naar quad-core te gaan, tenzij je natuurlijk pakweg 2 films tegelijkertijd wil gaan coderen. Verzorg wel je hard-schijfconfiguratie (kijk naar RAID-configuraties en koop een moederbord met ofwel een goede ingebouwde raid-controller, ofwel een insteekkaart).
    ---
    Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
    http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Wat ook niet onbelangrijk is ,wat velen vergeten, genoeg ram geheugen.
      Dat je PC niet voordurend moet swichten naar zijn virtueel geheugen.
      Mvg,
      SW
      BD1071BE

Comment

Wat Soeki Wan zegt klopt als een bus.
        Genoeg RAM geeft zeker de doorslag op gebied van fotobewerking.
        Voor XP minstens 1GB en voor Vista zeker 2GB.

Hans
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Vergeet zeker niet de wat aandacht aan de grafische kaart te besteden dit is ook van groot belang niet alleen hoeveel Mb aan boord van die kaart zit maar welk soort grafische processor gebruikt wordt.

Groeten
          Spogy
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

bedankt voor de reacties,

maar mijn vraag is: Wat is de beste processor voor foto- en video bewerking?
            Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

Comment

Volgens mij , kunt ge beter naar een Intelproc uitkijken
              Een Intel Core 2 duo zal volstaan vermoed ik.
              Anders een Qua core 6600 bv
              Succes
              Leo
              lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

Comment

Persoonlijk zou ik nog altijd een Intel Core 2 duo nemen. Maar best wel in de 45 nm versie. Ze zijn niet sneller dan de vorige types (voorlopig toch nog niet), maar verbruiken een pak minder (wat ook goed is voor het lawaai). Ik weet eigenlijk niet of ze al uit zijn (ik dacht dat ze eerste de duurste versies gingen upgrade (de extreme's), maar die zijn onbetaalbaar). Best eens informeren bij je lokale PC-boer. Neem de snelste die je betaalbaar acht hé... Fotobewerking is eigelijk niet ZO zwaar voor je processor (wel zeer geheugenintensief). Maar het is natuurlijk wel comfortabel als het een beetje vooruitgaat...

Wat die harddisken betreft : RAID voor de desktop vind ik nog altijd compleet zinloos, gevaarlijk en duur (afhankelijk van de versie).

Mirroring halveert je harddiskruimte, striping is inderdaad sneller, maar verhoogt het risico met 100% (met 2 harddisken heb je 2x zoveel kans dat 1 stuk gaat, en als 1 stuk gaat dan ben je alles kwijt).
                En als je weet dat zowat het enige onderdeel dat makkelijk stuk gaat de harddisk is, dan wil ik dat niet riskeren. Uiteraard ben je vrij om te doen wat je wil...

De enige RAID die een beetje haalbaar (snel en veilig) is, is RAID 5 of hoger, maar dan heb je al 3 harddisken nodig, en een speciale RAID-controller (die op het moederbord, geraken normaal maar aan 0 en 1) die ook behoorlijk duur is.
                Groeten,

Polleke

Comment

Juist dit gelezen.
                  Blijkbaar houdt Intel die 45nm voorlopig enkel op de topprocessoren...

De lagere regionen zullen wel volgen, maar het is blijkbaar nog niet voor vandaag.
                  Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                  X