Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterverzachters / waterontharders

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Waterverzachters / waterontharders

    Oorspronkelijk geplaatst door peter Bekijk bericht
    Bestaat er eigenlijk een mogelijkheid om als particulier de hardware van je water te meten? Bijvoorbeeld ook of het toestel zijn werk nog doet?

    thx,
    P.

    Kijk eens naar mijn reactie, nr 11
    The problem of the male brain:
    On the left side, there's nothing right.
    On the right side, there's nothing left.

    Comment


    • #17
      Re: Waterverzachters / waterontharders

      Oorspronkelijk geplaatst door peter Bekijk bericht
      Bestaat er eigenlijk een mogelijkheid om als particulier de hardware van je water te meten? Bijvoorbeeld ook of het toestel zijn werk nog doet?

      thx,
      P.
      Voor drinkwater zal je drinkwaterbedrijf dat zo mededelen, de meeste hebben het wel ergens op hun website staan. Een aantal van hen ontharden het water trouwens centraal als het zeer hard is of hebben daar op bepaalde plaatsen plannen toe. Drinkwaterbedrijven moeten wel decretaal een minimum resthardheid overhouden van 15°.

      Of het raadzaam is een kit van een leverancier van ontharders te gebruiken laat ik aan jou over, ik zou een onafhankelijke opzoeken. (Enig wantrouwen kan zelden kwaad.)

      mvg

      Alain

      Comment


      • #18
        Re: Waterverzachters / waterontharders

        Oorspronkelijk geplaatst door peter Bekijk bericht
        Bestaat er eigenlijk een mogelijkheid om als particulier de hardware van je water te meten? Bijvoorbeeld ook of het toestel zijn werk nog doet?

        thx,
        P.
        Koop een Kh en GH meetsetje van Sera in de dichtsbijzijnde aquariumwinkel

        Wat betreft het gebruik van zo'n apparaten heeft Hans het bij her rechte eind
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

        http://supermasj.zenfolio.com

        Comment


        • #19
          Re: Waterverzachters / waterontharders

          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Als je het doet, gebruik het dan niet als drinkwater. Niet alleen is het water na een ontharder eenzijdig aangerijkt met Na ionen (zo werkt een waterverzachter nu eenmaal) er is ook een risico op microbiële besmetting als je installatie niet optimaal werkt.
          Verzacht water blijft geschikt als drinkbaar water, als het onbehandeld water ook drinkbaar is. Waterverzachting met ionenuitwisseling is een procede dat door het ministerie van volksgezondheid erkend wordt als veilig. Sommige waterleveringsbedrijven gebruiken het om het (harde) water gedeeltelijk te verzachten. Bijna alle brouwerijen ( zowel frisdranken als bier)gebruiken dergelijke procédés om hun (boor)-water te optimaliseren, dus niet enkel het kalkgehalte. Dus, je moet niet bang zijn om verzacht water te gebruiken als drinkwater. Vichywater bvb, bevat meer dan 8x zoveel Na+, als water dat onthard werd met harsen.Citaat:

          Door de ionenuitwisseling wordt de samenstelling van het water gewijzigd. Calcium en magnesium worden omgewisseld voor natrium. De momenteel geldende indicatorparameterwaarde bedraagt 200 milligram per liter (1). Bij de ontharding van Hard water met een initiële hardheid van bijvoorbeeld 30°f (hetgeen een veel voorkomende
          hardheid is) tot 6°F wordt slechts 110 mg/1 natrium toegevoegd. De normale voeding van een volwassene levert 6000 milligram zout per dag; een zoutvrij dieet tussen 1000 en 2000 milligram. Dit voorbeeld - en dit geldt ook als algemene regel - toont aan dat circa 98% van de natriuminbreng afkomstig is van de voeding tegenover 2% van de waterontharding (2).
          Bij wijze van anekdote vermelden wij dat water van Badoit 150 mg natrium per liter bevat en water van Vichy Saint-Yorre een recordwaarde van 1700 mg/1, wat echter geen afbreuk doet aan hun heilzame werking.


          Ook worden enkel de Na+ ionen in het verzacht water overgebracht, de concentratie aan Cl- ionen blijft ongewijzigd. Hier wat lectuur:



          Voor je watercontrole heb je enkel een testkitje nodig om je GH te testen. (GH meet de Ca+ en de Mg+ ionen) Een KH testkit is volstrekt nutteloos voor je drinkwatercontrole, omdat dit enkel je HCO3- (bicarbonaten) meet in het water.
          The problem of the male brain:
          On the left side, there's nothing right.
          On the right side, there's nothing left.

          Comment


          • #20
            Re: Waterverzachters / waterontharders

            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Als je het doet, gebruik het dan niet als drinkwater. Niet alleen is het water na een ontharder eenzijdig aangerijkt met Na ionen (zo werkt een waterverzachter nu eenmaal) er is ook een risico op microbiële besmetting als je installatie niet optimaal werkt.
            hier in belgie staan er zekers duizenden van die toestellen raar hé dat ze dan nog nooit media nieuws hebben gehaald als er een groot risico zou zijn
            Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

            Comment


            • #21
              Re: Waterverzachters / waterontharders (oplossing van nr 9)

              Uiteindelijk (na 3 weken gehoord te hebben dat we het ons allemaal voorstelden), ging men de technieker sturen die de moelijke problemen oplost. Toen hij bij ons kwam had ik al via het internet de mogelijke oplossing gevonden. Ik had gelijk. dat bevestigde hij me direct.
              De oorzaak:
              De ontkalker maakt gebruik van harsen, die harsen moeten voldoende gereinigd worden in de fabriek zelf. Indien dit niet het geval is, krijgtmen de vieze geur en smaak.
              oplossing:
              Laten ontsmetten of zo van het toestel en leidingen, dat is een blauwe vloeistof. De geur was direct weg. Omdat het water licht blauw leek,
              het volledige weekend volop water gebruiken, zodat die stof uit het water is.
              DUS:
              een fabrieksfout.

              PS: Voor het oplossen van dit probleem diende ik zelf steeds contact op te nemen met Bay... Voor iets te verkopen is men vriendelijk, doch voor service ed?????????

              Comment


              • #22
                Re: Waterverzachters / waterontharders (oplossing van nr 9)

                Oorspronkelijk geplaatst door MIVS Bekijk bericht
                Uiteindelijk (na 3 weken gehoord te hebben dat we het ons allemaal voorstelden), ging men de technieker sturen die de moelijke problemen oplost. Toen hij bij ons kwam had ik al via het internet de mogelijke oplossing gevonden. Ik had gelijk. dat bevestigde hij me direct.
                De oorzaak:
                De ontkalker maakt gebruik van harsen, die harsen moeten voldoende gereinigd worden in de fabriek zelf. Indien dit niet het geval is, krijgtmen de vieze geur en smaak.
                Idd ik hoor hier iedereen graag bezig .. .. er zijn 1000 en 1 types van "waterverzachters" en ik zou er nog niet aan denken om water te drinken dat, zonder bijkomende chemische en bacteriologisceh controle, uit een waterverzachter komt ik heb jaren lang eerst in een fabrieksomgeving en later in biologische experimenten geconfronteerd geweest met de meest ongelofelijke problemen met "waterverzachters" (ons te gebruiken water conductiviteit minder dan 1 micro-siemens voor "passieve zuivering, dubbele distillatie voor aktieve zuivering ) ... en als uw "harsen" slecht onderhouden zijn of van slechte kwaliteit of bacterieel geinfecteerd dan gaan die oa amines "lekken" in je oh zo drinkbaar water en geloof me dat stinkt naar rotte vis en 't smaakt ook zo .. ... en afhankelijk van het type "uitwisselaar" heb je dus idd een behoorlijk flinke scheut Na+ erbij in het water en je zal maar hopen dat er ook nog geen flinke portie fosfaat bij zit .. neen dank u .. gewoon "kraantjeswater" is zat genoeg om te drinken .. voor nutsvoorzieningen is het ok als je van de Ca/Mg af geraakt

                Comment


                • #23
                  Re: Waterverzachters / waterontharders (oplossing van nr 9)

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Ineen dank u .. gewoon "kraantjeswater" is zat genoeg om te drinken .. voor nutsvoorzieningen is het ok als je van de Ca/Mg af geraakt

                  Indeed, om te drinken. Maar drinken gebeurt hier alleen met flessen water, zelfs de pap voor de kleine. Maar de kalk hier in de streek is niet te harden, al mijn apparatuur die iets of wat warm water / stoom gebruikt, gaat er hier aan kapot
                  To make your dreams come true, wake up

                  Comment


                  • #24
                    Re: Waterverzachters / waterontharders

                    Oorspronkelijk geplaatst door Loodgieterke Bekijk bericht
                    hier in belgie staan er zekers duizenden van die toestellen raar hé dat ze dan nog nooit media nieuws hebben gehaald als er een groot risico zou zijn

                    De federale regering zit samen om een uitweg te vinden uit de impasse rond het loonakkoord. De sociale partners hadden eigenlijk al een akkoord, maar 2 van de 3 vakbonden hebben dat verworpen. De regering werkt nu aan een eigen voorstel.


                    http://www.pidpa.be/nl/waterkwalitei...ontharders.htm : " Het gebruik van een waterontharder kan zelfs de drinkbaarheid van uw water in het gedrang brengen!"
                    Last edited by hvr_oosterzele; 25 februari 2008, 15:47.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Waterverzachters / waterontharders

                      vervolg op reactie 21:

                      Dus nadat de technieker het toestel had "ontsmet" is de reuk en smaak van het water terug normaal geworden.

                      Dus de oplossing kon ook geweest zijn veel water verbruiken (10m³)
                      Dat vond de technieker ook.
                      Nu weten we dat, maar niemand van de andere personen die ik voor dit probleem had gecontacteerd wisten dit.... (vakkennis is verre te zoeken????)

                      Doch, na een 3tal weken kregen we een boze brief van de commerciele dienst van BAY..... dat het niet kon dat er reuk of smaak in het water was..........
                      Ik veronderstel dat dat iemand is die in een ivoren toren zit en die enkel maar denkt aan zijn winst en zichzelf.

                      DUS hoe goed dat de naam/reputatie ook is, de producten zijn kwalitatief doch de service en klantvriendelijkheid trekken op niks (op 2 medewerkers na). Als er maar kan verkocht worden.

                      Teleurgestelde klant.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Waterverzachters / waterontharders

                        Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                        Iemand tips, merken zeker niet te nemen. Of merken zeker wel te nemen ?
                        Hey beste we hebben vorig jaar opnieuw een waterverzachter gekocht bij de Firma Bayard .Dit is ons 2de toestel van hen en zijn er opnieuw heel tevreden van ,vooral het zout en waterverbruik is enorm gezakt omdat we een super zunnig toestel hebben nu .Ik lees hier veel over waterbehandeling maar kan je vertellen dat deze firma op een correcte manier werkt .Trouwens we kochten hem terug aan dezelfde verkoper die daar al jaren werkte .Bedankt aan deze man voor de mooie condities opnieuw .

                        Jef 222

                        Comment


                        • #27
                          Re: Waterverzachters / waterontharders

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeff222 Bekijk bericht
                          Hey ....
                          Ik vrees dat je een beetje te laat bent met je antwoord, die vraag is gesteld op 1 november 2007.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Waterverzachters / waterontharders

                            Beste allemaal,

                            Ik gebruik sinds kort ook een waterontharder. Wat ik mij afvroeg is of het natrium, waarvoor het calcium en magnesium wordt vervangen, geen kwaad kan. Is hier meer over bekend?

                            Groet,
                            Jeffie

                            Comment


                            • #29
                              Re: Waterverzachters / waterontharders

                              Dag iedereen,

                              Ik heb vorige vraag gesteld naar aanleiding van de volgende info van eurowater over waterontharders. Weet iemand hoe je kan checken over er niet teveel natrium in je leidingwater zit?

                              Met vriendelijke groet,
                              Jeffie

                              Comment

                              Working...
                              X