Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van pc nr mac

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: van pc nr mac

Op mijn Intel iMac die nu OSX Leopard 10.5.4 draait gebruik ik ook een 1TB Time Capsule. Die time capsule zorgt bovendien voor mijn draadloos netwerk. Mijn G4 Macs (een iMac 15" 800MHz en een PowerBook 15" 1GHz) draaien allebei OSX Panther 10.3.9. De inhoud van deze Macs zal ik regelmatig clonen naar een gepartitioneerde externe harde schijf met behulp van Carbon Copy Cloner, een "concurrent" van SuperDuper.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      Ik vond de grotere diversiteit van pc software een voordeel maar nu beperk ik me steeds meer tot courante computer zaken en grafische zaken.

Van software moet ik allicht niet zoveel verwachten, vermoed ik.

Naar hardware vraag ik me af hoe een MAC scherm performeert tov van een Eizo scherm en hoe makkelijk het nieuwe scherm (met glas) calibreert. Zou ik mijn Eizo als tweede scherm kunnen aanschakelen?
      Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn : Er bestaat geen grotere diversiteit aan PC software t.o.v. Mac software. Alles wat je " nodig zou kunnen hebben " bestaat wel degelijk ook voor de Mac hoor, alleen heb je voor de pc veel meer spelletjes en software die afgeleid zijn van grote paketten.

@Smeyles: 3dsmax en rhinoceros zijn enkel verkrijgbaar voor Windows.
      Er zijn echter genoeg goede alternarieven voor 3D op de Mac verkrijgbaar, zoals Cinema4D, Maya, Lightwave, Strata, Carrara, ...
      Zelf werk ik reeds jaren met Cinema4D bijvoorbeeld, maar er zijn ook OpenSource paketten zoals Blender en Wings3D te verkrijgen als je budget het niet toelaat om ineens grote aankopen te doen.

De bese resources voor Mac- software zijn nog steeds http://www.pure-mac.com/ en http://guide.apple.com/.

Ik werk reeds vele jaren uitsluitend op de Mac ( nooit zélf een Windows-pc gehad ) en heb nooit ( lees NOOIT ) iets tekort gekomen ( integendeel ! ).

Als je 3D wil gaan doen op je Mac, let er dan wel op dat je genoeg renderkracht hebt. Een iMac is prima voor PhotoShop en het occasionele werk in 3D, maar de meeste 3D software ondersteunt tegenwoordig meerdere processoren, wat je rendertijden echt wel ten goede komt.
      Als je je computer serieus wil gebruiken en tijd ook een rol speelt, is een MacPro ( 8 core ) geen luxe meer ...

Peter
      http://www.lembrechtsart.be/

Comment

[MOD]
        Even verplaatst naar ChitChat, aangezien de discussie meer algemeen is en niet over fotogerelateerde software

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter-L Bekijk bericht
          Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn : Er bestaat geen grotere diversiteit aan PC software t.o.v. Mac software.
          Dus als er voor een systeem ettelijk veel meer gebruikers zijn, gaat daardoor geen grotere diversiteit ontstaan Ik heb deze week moeite om de "joke thread v/d week te kiezen", dáár is pas keuze te over

Ben vroeger ook zo geweest, toen ik nog piep was en enkel Mac gebruikte. Nu beide, met voorkeur voor... de veel grotere diversiteit aan PC software
          Wie niet echt goed weet wat hij doet op een computer (en dat is geen verwijt), die kan ik idd geen Mac afraden (op dat gebied dan toch).

Alles wat je " nodig zou kunnen hebben " bestaat wel degelijk ook voor de Mac hoor, alleen heb je voor de pc veel meer spelletjes en software die afgeleid zijn van grote paketten.
          Ja, nu je PC software tegoei op de Mac kan draaien wel ja... Mss ben je gewoon nooit een Power User geweest, hé (en ja, de Mac heeft op dat gebied ook een boel dingen vóór).

Trouwens, heel goed luisteren naar die Mac-mannen hoor PSG. Heb mijn gepartitioneerde externe HD eens aan een G4 gehangen en was alles kwijt op PC daarna (of toch tenminste de extra partities; er stond gelukkig niet veel op, daarom weet ik het niet juist meer, alleen dat het mij hard tegensloeg weeral van Mac). Denk ook niet dat die eerst vroeg om te formatteren, zoals ik hier lees. Onderts zijn we natuurlijk weer wat verder.

Comment

Uiteraard bestaat er veel meer software voor PC dan voor Mac.
            Vraag is; heb je al die software wel daadwerkelijk nodig?
            Voor de meest courante zaken bestaat er meer dan voldoende software voor Mac. En die werkt nog ook...
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Uiteraard bestaat er veel meer software voor PC dan voor Mac...
              Nogal wat daarvan is wat er "onder de toog" wordt doorgegeven. Er is namelijk nogal veel meer ILLEGALE software voor PC dan voor Mac, eenvoudigweg omdat er meer gebruikers zijn, die bij mekaar "ten rade" kunnen gaan

(Waar ik woon, zou ik niet eens weten wie er nog een Mac heeft, terwijl zowat iedereen vandaag de dag een z.g. "computer" heeft...)

(Bij ons in de fotoclub ben ik, voor zover ik weet, zowat de enige die met Mac werkt. Bovendien met een originele, zelf aangekochte versie van Photoshop CS3 (bijna € 900,- !!!). Alle andere clubleden hebben een PC, met een versie van Photoshop, die zij "ergens" vandaan hebben.)
              Last edited by LesC; 20 augustus 2008, 20:32.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

(Bij ons in de fotoclub ben ik, voor zover ik weet, zowat de enige die met Mac werkt. Bovendien met een originele, zelf aangekochte versie van Photoshop CS3 (bijna € 900,- !!!). Alle andere clubleden hebben een PC, met een versie van Photoshop, die zij "ergens" vandaan hebben.)

En wie zit er het meest te vloeken ?
                To make your dreams come true, wake up

Comment

Bedankt voor je reactie Peter!

Comment

Graag gedaan, Smeyles .
                    Denk er wel aan dat er genoeg alternatieven zijn in OpenSource software - die vaak ook gratis te gebruiken zijn - zodat je geen illegaal spul op je computer nodig hebt om " goedkoop " software te verkrijgen: voor PhotoShop is er o.a. GimpShop, vectortekenen kan bijvoorbeeld met InkScape. NeoOffice of OpenOffice zijn prima alternatieven voor MS Office en ga maar door.
                    Beweren dat er niet genoeg Mac- software voorhanden is, is gewoon onzin. Kijk ook maar even op http://www.pure-mac.com/ of http://guide.apple.com/

@maGuy : PSG zei " Van software moet ik allicht niet zoveel verwachten, vermoed ik. " en sprak net daarvoor over de " ... grotere diversiteit van pc software " .
                    Voor veel mensen die nooit een Mac gehad hebben is dat nog steeds net wat hen tegenhoud om een Mac aan te schaffen. Ze zien geen ( of slechts héél beperkt ) Mac- software in de rekken van de FNAC of eender welk ander grootwarenhuis en denken daardoor dus ook dat het niet bestaat. Dat mocht ik toch wel even rechtzetten denk ik.
                    ( Trouwens, diversiteit is ook nog steeds géén ander woord voor kwaliteit ... )

Ook nog even dit: ik weet wel degelijk wat ik " op een computer doe ", ben waarschijnlijk niet echt meer piep ( tenzij je dat na bijna een halve eeuw toch nog bent ) en denk dat ik me - als fulltime freelance graficus en hoofdzakelijk bezig met 3D, vector- en bitmap werk - toch reeds vele jaren een " power user " mag noemen hoor.
                    Dat je Windows op de Mac kan draaien is voor " switchers " misschien wel een aanleiding om de overstap te wagen, maar persoonlijk ken ik niemand die het erop heeft staan. Je moet dan trouwens ook weer gaan investeren in " diverse " AntiVirus- toestanden ...

Peter

Comment

je moet er allemaal zo ver niet bij nadenken.... wat je op een pc kan, kan je op een mac ook. in meeste gevallen zijn de belangrijkste software bunders voor zowel pc als mac beschikbaar. Zelfs office.
                      Voor de zeldzame progz zoals studio 3Ds max heb je bv. cinema 4D als vervanger voor mac.. om maar een voorbeeld te geven...

In vele gevallen werken de progz specifiek voor mac veel logischer en simpeler.. soms zelfs dat je het zelf niet geloofd.

Alleen voor games ligt een mac achter.. voor de rest ga je niks tekort komen of missen.
                      poof

Comment

Dat je Windows op de Mac kan draaien is voor " switchers " misschien wel een aanleiding om de overstap te wagen, maar persoonlijk ken ik niemand die het erop heeft staan. Je moet dan trouwens ook weer gaan investeren in " diverse " AntiVirus- toestanden ...
                        Peter, ik heb Parallels op één van de 2 MacBooks staan, ik heb het nodig om mij Garmin kaarten te kunnen uploaden in mijn GPS (er is de Mac versie Bobcat maar dat is nog beta en kan dat nog niet) en ook voor een online banking applicatie die enkel op Internet Explorer werkt. Virussen doe ik dood met AVG. Spelletjes speel ik niet, geen enkele.

Er is één PC programma dat ik NIET kan missen en dat is Qimage (een welgekend printprogramma) maar daarvoor heb ik naast m'n MacPro mijn oude PC staan, op 't zelfde netwerk en op 't zelfde scherm (ik kan gewoon switchen dmv een knop op 't scherm). Op die PC zit ook MacDrive waardoor die - what's in a name - ook Mac drives kan lezen/schrijven.

Comment

Hallo Hans,

Uiteraard zijn er mensen die ook Windows- programma' s op hun Mac draaien en daar is natuurlijk ook helemaal niets mis mee. ( ik zei ook : maar persoonlijk ken ik niemand die het erop heeft staan ).
                          Waar het om ging is natuurlijk dat er zoveel verschillende Mac- software voorhanden is, dat het normaal niet hoeft - tenzij je - zoals je zelf aangeeft - iets héél specifiek nodig hebt.

Anderzijds bestaat er natuurlijk ook een lange lijst software die enkel voor de Mac geschreven werd , waaronder Final Cut, Aperture, BBEdit, RapidWeaver, Graphic Converter, iCalamus, PixelMator, enz, enz ...

Sinds OS X is die " grotere diversiteit " van pc software t.o.v. Mac- software dus echt wel te verwaarlozen en zal 99% van de gebruikers zonder Parallels of Bootcamp kunnen.

Peter

Comment

( ik zei ook : maar persoonlijk ken ik niemand die het erop heeft staan ).
                            't Was gewoon om dat te veranderen

Neen, serieus, ik snap soms inderdaad niet waar die grote vete tss Mac & PC vandaan komt. Ik werk zowel thuis als op 't kantoor letterlijk met de 2 naast elkaar. Ik moet wel eerlijk toegeven dat er enkel nog Macs bijkomen .

Comment

Hebben de gebruikers hier die Mac en PC hebben zo niet het vervelend probleem dat die Mac OS X op gedeelde schijven zo van die vervelende "verborgen" bestandjes achterlaat?

Ik zeg "verborgen", omdat m'n gedeelde netwerkdrive geen verborgen bestanden ondersteund en die dingen dus zomaar in de weg staan.

Kan je dat uitschakelen?

Dave
                              pixelpusher

Comment

Waarschijnlijk gaat het om bestanden die op een Mac met een . (punt) beginnen. Ik ervaar het als ik jpg's op een stick zet en daarna open op een PC. Je krijgt (als je alfabetisch sorteert) eerst alle bestanden met een punt, daarna de "echte". Heeft te maken met het andere bestandsstructuur van de Mac (datafork vs resource fork). Ik meen dat er een progje bestaat om ze te elimineren, maar zou eens moeten nakijken.*
                                Omdat ik (hopelijk) nooit meer met een PC zal moeten werken (vroeger alleen op het werk), storen die onzichtbare bestanden me niet echt.

* Heb dit gevonden bij VersionTracker. Helpt het?
                                Last edited by LesC; 22 augustus 2008, 15:49. Reden: Link naar VT toegevoegd

Comment

Working...
                                X