Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Netvliesloslating. pffff, ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Netvliesloslating. pffff, ...

Pijnlijk...? Nee hoor... je voelt er niets van... ;-)
    ...wat eigenlijk ook het probleem is, want je zit er meestal mee zonder dat je het weet... (en voor je 't weet, ben je blind natuurlijk).

Maar als je er op tijd bij bent, is het hoogstens wat vervelend.
    Allee, ik zit nu wel drie maand thuis, maar kan toch behoorlijk mijn plan trekken. Mijn oog is goed hersteld en hopelijk blijft dat zo eens de olie eruit is. ...en je gaat er ook niet dood van, dus er zijn nog altijd ergere dingen...

Comment

ja er zijn ergere dingen idd Tj, maar dit is al de tweede keer dat ik aan mijn ogen geopereerd ben, eerst links en toen rechts, mijn hoogdruk was vorige week nogal hoog, 36.Ik zie momenteel 30% en mijn grootste angst is dat er weer iets zou geboren met mijn "goede' oog.
      Want dan ben ik flink de pisang.

gr ursula

Comment

Dat klopt, Ursula.
        Mijn linkeroog is een lui oog (zie ik dus amper mee) en mijn rechter oog is nu in behandeling voor netvliesloslating.
        Toen ik nog niet in behandeling was, en ik zo elke dag een stukje van mijn gezichtsveld verloor, begon tegen het einde ook lichtjes paniek toe te slaan. 'k Mag er ook niet aan denken om blind te worden... want dat moet toch wel een serieuze handicap zijn.

Laat ons hopen dat alles goed komt en nog lang goed blijft, hé

Comment

hoi Tj,

ja idd ik had ook zwarte delen in mijn zicht toen mijn netvlies net los was. En het ergste tijdens het wachten op de operatie werd het zwarte gedeelte steeds groter.
          Morgen moet ik weer terugkomen voor de oogdruk, deze was vorige week 36,heb het gevoel dat het nog niet veel verbeterd is ondanks de cosopt.
          Neem maar een tas met nachtkleding mee, je weet maar nooit.
          Hou je op de hoogte!

Comment

Ik moet morgen opnieuw naar Leuven voor een controle, het is nu 6weken geleden..

Pfff, hoop maar dat alles ok is, ook mijn oogdruk was in stijgende lijn de weken na mn operatie maar echt last heb ik er niet van...

Maak me alleen zorgen over wat ik nog mag doen in de toekomst, zoals achtbanen, tillen, hardlopen, etc etc

Ook heb ik bang om dit aan mn andere oog te krijgen..

pfffff, en dat allemaal van dag op dag, ongelooflijk...

Comment

hoi,

ik wens je veel succes bij je controle, ik jou jullie op de hoogte.

gr ursula

Comment

Dag allemaal

Ben net terug van UZ Leuven, netvlies zit goed vast zeggen ze en ik zou alles terug mogen doen wat ik vroeger deed, dat is dus heel positief vind ik.

18/12 gaan ze wel nog een laserbehandeling uitvoeren, blijkbaar om in de toekomst zeker te zijn dat het vast blijft zitten en niet terug gaat "lekken".

- Heeft iemand dit ook voorgehad? Blijkbaar gebeurt dat vaak?
                - Hoe gaat zo een laserbehandeling in zn werk?
                - Welke last heb ik na zo een behandeling?
                - Kan ik direct auto rijden?
                - ... alle info is welkom over zo een laser-nabehandeling.

Bedankt voor alles!

Comment

@ ursula:
                  djee, dat moet creepy zijn... dat je "zienderogend" terwijl je wacht je gezichtsveld ziet verkleinen... Bij mij ging het iets trager, maar 'k zag wel dat het elke dag een ietsiepietsie minder werd...
                  Zo had ik op vrijdag een afspraak bij de oogarts, maar iets in me zei me dat ik de maandag ervoor de dag zelf nog moest gaan... (gelukkig maar, want vrijdag zou te laat geweest zijn...)

@moi-online:
                  De dag na mijn eerste operatie (begin oktober), heeft men me ook nog wat "belaserd".
                  Hoe gaat dat in zijn werk:
                  - je krijgt naar goede gewoonte van die druppels in je oog om je pupil te groter te maken. (per auto rijden is daarna dus best te vermijden)
                  - je moet op een stoeltje plaatsnemen, en je kinnebak op een staander leggen en je voorhoofd tegen een latje (je kent dat wel...)
                  - men plaatst een soort lens op je oogbal, zodat je je oog niet meer kunt dichtdoen (en ik dacht ook niet meer kunt bewegen, maar dat ben ik niet zeker).
                  - je ziet de ene groene flits na de andere in je oog (laserstraal). Op dat moment maakt men dus kleine brandwondjes op de wand van je oog. De littekens die ontstaan, zorgen ervoor dat je netvlies vasthoudt.
                  Doet dat pijn...? Neen, helemaal niet. Eigenlijk voel je het nauwelijks. Maar na een paar minuten begon het wel wat "ambetant" te worden. Gelukkig duurt het ook niet langer.

Btw,
                  volgende week lig ik weer op tafel om die olie uit mijn oog te laten halen...

Comment

hoi,

ben terug van de controle, oogdruk was 20, maar mijn oog was veeeel te droog.
                    Dit komt w.s. door de conserveermiddelen in de cosopt.
                    Heb nu cosopt zonder conserveermddelen en start met prednisolon druppels ivm onststekingscellen (had nog pijn in de oog) en heb nu ook druppels tegen de droogte.
                    Moet volgende week terugkomen, want door de prednisolon druppels kan de oogdruk weer omhooggaan.Wordt er wel een beetje moedeloos van, iedere keer is er wel weer wat.
                    Hoe lang na de operatie gingen jullie weer werken.?

groetjes ursula

Comment

Ursula,
                      een oogdruk van 20 valt nog mee, hé.
                      Is wat hoger dan normaal, maar geen gevaar op acuut glaucoom. (mijn oogdruk bedraagt sinds mijn eerste operatie ook 20. Paar weken geleden steeg het plots tot 28 en zakte weer naar 20 bij gebruik van Cosopt en stopzetting van De Icol...)

Wanneer ik weer ging werken...?
                      ...voorlopig nog niet...
                      'k Zit dus al thuis van de eerste week van oktober.
                      Volgens de chirurg moet ik 3 weken na de volgende operatie (die van volgende week dus), terug aan het werk kunnen gaan. ...eigenlijk zou ik na een goede week al hersteld moeten zijn. Maar 'k krijg nog wat "verlof" tot begin januari. ;-)
                      ...maar waarschijnlijk kun je mijn behandeling (met siliconenolie) niet in alle opzichten vergelijken met een behandeling met gas... :-/

Comment

hoi tj,

idd olie is niet te vergelijken met gas
                        waarom hebben ze bij jou voor olie gekozen ipv gas?
                        Ik wens je alvast veel sterkte de volgende week met het verwijderen van de olie.
                        Als mensen me toe willen voegen op msn kan dat op ram.bos@wanadoo.nl
                        kunnen we wat makkelijker dingen uitwisselen.

groetjes ursula

Comment

Naar gelang van zwaarte van de beschadiging zijn er blijkbaar 3 soorten behandeling:
                          - een bandje rond het oog: in geval het netvlies "dreigt" los te komen, of een klein beetje los is.
                          - oog vullen met gas: bij een netvliesloslating die ernstiger is dan hierboven, maar de dokter gaat er vanuit dat het vlies even op zijn plaats moet vastgehouden worden om te herstellen.
                          - olie: bij ernstige loslatingen waarbij de chirurg vreest dat twee weken vasthouden (met gas) niet voldoende gaat zijn.
                          In mijn geval was het vlies op een 4tal plaatsen gescheurd...

Comment

Hey TJ

Dus ik zou na die laserbehandeling gewoon de dag erna terug kunnen gaan werken?
                            Ik heb geen pijn of dergelijke of moet nergens voor opletten?

Groetjes!

Comment

hoi Moi,

sterkte met je oog, kan me het voorstellen met je oog dat je er buikpijn van hebt.
                              Ik heb er eerst weer een week bijgekregen van de bedrijfsarts, ze achtte mij nog niet arbeidsgeschikt.

groetjes ursula

Comment

Hey Ursula

Heb je nu een week gekregen of na zo een laserbehandeling?

Groetjes & sterkte!!!!!!!!!!!!!!

Comment

Working...
                                X