Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kennis van verwarming vereist!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kennis van verwarming vereist!!

We hebben hier een Wolf vloergasketel.
    Nu heb ik hier een vraagje ivm de winter- en zomerstand van de ketel.
    Zomerstand = enkel voor warm water, geen verwarming. Dat is ok.
    Winterstand = als thermostaat aanslaat, worden radiatoren opgewarmd.
    Is ook OK.

Nu is er echter volgende rariteit (volgens mij). Ketel staat op winterstand,
    thermostaat staat niet aan. We nemen warm water voor bv douche. De ketel begint te draaien (om het water op te warmen). Het rare is nu dat mijn
    radiatoren ook opwarmen. De ene zegt dat dat niet mag, de andere dan weer wel.
    Wie weet meer hierover???
    Is er hierdoor meerverbruik en/of meerkost???
    www.digitalclickx.com

Re: Kennis van verwarming vereist!!

ben geen cv-man,maar je pomp zou niet mogen opspringen als je thermostaat geen warmte vraagt....maar als je radiatoren hoger staan dan ketel kan je dit effect natuurlijk wel krijgen omdat warm water stijgt en je ketel-radiatoren een gesloten kring zijn....

Comment

pieterjan,
      Dit is inderdaad normaal, zoals reeds gezegd heeft dit te maken met "natuurlijke circulatie".
      Dit is te verhelpen met een flow-valve.
      Een klep die enkel hat water van de radiatoren laat rondstromen als er genoeg druk opkomt (van de pomp).

Comment

Alle radiatoren worden wel warm.
        Dus zowel boven als beneden.
        Ketel staat ook beneden (dus gelijkvloers).
        En slaat de circulatie pomp dan niet aan?

Eigenlijk wel vervelende situatie (zo in het tussenseizoen).
        Je wilt wat verwarming voor de kilte buiten te krijgen, maar als je dan
        douche of bad neemt is het direct te warm in huis.
        Nu moet ik eigenlijk telkens op de ketel de zomerstand gaan inschakelen.
        Toch vervelend vind ik.
        www.digitalclickx.com

Comment

Ik heb dat ook gehad, dat was een klep die de brander tussen de 2 circuits laat schakelen die niet goed meer werkte.
          President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

Comment

Ik heb hier begin dit jaar een membraam vervangen dat de brander inschakelt als er warm water gebruikt wordt. Omdat de micro-switch af en toe bleef hangen schakelde de verwarming ook geregeld in na een douche (de kamerthermostaat lager zetten maakte daarbij geen verschil). Mijn gasverbruik was vorige winter niet lager dan de vorige jaren, terwijl het toch een heel zachte winter was.
            Ik had wel gemerkt dat het hier soms veel te warm aanvoelde, maar het was pas in het voorjaar dat ik echt merkte dat er wat mis was.

Het verbruik zal daardoor dus wel degelijk hoger zijn, laat de brander zo snel mogelijk nakijken.

Ik had hier nog dezelfde brander staan, en daar heb ik dat onderdeel uitgehaald (die heb ik vorige week nog meegegeven met het oud ijzer). Maar binnenkort ga ik toch een nieuwe brander plaatsen want deze is waarschijnlijk meer dan 20 jaar oud.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Bedankt voor de info.
              Degene die mijn chauffage geïnstalleerd heeft zegt nochtans dat dit normaal is.
              Maar ik geloof hem niet teveel meer.
              www.digitalclickx.com

Comment

Beste vriend als je een goede vakman laat komen om jaarlijks effe je brander te laten kuisen kan je hem vragen dit even te veranderen, je kan namelijk dat op de printplaat van je brander aanpassen . En dat is 5 min werk

( als het een recente ketel is hé )
                Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

Comment

Working...
                X