Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Netwerkprinter voor Apple & Win Vista ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Netwerkprinter voor Apple & Win Vista ?

Op het kot van mijn dochter en haar vriendinnen wil ik een netwerkprinter plaatsen. Op zich geen probleem. Maar voor ik tot aankoop overga toch een vraagje over het volgende.

Er zullen 3 computers in dat netwerk zitten, 2 laptops met Win Vista en een Apple laptop.

Ik ben echt nog een newbie wat betreft Apple. Is het mogelijk om deze 3 laptops op eenzelfde printer aan te sluiten? Doen die besturingssystemen dan niet moeilijk?

En een eventuele tip voor een printer is eveneens welkom. Na een tijdje ziet een mens het bos niet meer door de bomen.

Wat ik zoek:

- printer voor studentengebruik
    - geen hoogwaardige fotoafdruk
    - 200 à 400 pagina's per maand
    - kleur
    - all in one (?)
    - 250 à 350 euro
    - wifi ingebouwd of aansluitbaar op printserver

Mijn dank voor uw tips zal eeuwig zijn
    Meer foto's op mijn website

Re: Netwerkprinter voor Apple & Win Vista ?

Zorgen dat die printer ps (postscript) compatible is, want zelfs onder os x 10.4 + is het pcl verhaal nog geen denderend gegeven . En zeker geen gdi !!!!

Best printer met netwerkkaart in (jet direct compatible, dat die 9100 poort ondersteunt). En onder mac afdrukken via socket (vanaf OS X), niet meer via appletalk of bonjour.
    Last edited by jdm; 24 september 2007, 21:03.
    To make your dreams come true, wake up

Comment

Kleur is dat echt nodig ? Want voor 300 - 400 paginas per maand zou ik toch een laser nemen, een voor jouw budget ga je zeker been postscript ondersteunende laser vinden in kleur

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
        Wat ik zoek:

- printer voor studentengebruik
        - geen hoogwaardige fotoafdruk
        - 200 à 400 pagina's per maand
        - kleur
        - all in one (?)
        - 250 à 350 euro
        - wifi ingebouwd of aansluitbaar op printserver

Mijn dank voor uw tips zal eeuwig zijn
        Canon Pixma MP600R reeds in een gemengd netwerk Mac-PC geplaatst, werkt voortreffelijk. AIO, kleur, budget, wifi EN LAN.
        Oei, is wel met hoogwaardige fotoafdruk.

Comment

Ik denk ook dat je best de Canon MP600R koopt, ik was nog even aan het kijken naar goedkope laserprinters maar die toners zijn belachelijk duur voor wat er maar in zit. Er past 2x 150 vel papier in en er is standaard een duplexer aanwezig om recto/verso te printen...

Als er op de mac met grafische programma's wordt gewerkt dan raad ik eerder de Xerox Phaser 6120VN aan omdat deze Postscript level 3 heeft maar ik vermoed niet dat het hier het geval is... Voor Office toepassingen heb je geen Postscript nodig, wel een driver die onder OSX werkt en die is er voor de Canon MP600R.
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Bedankt voor de reacties. Daar kan ik al mee verder.

De Apple zal wat de printer betreft enkel Office toepassingen gebruiken.
            Mijn dochter studeert film, dus werkt op die Apple intensief met Final Cut Pro en films afdrukken is niet direct aangewezen
            Meer foto's op mijn website

Comment

Op kantoor heb ik een Minolta Bizhub A3 kleurenlaserprinter (leasing). Daar wordt draadloos naar geprint vanaf 2 MacBooks en vanaf 2 PC's. Thuis heb ik een Epson 3800 fotoprinter waar eveneens draadloos op geprint wordt vanaf die 2 MacBooks, een MacPro en mijn PC met Qimage. Allemaal zonder enig probleem. Ik doe dit via Appletalk (voor die Bizhub) of Bonjour (voor de Epson).

Comment

Appletalk stamt uit de tijd van netbui , en bonjour is hier de opvolger van. Configureer die eens om via socket (tcp/ip) te printen, uw data gaat stukken sneller bij uw printer komen.

Het werkt beide, maar het verschil is merkbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                  Appletalk stamt uit de tijd van netbui
                  Mijn Bizhub C351 is nu één jaar in dienst en ondersteunt intern enkel Appletalk volgens de tech support van Minolta.

bonjour is hier de opvolger van. Configureer die eens om via socket (tcp/ip) te printen, uw data gaat stukken sneller bij uw printer komen.

Het werkt beide, maar het verschil is merkbaar.
                  'k Zou eerlijk gezegd niet eens weten waar ik juist iets moet veranderen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Mijn Bizhub C351 is nu één jaar in dienst en ondersteunt intern enkel Appletalk volgens de tech support van Minolta.

'k Zou eerlijk gezegd niet eens weten waar ik juist iets moet veranderen .
                    'k ken die bakken nu juist goed , in die bizhub zit zelfs ondersteuning voor bonjour. Maar dat is gewoon allemaal om backwards compatible te blijven. Via socket printen, is gewoon naar de 9100 poort printen (over tcp/ip). Dit is hetzelfde als wat je onder windows naar de standaard tcp/ip poort print. Zal vanavond hier op mijn mac eens een paar printscreens maken, als ik tijd krijg

Comment

'k ken die bakken nu juist goed , in die bizhub zit zelfs ondersteuning voor bonjour.
                      Dat dacht die tech support man aan telefoon ook maar als ik in Admin Mode inlog staat bij Network enkel Apple Talk, geen Bonjour. Enfin, niet erg hoor, 't werkt perfect.

Via socket printen, is gewoon naar de 9100 poort printen (over tcp/ip). Dit is hetzelfde als wat je onder windows naar de standaard tcp/ip poort print. Zal vanavond hier op mijn mac eens een paar printscreens maken, als ik tijd krijg
                      ok, bedankt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Dat dacht die tech support man aan telefoon ook maar als ik in Admin Mode inlog staat bij Network enkel Apple Talk, geen Bonjour. Enfin, niet erg hoor, 't werkt perfect.

Zal zeker een model met fiery controller zijn en niet met hun standaard controller (luxe situatie bij u op het werk )

Om de printer via socket (ip) laten af te drukken.
                        <de printscreens zijn op os X 10.4.10 gemaakt, deze kunnen verschillen met eerdere versies sorry. Maar 'k hoop dat je kunt volgen)

Op mac kun je blijkbaar niet je manier van communiceren zo maar wijzigen, dus nieuwe printer toevoegen met op de + te drukken

Daar voor ip printer kiezen, met default browser gaat hij naar de gepubliceerde via appletalk/bonjour en cups kijken dacht ik

kiezen voor hp/jetdirect socket (of socket in lagere versies)

daaronder het ipadres van het toestel invullen

die naam, dat is gewoon de naam waarmee je de printer ziet in de lijst van de printers, kies jij zelf

en dan de ppd kiezen waarmee je wil afdrukken, als mijn gedacht juist is, en je hebt een fiery controler dan gaat die onder efi zitten (je hebt een werkende situatie, dus de ppd zal wel al geinstalleerd zijn )

add (toevoegen) klikken, en dan niet vergeten van je opties toe te voegen. Zoals duplex en aanwezige finishers (anders ga je uw opties niet kunnen gebruiken )

Bij oudere versies van mac os, ga je die opties maar kunnen toevoegen (en een naam geven buiten het ip adres), nadat de printer geinstalleerd is. Dan gewoon op je printer klikken in de printer setup utility en show info kiezen, en daar deze opties wijzigen

'k zou zeggen probeer het eens, je kan er niks mee misdoen je voegt een nieuwe toe, je wijzigt niks aan je oude. En bij grotere bestanden zul je wel het snelheidsverschil voelen (als er geen problemen zijn op het netwerk natuurlijk en ip moet paketjes blijven hersturen, een mens moet altijd opletten met wat hij zegt )

Comment

Re: Netwerkprinter voor Apple &amp; Win Vista ?

OS X is inderdaad heel gemakkelijk, duidelijk gemakkelijker dan Vista zie ik.
                          Vooral dat +ke om een printer of ene poort of whatever toe te voegen, dat is in-tui-tief man, ik kon er niet van over toen ik dat de eerste keer zag.

Comment

Working...
                          X