Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stralingen GSM? Bluetooth beter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stralingen GSM? Bluetooth beter?

Dag allemaal!

Vraagje:

Ben van zin een GSM aan te schaffen met Bluetooth. Ook van zin dus om zo een oortje te kopen waarmee ik draadloos via bluetooth kan bellen.

Nu is mijn vraag, is de straling die ik dan aan mijn oor heb even "schadelijk" als dat ik met de gsm tegen mijn oor zou bellen?

Iemand ervaringen mee, info over?

Bedankt!

Re: Stralingen GSM? Bluetooth beter?

Goeie vraag!
    Ben geenszins expert in de materie maar ik vlug even wikipedia consulteren:

"Bluetooth is een radioverbinding (in de 2,45 GHz band) voor spraak en data op de korte afstand."

Dus als het hier om radiogolven gaat zullen die wel niet schadelijk zijn zeker?
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Re: Stralingen GSM? Bluetooth beter?

Ben zeker ook geen expert, maar toch even zeggen dat het in beide gevallen om radiogolven gaat en dat dat zeker niet wil zeggen dat ze niet "schadelijk" zouden kunnen zijn.
      Bij GSM gaat het om 900 of 1800MHz (afhankelijk van de regio kunnen ook ander frequenties worden gebruikt). Bij Bluetooth gaat het idd. om 2,45GHz, dat is precies de frequentie van de microgolven van een microgolfoven ... Maar het verschil zit 'm in het maximale vermogen dat wordt uitgezonden. Bij GSM gaat het over enkele Watts, bij de microgolf over enkele honderden Watts, bij Bleutooth slechts over milliWatts. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het verschil in de te overbruggen afstand tussen GSM en Bluetooth. Aangezien het vermogen bij Bleutooth veel kleiner is zal het dus minder "schadelijk" zijn.
      IMHO.
      --

Comment

Working...
      X