Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Talent...hoe zit dat?
Collapse
X
-
-
-
Re: Talent...hoe zit dat?
Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk berichtIk geloof niet in talent. Alleen in hard werken.
Kop naar beneden, schouders omhoog en dan maar wroeten in de klei ..
tot ge erbij doodvalt.
En ondertussen hebt ge NIKS bereikt in uw leven.
Da 's het tegengestelde van wat ik bedoel.
Ik bedoel: begeleid jongeren, haal hun individuele "gaven" naar boven, stimuleer ze, ZODAT ZE NIET MET HUN KOP NAAR BENEDEN MOETEN WROETEN TOT ZE ERBIJ NEERVALLEN OM UITEINDELIJK NIKS BEREIKT TE HEBBEN !!!
Dat ge met uw gave ook inspanningen moet leveren, is nogal wiedes - maar
dan hebt ge een hoger doel, een plan in het leven, een roeping, een drang .
Dat is iets anders dan ZINLOOS WROETEN VOOR NIKS !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door martine 8 Bekijk berichtIk bedoel: begeleid jongeren, haal hun individuele "gaven" naar boven, stimuleer ze, ZODAT ZE NIET MET HUN KOP NAAR BENEDEN MOETEN WROETEN TOT ZE ERBIJ NEERVALLEN OM UITEINDELIJK NIKS BEREIKT TE HEBBEN !!!
!To make your dreams come true, wake up
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk berichtWie bent u, om daar over te oordelen ? Als ik met mijn kop naar beneden moeten wroeten heb, dat er geld in het laatje komt, dat mijn kinderen naar school kunnen gaan, en dat ze een start kapitaaltje hebben tegen dat ze thuis buiten gaan, dan heb ik meer bereikt, dan velen met talent ooit gaan kunnen bereiken
samen met eeen flinke dosis bewustzijn, toekomstvisie en 'moederliefde'
als dat géén talent is, dan weet'k het ook nietmeerfoto als spiegel of als venster?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door martine 8 Bekijk berichtIs er dan niet veel talent dat verloren gaat?
Krijgen jongeren in ons (onderwijs)systeem wel voldoende individuele begeleiding, zodat het beste (= hun talent) naar de oppervlakte kan komen?
Als je als student met kop en schouder uitsteek boven de rest
dat heb je wellicht talent voor een bepaald vak.
Er is echter ook de andere kant van de medaille: kinderen met geen
talent of achterstand en hier werd wel aan gedacht.
Zie het VSO.
Ik heb eerder de indruk dat ons onderwijs gericht is op "eenheidsworsten" creeren. Jongeren die hun eigen talenten willen benadrukken, worden bijna altijd aanzien als ambetanterikken, die niet passen in het standaard-systeem.
Comment
-
Ik denk dat er genoeg aanbod is aan verschillende studiemogelijkheden omdat alle soorten talent wel kunnen bovenkomen. Waar het misschien misgaat is het tijdig ontdekken dat er iets verkeerd is. Ook door de lat enkel gelijk te leggen naar beneden wordt er in het onderwijs een en ander verknoeit. Gelukkiglijk is het hier nog niet zo dramatisch.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door martine 8 Bekijk berichtIs er dan niet veel talent dat verloren gaat?
.......................
Dikwijls zijn de ouders daar schuldig aan. Dat is geen expliciet verwijt aan de ouders hoor......
Voorbeeld : het kind wil "kunstenaar" ( fotograaf, acteur, schilder, schrijver enz...of zo....) worden, heeft er het talent voor en is intelligent genoeg. Maar de ouders willen absoluut dat hij/zij naar de universiteit gaat om een goed diploma te halen, liefst in een wetenschappelijke richting. Want daar zijn er te weinig van....
Wat gaat het resultaat zijn? Hard werken. Veel "harder" dan de collega's met talent, misschien wel veel verdienen... Maar echt gelukkig zijn zal er niet meer inzitten denk ik.
En dat ouders hun wil, goesting, kunnen opdringen aan hun kinderen, dikwijls ten koste van die kinderen staat buiten kijf.
Overlaatst met een vader gesproken die een kind heeft die aan competitie sport deed.
Die vader sprak over zijn kind in volgende bewoordingen : verleden week was ik de eerste maar vandaag heb ik verloren. Als ze me dat lappen start ik niet. Ik heb was in form. Ze hebben me verkeerd beoordeeld. Ik heb wel een paar fouten gemaakt in de proef. ..... Het ging telkens om zijn kind.
Schrijnend.
Jammer dat die vader al die energie niet steekt in het echte talent dat zijn kind heeft.
Groejtes
Skitch"Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
― Antoine de Saint-Exupéry
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk berichtHet is heel erg, maar er gaat veel talent verloren.
Dikwijls zijn de ouders daar schuldig aan. Dat is geen expliciet verwijt aan de ouders hoor......
Voorbeeld : het kind wil "kunstenaar" ( fotograaf, acteur, schilder, schrijver enz...of zo....) worden, heeft er het talent voor en is intelligent genoeg. Maar de ouders willen absoluut dat hij/zij naar de universiteit gaat om een goed diploma te halen, liefst in een wetenschappelijke richting. Want daar zijn er te weinig van....
Wat gaat het resultaat zijn? Hard werken. Veel "harder" dan de collega's met talent, misschien wel veel verdienen... Maar echt gelukkig zijn zal er niet meer inzitten denk ik.Over het algemeen niet snel onder de indruk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk berichtMet alle respect voor die mening, en het geval dat je aanhaalt is inderdaad schrijnend, maar het behalen/nastreven van een (universitair) diploma wil toch niet zeggen dat je geen andere talenten kunt ontwikkelen? Je hangt toch ook nooit 100% vast aan je diploma?
Overlaatst heb ik nog ergens gelezen dat iemand, nadat die zijn diploma behaald had, dit diploma aan de ouders gegeven heeft. Met de melding dat die nu zijn eigen weg ging gaan....
('k weet niet meer wie??)
Groetjes
Skitch"Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
― Antoine de Saint-Exupéry
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door martine 8 Bekijk berichtJaja de typische Vlaamsse boeren-reflex.
Kop naar beneden, schouders omhoog en dan maar wroeten in de klei ..
tot ge erbij doodvalt.
En ondertussen hebt ge NIKS bereikt in uw leven.
Da 's het tegengestelde van wat ik bedoel.
Ik bedoel: begeleid jongeren, haal hun individuele "gaven" naar boven, stimuleer ze, ZODAT ZE NIET MET HUN KOP NAAR BENEDEN MOETEN WROETEN TOT ZE ERBIJ NEERVALLEN OM UITEINDELIJK NIKS BEREIKT TE HEBBEN !!!
Dat ge met uw gave ook inspanningen moet leveren, is nogal wiedes - maar
dan hebt ge een hoger doel, een plan in het leven, een roeping, een drang .
Dat is iets anders dan ZINLOOS WROETEN VOOR NIKS !
Ik ga ervan uit dat je geboren wordt zonder "brein", maar met potentialiteit tot het cultiveren van een brein. De verbindingen die gelegd worden tussen de miljarden hersencellen, zijn er ten gevolge van opvoeding, waarbij opvoeding volgens mij het totaal aan ervaringen is die je te beurt vallen (en dus niet alleen een strikte ouder-kind relatie). Dit klinkt als ouderwets skinneriaans behaviorisme, maar de wetenschap van vandaag, gesteund door recente artikels in het vakblad Nature, legt sterk het accent op de brilliance die ieder in zich draagt. Het is een kwestie van ontwikkeling.
In die zin kan ik niet geloven in specifieke talenten, als aangeboren kwaliteiten. Volgens mij groeit dat talent door de jaren van toevallige en minder toevallige blootstelling aan situaties die langs de weg van ervaring leiden tot bekwaamheid. Andere mensen—niet in het minst je ouders en peers op jongere leeftijd— zijn in die zin ernstig verantwoordelijk voor dat zogenaamde talent.
Het fantastische is evenwel dat je, hoe ouder je wordt, steeds meer zelf de verantwoordelijkheid kan opnemen om te bepalen aan welke situaties je jezelf blootstelt. Dat gericht "jezelf blootstellen" is voor mij een vorm van werken.
Mijn statement was dan ook niet zozeer dat ik niet geloof in iets als "talent" en dat je moet ontwikkelen wat je hebt (een begrenzende idee). Het is voor mij belangrijker te geloven in de onbegrensdheid van je mogelijkheden en daar gericht mee bezig te zijn. Vanzelfsprekend zal je voorgeschiedenis bepalen in welke mate al bepaalde terreinen ontwikkeld zijn (wat men dan gaat aanduiden als talent) en waar je eigenlijk nog van nul moet beginnen. Maar gaan vertellen dat, zoals ik sommige leraars soms hoor zeggen, iemand niet geschikt is om iets te leren omdat het hem/haar aan talent ontbreekt is volgens mij pure nonsens.Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.
Comment
-
-
Gevoelig glad ijs hier! Toch mijn idee: ( kort en bondig )
1) Talent is een definitie voor een vorm van intelligentie.
2) Intelligentie is aangeboren = genetisch bepaald.
3) Echter deze intelligentie kan maar "rijpen" als
er stimulerende omgevingsfactoren voorhanden zijn.
4) stimulerende omgevingsfactoren: Hier zijn bibliotheken
over volgeschreven.Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht2) Intelligentie is aangeboren = genetisch bepaald.Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.
Comment
Comment