Re: dialect...
Moi is Fins voor hallo...
Berchem (Antwerpen):
Lepel: lèpel
Vork: ferket
Kom: koem
keze: keeës
aardappel: patat
aardbei: èrbeer/frèès
rodebes: roei bes
kruiwagen: kroawoage
Fiets: velo (klemtoon op o)
venster: roam
regen: rège
Paard: pèrd
Omlijsting van een raam: sjambrang
Toeter van een auto: klakson
Schommel: touter
Glijbaan: schoafaf
Koplamp: faar
Duwen: daawe
Kerk: kaarek
File: fil
Tunnel: tunnèl
Waaslandtunnel: konaaënepaaëp
Oost- en West-Vlaanderen: de Vlönders / ôver 't woater
Koersel (bompa woont daar):
Bloemkool: blomkuuël
Soep: sop
Markt: mèt
Naaien: nèn
Geboren in Oostende, eerste 2,5 levensjaren in Zandvoorde doorgebracht, en sinds 7 jaar een buitenverblijf in De Haan, dus:
Boterham: stutte
De zee: 't zèètje
Bredene: Brèninge
Garnaal: gernoar
Stuur: giedong
Eend: oande
Voor liedjes in dialect moet ge de reeks 'Zogezegd, zogezongen' van Johan Taeldeman maar eens opzoeken.
Momenteel zit ik voor 5 maanden in Dornbirn, Vorarlberg (Rijndal in Oostenrijk). Voor het vak German Culture Project ga ik een paper maken over dialecten alhier. Een voorsmaakje (Nederlands - Duits - Dornbirnerisch/Vorarlbergerisch) ('st' wordt trouwens altijd als 'sjt' uitgesproken):
(bij de kassa) Moet je een zakje hebben? - Muss du eine Tüte haben? - Bruchst du a Säckle? (-le = -chen)
Dat moet ik even opschrijven - Muss ich mal aufschreiben - Muss i mal uffschriebe
Ik ben geweest - Ich bin gewesen - I bi gsi
Zijn we al in Montafon? - Sind wir schon im Montafon? - Simmer scho i Muntafu?
Mooie uitdrukkingen:
Liefde maakt blind - Liebe macht blind - Wenns Herzle klopt, ischt dr Vrstand vrstopft (als het hart klopt, is het verstand verstopt)
Hoe mooier de vrouw, des te slechter het eten - Je schöner das Weib, desto schlechter das Essen - An alte Henna got a guata Suppa (een oudje geeft goeie soep)
Oorspronkelijk geplaatst door 123
Bekijk bericht
Berchem (Antwerpen):
Lepel: lèpel
Vork: ferket
Kom: koem
keze: keeës
aardappel: patat
aardbei: èrbeer/frèès
rodebes: roei bes
kruiwagen: kroawoage
Fiets: velo (klemtoon op o)
venster: roam
regen: rège
Paard: pèrd
Omlijsting van een raam: sjambrang
Toeter van een auto: klakson
Schommel: touter
Glijbaan: schoafaf
Koplamp: faar
Duwen: daawe
Kerk: kaarek
File: fil
Tunnel: tunnèl
Waaslandtunnel: konaaënepaaëp
Oost- en West-Vlaanderen: de Vlönders / ôver 't woater
Koersel (bompa woont daar):
Bloemkool: blomkuuël
Soep: sop
Markt: mèt
Naaien: nèn
Geboren in Oostende, eerste 2,5 levensjaren in Zandvoorde doorgebracht, en sinds 7 jaar een buitenverblijf in De Haan, dus:
Boterham: stutte
De zee: 't zèètje
Bredene: Brèninge
Garnaal: gernoar
Stuur: giedong
Eend: oande
Voor liedjes in dialect moet ge de reeks 'Zogezegd, zogezongen' van Johan Taeldeman maar eens opzoeken.
Momenteel zit ik voor 5 maanden in Dornbirn, Vorarlberg (Rijndal in Oostenrijk). Voor het vak German Culture Project ga ik een paper maken over dialecten alhier. Een voorsmaakje (Nederlands - Duits - Dornbirnerisch/Vorarlbergerisch) ('st' wordt trouwens altijd als 'sjt' uitgesproken):
(bij de kassa) Moet je een zakje hebben? - Muss du eine Tüte haben? - Bruchst du a Säckle? (-le = -chen)
Dat moet ik even opschrijven - Muss ich mal aufschreiben - Muss i mal uffschriebe
Ik ben geweest - Ich bin gewesen - I bi gsi
Zijn we al in Montafon? - Sind wir schon im Montafon? - Simmer scho i Muntafu?
Mooie uitdrukkingen:
Liefde maakt blind - Liebe macht blind - Wenns Herzle klopt, ischt dr Vrstand vrstopft (als het hart klopt, is het verstand verstopt)
Hoe mooier de vrouw, des te slechter het eten - Je schöner das Weib, desto schlechter das Essen - An alte Henna got a guata Suppa (een oudje geeft goeie soep)
Comment