Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met access en barcode-input?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iemand ervaring met access en barcode-input?

Hoi,

Op het werk bestaat er quasi geen productieopvolgingssysteem. Ik heb zin om zelf iets te maken in Access, maar wil de input tot een minimum beperken door een barcodesysteem te gebruiken. Ik heb geluk dat op de werkbons al barcodes staan, ik moet "enkel" nog een methode vinden om die via een scanner (of leespen) in te lezen.

Bestaat er software die je samen met Access kan gebruiken om via een barcodelezer input te doen ipv een toetsenbord? Heeft iemand hiermee ervaring?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Groeten,

Riho.
    Last edited by Riho; 14 augustus 2007, 22:45.
    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Re: Iemand ervaring met access en barcode-input?

De barcodescanner 'leest' de barcode en afhankelijk van de instellingen die jij geprogrammeerd hebt, krijg je een 'vertaling' doorgestuurd via je bv. ps2 poort.

De vertaling (= output) kan bv. een tekstuele output zijn incl. carriage return. Deze code simuleert de 'enter' toets. Je krijgt dus het equivalent van een volledige toestenbord-input.

Als jij op dat moment een form hebt openstaan in Access waar een entry verwacht wordt, kan je die perfect uitvoeren door de barcodelezer de opdracht te geven een scan uit te voeren. Echt aparte software heb je er volgens mij dus niet voor nodig...

We hebben dit indertijd voor een webapplic ontwikkkeld en getest (eigenlijk echt kinderspel, de techniek was in 2000 al helemaal uitgerijpt - maar ik ben er voor de rest niet echt in thuis )

Merken van lezers schieten me niet meteen te binnen, maar d'r loopt hier genoeg slim volk rond die je kunnen voorthelpen...

Comment

Inderdaad, zoals Sjillie zegt, je moet geen extra software hebben om de barcode te 'vertalen' naar Access.

Welke barcode lezer je neemt hangt volledig van jezelf (en budget) af. Wil je een gewone pen die je via PS2 aankoppelt moet je rekening houden met het kabeltje. Neem je een grotere lezer heb je natuurlijk iets meer vrijheid om te bewegen. Andere optie (duurste natuurlijk) zijn degene zonder kabels.

Voor sommige modellen zal er natuurlijk wel een driver moeten geinstalleerd worden op de computer om het signaal om te zetten naar de characters die in de barcode staan. Dit staat dus wel volledig los van je Access applicatie.

Het enige dat je moet doen is zorgen dat na het inlezen van de barcode ook de juiste code naar je applicatie gestuurd wordt (enter, tab, ...). Deze codes kunnen meestal geprogrammeerd worden in je barcode lezer.

Success

Comment

Het aanmaken van een barcode is ook eenvoudig.
        Je installeert een speciaal lettertype en je spreekt vooraf hoe lang je barcode mag zijn en welk protocal (vertaalsysteem je wenst).
        Normaal zit bij iedere scanner een stukje software om barcodes te herkennen.
        Zelf heb ik een barcodelezing ontwikkeld en echt moeilijk is dat niet.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

Allen van harte bedankt voor de input!

't Is toch niet te geloven waarvan die mannen (en vrouwen) op Belgiumdigital allemaal verstand hebben hé! Dat trekt foto's om jaloers van te zijn, dat kent quasi alles van computers ... toffe gastjes!

De reacties die ik kreeg zijn geruststellend: input via barcode blijkt dus in de praktijk weinig problemen te geven: de leespen/scanner wordt dus als "gewoon" input device gezien.

Allen van harte bedankt!

Riho.
          Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900

Comment

Ja over het algemeen kan je zo een barcode lezer tussen het klavier hangen en dan werkt dit gewoon als keyboard input.

dan moet je enkel nog zorgen dat de cursor op die moment op de juiste plaats in de software staat.

als je wat meer wilt doen kan je ook altijd wedgelink gebruiken http://www.microridge.com/wedgelink_sw.htm die kan je data parsen en er al bewerkingen op doen voor het in je applicatie geraakt.
            Wedgelink kan ook input van seriële poort scanners omzetten naar keyboard input.

Het kan bv interessant zijn om seriële scanners te gebruiken omdat die sneller en beter lezen, maar ik denk dat een gewone goede handscanner voor jou voldoende zal zijn.

Wij zweren hier bij denso maar die kosten wel rond de 500 euro per stuk.
            President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

Comment

Hoi barcode-experts,

Ik ben reeds terug met enkele vragen. Ik slaag er ondertussen al in om barcodes te lezen en automatisch een harde return erachteraan te krijgen (was simpel zoals jullie reeds zeiden). Nu wil ik een stap verder gaan en zelf barcodes ontwerpen. Concreet wil ik locaties waar geproduceerde units staan een naam geven en die vertalen in een barcode zodat ik die kan scannen als ik op die locatie een unit vind. Ik zou liefst een betekenisvolle naam geven aan mijn locaties zodat die leesbaar zijn, eens gescand: voorbeeld: "rek bij poort". Ik moet dus "rek bij poort" omzetten in een barcode zodat ik dat niet telkens moet typen.
              Welke software kan mijn probleem oplossen?

Alvast dank voor de hulp.

Riho.

Comment

Hier http://www.snx.com/ misschien eens een demo downloaden?

mir
                Last edited by mir; 31 augustus 2007, 23:31.
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

dat hangt een beetje af van het soort barcode je gebruikt, interleaved 2/5 kan bv enkel cijfers weergeven.
                  code 128 bv kan alpha numerieke karakters bevatten.
                  President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

Comment

Deze font op je pc installeren, labels in Word ontwerpen en printen maar

Find free Code 39 symbiology barcode font download that is not limited. Find free barcode fonts and other tools at Barcodes, Inc

Zou alle ascii characters moeten kunnen weergeven.

gr
                    Sjillie

Comment

Working...
                    X